Citat:
Ursprungligen postat av
Dranghoff
Troligtvis.
Jag hade nöjet att aväta en runebergsbakelse på det magnifika nya stadsbiblioteket Ode i Helsingfors. Den hade en stor klick sylt på toppen cirkumfererad av vit kristyr. Däremot är finskt kaffe inget vidare.
I Finland har man i årtionden druckit ljusrostat kaffe. I Sverige försvann det på 50/60-talen och numera är det nästan bara mellan- och mörkrost som gäller. Man började med det ljusare under nödåren för att det blev billigare - man sparade på energin då rostningstiden var kortare (ca 25-35%). Och det var det enda som fanns och folk blev vana vid det. Det ljusare kaffet har kvar mer av garvsyran och därmed smakar det syrligare och orsakar lättare halsbränna i större mängder. Det har också mera koffein kvar än de som rostats längre.
Numera är butikerna i Finland fylla av olika sorter och rostningsgrader, inhemska som utländska, och mörkare kaffe vinner alltmer mark men det ljusrostade (1 på den femgradiga skalan) Jubileums Mocka av Paulig är fortfarande det överlägset mest sålda kaffet. Och de finska kaffebolagen vill gärna ha det så för där har de nästan ingen konkurrens alls från utländska aktörer medan på de mellan- och mörkrostade segmenten tränger allsköns konkurrens från utlandet in, bl a Löfberg och Zoega.
Och när det gäller den vanliga femgradiga rostningsskalan så är 1 ljustrostat och allt över det kallas mörkrost, någon mellanrost existerar inte i språkbruket. Eller kanske har jag sett det nånstans men då har det säkert varit nån Löfbergsprodukt där de översatt den svenska termen rakt av.
Själv undviker jag numera ljustrostat, för att det smakar blaskigt och syrligt, och på de flesta ställen (kafeer osv.) har man både ljust (1) och mörkt (2-5) tillgängligt. Men jag växte upp med ljusrostat och älskade det då och gillade inte alls det mörka "giftet" man fick utomlands. Men efter några år utomlands hade man blivit så van vid det mörkare att det ljusa finska inte längre dök. Finns det inget annat så kan jag nog truga i mig liten kopp bara för att dämpa koffeinsuget. Men jag betalar väldigt ogärna för det.