2025-11-08, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Även om jag inte får ihop symtomen kring koffein teorin med vad som presenterats osv..

Så undrar jag... Borde inte de framkommit av dessa individer? Varför ska dom dölja att dom experimenterat? Låter så märkligt.. Sen en fjärde person.. Visst skam osv men ändå.... Hade jag hamnat på intensiven efter ha tagit något skit, hade jag inte tvekat på att berätta vad för att vården ska kunna behandla än korrekt utan att något går tok.

Nu kanske jag generaliserar mycket. Men min uppfattning av barnavdelningar är att det ofta är individer som relativt unika, stabila samt lugna individer (ffa snälla/empatiska), inte riktigt typen som skulle hitta på tok i min värld, men man ska vara försiktig med att tänka så såklart..

Folk tänker nog mer att någon ”förgiftat dem” med koffein isf.
Jag, likt dig, tror iaf inte alls på att detta är något de medvetet tagit - vad det ör än.
Men jag tycker de borde märkt symtom mkt mkt tidigare. Skakningar; svettningar, hyperaktivitet och till sist koffeinkrasch. Tror inte det går så fort som dessa symtom verkar ha gjort heller
Citera
2025-11-08, 00:23
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
Furix och högt blodtryck matchar inte.

nää aa eksakt vad i jag tänkade
Citera
2025-11-08, 00:33
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Som en i tråden med stor kunskap precis skrev så behövs det mycket koffein för att orsaka detta så om de tagit det själva så måste det röra sig om någon väldigt stark produkt som de då har köpt tillsammans, och då hade man nog kunnat reda ut allt snabbt.
Att de samtidigt skulle ha överdoserat koffein genom vanliga källor, kaffe, piller, energidryck helt oberoende av varandra låter mycket osannolikt.

Ja det behövs hög dos av koffein för att få hypokalemi.

Den som vill pigga till sig på riktigt tar nog inte bara en kopp kaffe, en tablett, litegrann pulver av substansen.

Har själv varit med om överdos av koffein med liknande symtom som har rapporterats. Då efter intag på fastande mage som nog inte är så lyckat.

Men, sjuksköterskorna borde väl berätta för utredare om intag av koffein om nu det är sanningen?
Citera
2025-11-08, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Folk tänker nog mer att någon ”förgiftat dem” med koffein isf.

Fast det kräver förstora mängder koffein.
Citera
2025-11-08, 00:49
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Ja det behövs hög dos av koffein för att få hypokalemi.

Den som vill pigga till sig på riktigt tar nog inte bara en kopp kaffe, en tablett, litegrann pulver av substansen.

Har själv varit med om överdos av koffein med liknande symtom som har rapporterats. Då efter intag på fastande mage som nog inte är så lyckat.

Men, sjuksköterskorna borde väl berätta för utredare om intag av koffein om nu det är sanningen?
Kallades för kaffedarren för i tiden. Inget märkvärdigt, har man en gång fått det låter man bli att hälla i sig en halvliter kaffe på fastande mage. Visst är det förgiftning (light)

Det här handlar om någon annat särskilt när tre råkat ut för det.
Citera
2025-11-08, 00:55
Medlem
Som IT-snubbe med vana av incidenthantering har jag lärt mig att synergieffekter och kedjor av fel kan orsaka de allra konstigaste problem.

Det kan vara en kedja av händelser i de här fallen också. T.ex. att:

- En påbörjade en insulinbehandling mot övervikt och rekommenderade de övriga att också hoppa på

- I brist av hunger kanske det blev mycket mer kaffe/energidryck på rasterna

- Lägre kostintag => lägre intag av mineraler, trots att kroppen egentligen behöver mer

- Någons barn sålde lakrits som "Jultidning" eller till klasskassan

- Lågt kaloriintag gav huvudvärk -"åh kan jag också få en Treo? Schysst! Har ont i kroppen och mår konstigt"

Bam! Måttet rågat => Plingplong-taxi till IVA (eller rullbrits till grannkåken snarare om de kollapsade på arbetet)
Citera
2025-11-08, 01:07
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kallades för kaffedarren för i tiden. Inget märkvärdigt, har man en gång fått det låter man bli att hälla i sig en halvliter kaffe på fastande mage. Visst är det förgiftning (light)

Det här handlar om någon annat särskilt när tre råkat ut för det.

Kaffedarren, precis. Men det var av kaffe, inte av ren koffein.

Jupp, det här har nog en annan förklaring.
Citera
2025-11-08, 01:39
Medlem
Polis2010s avatar
Kan det vara multigiftet Arsenik? Kanske inte ger hypokalemi? De tre förgiftade kan ha varit ena jävlar på riskokning. Eller växtätare med kadmiumförgiftning som följd. Druckit kaffe och te med koppar från Kina eller Asien. Jag tror mer på s.k naturliga orsaker än giftmördare.
Citera
2025-11-08, 06:07
Medlem
snigel1s avatar
Det finns kaliumsänkande läkemedel (Lokelma) i pulverform som blandas ut i vatten och inte smakar något. Används för de som av någon anledning har för högt kalium. Borde finnas tillgängligt på sjukhus.

På min tid blandades laxoberaldroppar i kaffet till någon man ville ”Skoja” med. Tänk scenariot med en galen person som gör något liknande med Lokelma. Det kan sluta med hjärtstopp.
Citera
2025-11-08, 07:03
Medlem
Moobs avatar
Var nån i Tyskland härom veckan som blev dömd på livstid för seriemord på sjukhus. Patienter på palliativ avdelning som förgiftades av en vårdpersonal på natten tror jag det var.

Försökt hitta tråd om det på fb men verkar inte finnas. De morden påminner om de kända sjukhusmorden i Sverige för länge sen.

Vet inte hur tysken gick till väga med förgiftningen, men kanske nåt liknande som på Akademiska?

Edit
Nej tysken injicerade lugnande som dödade minst 10 pers
www.dn.se/varlden/tysk-sjukskoterska-doms-for-mord-pa-tio-patienter/
Senast redigerad av Moob 2025-11-08 kl. 07:11.
Citera
2025-11-08, 07:42
Medlem
Flytande nikotin är ett lättillgängligt gift. Finns som e-vätska i ampuller.
Citera
2025-11-08, 07:52
Medlem
En giftmördare på Ackis? Inte omöjligt. Men kan lika gärna vara universitetet. De finns väl i lokalerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in