2025-11-11, 09:04
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonaldReagan
Löser sig lätt gör det inte och ger dessutom bismak. Skulle krävas för stora mängder. Onset tar ju dessutom lång tid och vad jag förstår har samtliga insjuknat på jobbet. De har också insjuknat med symtom som inte är specifika för hypokalemi.

Nikotinförgiftning ligger närmast till hands. Kan ge alla de symtom som beskrivs och sänker kalium. Det finns lättillgängligt i dagligvaruhandeln.
Resonium används inte längre, sedan Lokelma kom. Om det är hypokalemin som varit det stora problemet så är Lokelma en lågoddsare.
Citera
2025-11-11, 09:07
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=aae0c4be-64b4-4bf9-9b1f-9a4e35e57e94

Ett femte fall av förgiftning
Citera
2025-11-11, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=aae0c4be-64b4-4bf9-9b1f-9a4e35e57e94

Ett femte fall av förgiftning
Spänningen stiger. Kanske läge att ta lite blodprover på övrig personal.

Aftonbladet skriver som Expressen, https://www.aftonbladet.se/a/rPvOVl

Och SvD,
Den femte personen arbetar på samma avdelning som de andra drabbade och sökte vård i måndagskväll med liknande, men lindrigare, symptom som de andra fallen, enligt uppgifterna.
https://www.svd.se/a/QMpXEJ/uppgifter-ny-misstankt-forgiftning-pa-akademiska
Senast redigerad av Stiffinger 2025-11-11 kl. 09:17.
Citera
2025-11-11, 09:22
Medlem
Seabeers avatar
Vi har ju en GM som är ute efter sitt första mord. Ändå lite lite oroväckande att ingen är gripen efter 5?! Brottsoffer.
Senast redigerad av Seabeer 2025-11-11 kl. 09:27.
Citera
2025-11-11, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
Vi har ju en GM som är ute efter sitt första mord. Ändå lite lite oroväckande att ingen är gripen efter 5?! Brottsoffer.
Jag tror fortfarande att det handlar om något som de drabbade själva har åstadkommit sig.
Citera
2025-11-11, 09:29
Medlem
Seabeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag tror fortfarande att det handlar om något som de drabbade själva har åstadkommit sig.

Ahh kanske. Men det handlar ju nu om 5 människor.

Har alla åstadkommit detta själva ? Detta är ju nästa orimligt tycker jag.
Citera
2025-11-11, 09:34
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Jag skulle särskilt kolla det femte fallet - kan vara någon som önskar dra uppmärksamheten bort från sig själv...
Citera
2025-11-11, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
Ahh kanske. Men det handlar ju nu om 5 människor.

Har alla åstadkommit detta själva ? Detta är ju nästa orimligt tycker jag.
Har nämnt det tidigare, det är en hypotes jag har... Antar att samtliga är kvinnor, som vill vara fina. De kan ha köpt någon typ Ozempic eller någon Barbiedrog på ett mindre seriöst internetapotek.

Sedan hetsar de varandra att använda allt mer, och drogen är dessutom utblandad med kanske något diuretika för att ge snabbare effekt.

Å andra sidan borde polisen fått fram sådana uppgifter i nuläget, om det skulle vara så. Men de kanske vill skydda någon?

Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jag skulle särskilt kolla det femte fallet - kan vara någon som önskar dra uppmärksamheten bort från sig själv...
Sånt är inte alls omöjligt. Det behöver inte vara att personen vill få uppmärksamhet medvetet, vi har flera exempel historiskt där exempelvis folk plötsligt börjat att svimma och att det smittar.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-11-11 kl. 09:38.
Citera
2025-11-11, 09:44
Medlem
Nu dementerar Akademiska det femte fallet
Citera
2025-11-11, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Tror samma
Citera
2025-11-11, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Mmh
Men, några problem med den iden jag inte förstår, hur helt förklaras dom låga kalium nivåer som kräver intensivvård? Drycken måste spetsas extremt, lär smaka riktigt illa? Dom borde blivit väldigt illamående? Hög puls? Kramper? Borde ju också förekommit? Jag vet inte om de går att få ner kaliumet så mycket utifrån koffein, och om de går så är de oerhörda doser? Å varför har dom då inte andra symtom också?

Förvisso vet vi inte hur låga kalium nivåer var. Om de var av försiktighetsprincipen att dom hamnade där för uppsikt? Men symtomen är inte helt entydiga med koffein? Om de inte är en blandning av olika saker?

Om du käkar koffeintabletter smakar det ju inte
Citera
2025-11-11, 09:49
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Nu dementerar Akademiska det femte fallet
De har ju aldrig tidigare stuckit huvudet i sanden eller vad sjukhusledningar gör nuförtiden.

https://lakartidningen.se/nyheter/tidigare-verksamhetschef-vid-akademiska-doms-for-grovt-mutbrott/

Tidigare verksamhetschef döms för miljon rutor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in