Citat:
Ursprungligen postat av
ylven
Det är det enklaste i min mening. I normalfallet går det bra att bara vrida igenom stoppet även om man får ta i lite. Om man klickar och inte tar hela doser ska man vara medveten om att klicken inte hörs sedan, så man får räkna streck i fönstret eller ännu hellre ha markerat rätt laddning tidigare.
Ibland går mekanismen sönder helt. Då får man lirka ut mekanismen och trycka direkt på gummipluggen med något annat, t.ex. en avklippt grillpinne. Då blir det ännu svårare att ta något annat än hela eller möjligen halva dosen, så om du ska klicka 2,5 på en 15 penna så bör du nog köpa insulinsprutor för att dra ut medicinen med.
Ska testa nästa gång/spruta. Vet inte hur känsliga de är egentligen. Jag har inte förvarat min kyld. Dessutom delar jag på min dos och tar då två ggr per vecka. Så tar 1,25 på söndagar och sedan samma på torsdagar. Men det vore ju grymt att iaf kunna ta en omgång till, dvs 1,25 från ”slatten” trots att den legat i rumstemperatur.
Någon som vet vad som händer om den blivit dålig? Är det bara dålig effekt, eller ska man skriva testamente…-😅