2025-11-10, 18:04
Medlem
Idag tog jag min första halva.

Som väntat blev det ju inte samma effekt som med en hel dos, så jag har varit lite hungrigare än vanligt. Men tar andra halvan på torsdag så jag står nog ut.

Ångrar lite att jag körde Yazen. Nu är jag ju fast med abonnemanget i 6 månader. Onödigt dyrt.

Men funderar på om man kan betala allt på en gång och avsluta abonnemanget. Kanske inte 6 månader men om 3.

Sen ska jag byta till Doktera. Billigare och skriver ut högre doser så man kan klicka.
Citera
2025-11-10, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylven
Det är det enklaste i min mening. I normalfallet går det bra att bara vrida igenom stoppet även om man får ta i lite. Om man klickar och inte tar hela doser ska man vara medveten om att klicken inte hörs sedan, så man får räkna streck i fönstret eller ännu hellre ha markerat rätt laddning tidigare.

Ibland går mekanismen sönder helt. Då får man lirka ut mekanismen och trycka direkt på gummipluggen med något annat, t.ex. en avklippt grillpinne. Då blir det ännu svårare att ta något annat än hela eller möjligen halva dosen, så om du ska klicka 2,5 på en 15 penna så bör du nog köpa insulinsprutor för att dra ut medicinen med.
Ska testa nästa gång/spruta. Vet inte hur känsliga de är egentligen. Jag har inte förvarat min kyld. Dessutom delar jag på min dos och tar då två ggr per vecka. Så tar 1,25 på söndagar och sedan samma på torsdagar. Men det vore ju grymt att iaf kunna ta en omgång till, dvs 1,25 från ”slatten” trots att den legat i rumstemperatur.
Någon som vet vad som händer om den blivit dålig? Är det bara dålig effekt, eller ska man skriva testamente…-😅
Citera
2025-11-10, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunthar

Som väntat blev det ju inte samma effekt som med en hel dos, så jag har varit lite hungrigare än vanligt. Men tar andra halvan på torsdag så jag står nog ut.

Ångrar lite att jag körde Yazen. Nu är jag ju fast med abonnemanget i 6 månader. Onödigt dyrt.

Men funderar på om man kan betala allt på en gång och avsluta abonnemanget. Kanske inte 6 månader men om 3.

Sen ska jag byta till Doktera. Billigare och skriver ut högre doser så man kan klicka.
Har du pratat med någon som använder Doktera?
Citera
2025-11-10, 19:53
Medlem
Dishys avatar
Citat:

Passa på och utnyttja psykologen tex om du haft några mönster eller beteenden kring mat som ställde till det och hindrade viktnedgången innan du fick medicinen. Nu är förmodligen grundproblemet brist på mättnadshormon, men kan ju ha lett till mindre bra mönster och beteenden som kan vara svåra att få bort om man haft dem länge även om man har stöd av medicinen.
Citera
2025-11-11, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Passa på och utnyttja psykologen tex om du haft några mönster eller beteenden kring mat som ställde till det och hindrade viktnedgången innan du fick medicinen. Nu är förmodligen grundproblemet brist på mättnadshormon, men kan ju ha lett till mindre bra mönster och beteenden som kan vara svåra att få bort om man haft dem länge även om man har stöd av medicinen.

Jag har jobbat med PT och träning osv i flera år så den biten har jag koll på. Har inte utnyttjat någon annan tjänst än recept så känns inte som jag behöver något ”extra”.

Mitt problem har 100% varit mitt sug/min hetsätningsstörning som gjort att jag gått totalt bananas. Och det avhjälps med medicinen.

Så jag känner sådär spontant att jag lika gärna kan byta.
Citera
2025-11-11, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Nyfiken
Har du pratat med någon som använder Doktera?

Har läst på diverse fb-sidor och pratar med folk på insta.
Citera
2025-11-11, 07:02
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Jag har jobbat med PT och träning osv i flera år så den biten har jag koll på. Har inte utnyttjat någon annan tjänst än recept så känns inte som jag behöver något ”extra”.

Mitt problem har 100% varit mitt sug/min hetsätningsstörning som gjort att jag gått totalt bananas. Och det avhjälps med medicinen.

Så jag känner sådär spontant att jag lika gärna kan byta.

Hade också Yazen förut men bytte för att det var för dyrt, men gillade funktionerna och forumet.
Citera
2025-11-11, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Hade också Yazen förut men bytte för att det var för dyrt, men gillade funktionerna och forumet.

Ja det verkar vara väldigt omfattande och bra om man behöver lite stöd! Det håller jag med om. Och dom är alltid jättesnabba på att svara när man skriver. Det gillar jag med 👌

Nästa vecka har jag uppföljning med läkaren. Tänkte stanna på 2,5 mg ett tag till. Känns inte som jag behöver öka riktigt än.

Sen ska jag be om en 10-penna vid nästa recept. Kanske en 15 men då måste jag nästan delbetala för den är lite väl pricey. 😅
Citera
2025-11-12, 10:57
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Gick upp 12 kilo på 3 månader med Mounjaro. Hade nästan ingen aptit och åt mycket mindre men det gick åt helvete i alla fall.
Citera
2025-11-12, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Gick upp 12 kilo på 3 månader med Mounjaro. Hade nästan ingen aptit och åt mycket mindre men det gick åt helvete i alla fall.

Oj! Det låter ju lite ovanligt. Band du vätska eller nåt då? För om du låg i kaloriunderskott (vägde du maten?) så låter det jättekonstigt att gå upp så mycket vi vikt. 🤔

Här är det fortfarande svårt att få i mig lunch och middag. Inte sugen på nånting i princip. Funderar på att leva på kvarg och vitaminer 😅 Nej men det är så svårt. Och så måste jag äta regelbundet för annars mår jag illa.

Dagens lunch fick bli kokt potatis och ägg. Inte precis någon kulinarisk upplevelse men blev mätt i alla fall.
Citera
2025-11-12, 12:37
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Oj! Det låter ju lite ovanligt. Band du vätska eller nåt då? För om du låg i kaloriunderskott (vägde du maten?) så låter det jättekonstigt att gå upp så mycket vi vikt. 🤔

Här är det fortfarande svårt att få i mig lunch och middag. Inte sugen på nånting i princip. Funderar på att leva på kvarg och vitaminer 😅 Nej men det är så svårt. Och så måste jag äta regelbundet för annars mår jag illa.

Dagens lunch fick bli kokt potatis och ägg. Inte precis någon kulinarisk upplevelse men blev mätt i alla fall.
Ja det är förmodligen vätska. Antagligen någon biverkning av någon annan medicin jag äter men läkaren kände inte till vad det kunde vara. Ska prova Ozempic och se om det fungerar bättre.
Citera
2025-11-12, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Ja det är förmodligen vätska. Antagligen någon biverkning av någon annan medicin jag äter men läkaren kände inte till vad det kunde vara. Ska prova Ozempic och se om det fungerar bättre.

Håller tummarna för det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in