2025-11-08, 18:46
Medlem
alprans avatar
Hittar inget här i tråden om pris för Mounjaro, så tänkte kolla lite med er här vad ni har betalat? För hur mycket och hur länge?

Tänkte själv skaffa recept online och gå den vägen, de verkar simplast.
Men skulle vilja veta prisklass ungefär
Citera
2025-11-08, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alpran
Hittar inget här i tråden om pris för Mounjaro, så tänkte kolla lite med er här vad ni har betalat? För hur mycket och hur länge?

Jag betalade 2700 kr för en 5-penna. Men jag klickar (har 2,5 mg som dos) så den räcker i drygt 8 veckor om jag får ut nån golden dose med.

Vid nästa recept ska jag be om en 10-penna att klicka med tror jag.
Citera
2025-11-08, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alpran

Ingångsdosen 2,5mg ligger på 1989:-, 2698:- för 5mg, 3767:-för 7,5mg samt 10mg. Det finns en sida som man kan jämföra apotekens priser på som heter aposmart. Priset är per penna, varje penna innehåller 4 doser således räcker en penna i 4 veckor. Detta är den officiella användningsmetoden, sen finns det varianter där folk tar ut en femte dos ur pennan, och/eller använder den s k klick-metoden för att komma ner i pris. Har ingen erfarenhet av detta dock utan tar som det är förskrivet.
Senast redigerad av plasticdoll 2025-11-08 kl. 22:55.
Citera
2025-11-09, 09:46
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunthar
Jag har bara en 5-penna men jag är också lite sugen på att beställa så man får hemkörning istället. Men kan man bara få leverans på kvällar och helger?

Ursäkta mitt icke-svar.
Ursäkta sent svar! Det är bara på helger verkar det som och det är två veckors leveranstid så man får ha lite framförhållning när man märker att det börjar ta slut. Jag bor i en pytteort så jag fick beställa hem till mina föräldrar som bor i en stad, de verkar inte leverera till "landsbygd".

Citat:
Ursprungligen postat av FuckingDuck
Jag betalade 4800:- för 15 mg på apoteket för några veckor sen. Verkar vara samma pris på dom flesta "fysiska" apoteken vad jag kunde se.
Oj. Jag undrar om det varit nån prisrush? Jag har ju kvar det receptet och gick in och kollade nu igen och det är fortfarande kvar på knappt 7000 på alla apotek jag kan se, det verkar inte finnas i lager på något fysiskt apotek i Gävleborg just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Lunthar
Alltså det här illamåendet, hur råder man bot på det?? Mår illa både på morgonen och kvällen.

Det på morgonen brukar avhjälpas med lite frukost men nu på kvällens känns det inte som något hjälper. 🤢

Har testat åksjuketabletter och medicin mot halsbränna (och ätit något).

Påminner om att vara sådär bakis och äcklig. 😅

Jag har tagit medicinen sedan i december. Började på 2,5 och är nu på 10. Illamåendet var lite till och från det första halvåret ungefär, det var som värst när jag precis gått upp till 5. Det är bara att hålla ut så släpper det så småningom. Se till att inte äta för lite eller vänta för länge mellan måltider. Ha nån sån Wasa-knäcke, en proteinbar eller något i väskan som du kan ta som nödmat om du vet att middagen kommer dröja pga ärenden eller liknande.
Citera
2025-11-09, 18:06
Medlem
Tack Moffin!

Har varit nåååågot bättre idag och igår.

Men det är dags för injektion imorgon. Ska testa att dela upp dosen i två. Får se hur det blir.

Egentligen är det ganska perfekt som det varit idag och igår.

Varit hungrig men det har varit normal (gissar jag) hunger. Inget direkt sug eller så.

Så jag har kunnat äta mina kalorier men inte haft svårt alls att hålla mig borta från överätning.

Veckans invägning visade -0,8kg och det känns som en lagom takt för mig. Behöver liksom inte rasa i vikt.
Citera
2025-11-09, 21:28
Medlem
SwizzerNöts avatar
Nån som vet var man kan köpa sprutor för att ta 5:e dosen? Finns ju en massa skumma kinesiska sajter, men det är inget jag vågar mig på. Ofta kör dom skitplaster och säljer vid sidan om de riktiga kvalitetsprodukterna.

Önskar så kort nål som möjligt (8mm verkar var kortaste) och 1ml spruta så man slipper dela upp 0,60ml i två sprutor.

Svårt i ett land som är så hårt reglerat som Sverige. Alla apotek har det men man måste få ett recept annars vägrar dom sälja.
Citera
2025-11-10, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin

Oj. Jag undrar om det varit nån prisrush? Jag har ju kvar det receptet och gick in och kollade nu igen och det är fortfarande kvar på knappt 7000 på alla apotek jag kan se, det verkar inte finnas i lager på något fysiskt apotek i Gävleborg just nu.

15 mg ligger fortfarande på runt 4800:- https://www.apoteket.se/produkt/mounjaro-kwikpen-injektionsvatska-losning-i-forfylld-injektionspenna-15-mg-per-dos-1-x-4-doser-forfy lld-injektionspenna-1576705/
Och liknande pris på andra fysiska apotek.
Senast redigerad av FuckingDuck 2025-11-10 kl. 00:06.
Citera
2025-11-10, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Nån som vet var man kan köpa sprutor för att ta 5:e dosen? Finns ju en massa skumma kinesiska sajter, men det är inget jag vågar mig på. Ofta kör dom skitplaster och säljer vid sidan om de riktiga kvalitetsprodukterna.

Önskar så kort nål som möjligt (8mm verkar var kortaste) och 1ml spruta så man slipper dela upp 0,60ml i två sprutor.

Svårt i ett land som är så hårt reglerat som Sverige. Alla apotek har det men man måste få ett recept annars vägrar dom sälja.
Läs några sidor bak och bryt upp pennan istället och använd samma nålar som övriga doser.
Citera
2025-11-10, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingDuck
Läs några sidor bak och bryt upp pennan istället och använd samma nålar som övriga doser.
Du menar att man tar golden med den befintliga pennan?
Citera
2025-11-10, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt

Jag har beställt från Medvet men dom har inte kommit än så vet inte hur dom är.
Citera
2025-11-10, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Nyfiken
Du menar att man tar golden med den befintliga pennan?

Det är det enklaste i min mening. I normalfallet går det bra att bara vrida igenom stoppet även om man får ta i lite. Om man klickar och inte tar hela doser ska man vara medveten om att klicken inte hörs sedan, så man får räkna streck i fönstret eller ännu hellre ha markerat rätt laddning tidigare.

Ibland går mekanismen sönder helt. Då får man lirka ut mekanismen och trycka direkt på gummipluggen med något annat, t.ex. en avklippt grillpinne. Då blir det ännu svårare att ta något annat än hela eller möjligen halva dosen, så om du ska klicka 2,5 på en 15 penna så bör du nog köpa insulinsprutor för att dra ut medicinen med.
Citera
2025-11-10, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylven
Det är det enklaste i min mening. I normalfallet går det bra att bara vrida igenom stoppet även om man får ta i lite. Om man klickar och inte tar hela doser ska man vara medveten om att klicken inte hörs sedan, så man får räkna streck i fönstret eller ännu hellre ha markerat rätt laddning tidigare.

Ibland går mekanismen sönder helt. Då får man lirka ut mekanismen och trycka direkt på gummipluggen med något annat, t.ex. en avklippt grillpinne. Då blir det ännu svårare att ta något annat än hela eller möjligen halva dosen, så om du ska klicka 2,5 på en 15 penna så bör du nog köpa insulinsprutor för att dra ut medicinen med.
Exakt så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in