Citat:
Ursprungligen postat av
Kungenshora
Du sa att det finns gott om undersökningar som visar att ukrainska folket inte vill kapitulera.
Jag serverar dig då en volley som du enkelt kan smasha in genom att citera och länka till de många studier du säger finns.
Då duckar du frågan och kallar mina tankar "ryska lögner"!
Jag är inte rysk så mina tankar kan inte va ryska lögner.
Jag tror att om ukrainska folket skulle få välja skulle de kapitulera.
Tyvärr blir det svårt att "bevisa" att jag tänker så!
IDIOT!
Kyiv International Institute of Sociology (KIIS)
KIIS är ett av Ukrainas ledande oberoende forskningscentra och deras undersökningar är bland de mest citerade:
Huvudfynd (Konsekvent): I nästan alla mätningar sedan våren 2022 har andelen ukrainare som är emot territoriella eftergifter för att uppnå fred legat på över 80%.
Specifikt exempel (December 2023): En KIIS-undersökning visade att 89% av de tillfrågade ukrainarna ansåg att territoriella eftergifter till Ryssland var oacceptabla, även om det skulle innebära att kriget pågick längre. Endast 7% ansåg att vissa kompromisser kunde vara acceptabla.
Denna siffra har visat sig vara extremt stabil, vilket indikerar att viljan till motstånd är djupt rotad i befolkningen, oavsett krigets varaktighet.
Razumkov Centre
Razumkov Centre är ett annat inflytelserikt icke-statligt tankesmedja i Ukraina:
Huvudfynd (Konsekvent): Studier från Razumkov Centre bekräftar att den stora majoriteten ser seger som en fullständig återgång till 1991 års gränser.
Specifikt exempel (Mitten av 2023): Undersökningar visade att omkring 90% av ukrainarna ansåg att det var nödvändigt att fortsätta kriget tills alla territorier, inklusive Krim och Donbass, hade befriats. Mindre än 5% var villiga att acceptera att Ryssland behöll några av de ockuperade områdena.
International Republican Institute (IRI)
IRI är en amerikansk icke-statlig organisation som genomför regelbundna, omfattande opinionsundersökningar i Ukraina:
Huvudfynd (Fokus på Framtiden): IRI:s mätningar tenderar att visa att det ukrainska folket ser kriget som en kamp för existens och identitet.
Specifikt exempel (Hösten 2023): Deras data visade att 96% av ukrainarna hade ett positivt eller mycket positivt synsätt på de väpnade styrkorna i Ukraina (AFU). En stark majoritet var fast beslutna att fortsätta strida. En fråga om fred på villkor som inkluderar territoriella kompromisser har konsekvent avvisats av en stor majoritet.
National Democratic Institute (NDI)
Även NDI har bidragit med undersökningar som belyser den nationella enigheten:
Specifikt exempel (Under 2023): Rapporter har visat att den nationella enigheten stärkts under kriget. En stor majoritet av de tillfrågade, oavsett region eller ryskspråkig bakgrund, uttryckte förtroende för president Zelenskyj (även om siffrorna fluktuerar) och en stark tro på Ukrainas seger. Över 90% av ukrainarna har konsekvent uttryckt att de känner stolthet över sitt ukrainska medborgarskap.
Så, min lågintelligenta vän. Vad finns det för konkreta undersökningar som visar att ryska folket vill fortsätta detta krig?