Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
Okej? Har du någon källa på att allt ryskt bränsle importeras nu? Var kan man i så fall hitta den informationen? Och oavsett om det stämmer tycker jag inte att kostnaden verkar så extrem, särskilt om bristen är så allvarlig som ni vill få det att framstå. I videon kostar dieseln cirka 9 kronor litern i Moskva, medan vi betalar runt 17 kronor litern i storstäderna i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
Ja men det är ju märkligt hur Ryssland lyckas ”importera sitt eget bränsle” när de samtidigt exporterar miljoner fat olja per dag till Asien och Mellanöstern…
Men visst, enligt vissa här har de väl lyckats bli både världens största exportör och importör på samma gång mitt under krig dessutom…Inte illa jobbat ändå. 😉
Det finns regionala brister på grund av raffinaderier som bombats och exportstopp, men det betyder inte att landet gått över till importekonomi och är helt utan. Det märks ganska tydligt på att priset i Moskva som jag använder som exempel fortfarande ligger runt 72 rubel per liter för diesel vilket knappast hade varit fallet om de importerade hela sin bränsleförsörjning… Då skulle de ligga skyhögt över det, särskilt med tanke på logistik, tullar, sanktioner och brist på leverantörer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
Detta är en klassisk ”kasta länkar och hoppas det låter trovärdigt”-reaktion 😄
Tre västliga medier, alla med samma narrativ men ingen visar faktiskt data på att Ryssland importerar bränsle i större skala. De blandar ihop tillfälliga raffinaderiproblem med systematisk import, vilket är något helt annat…
De där artiklarna handlar om tillfälliga störningar i exporten och skador på raffinaderier, inte om att Ryssland plötsligt importerar sitt eget bränsle…
Trots alla sanktioner exporterar de fortfarande miljontals fat olja dagligen till Kina, Indien och Turkiet vilket även IEA och Reuters bekräftar.
Om de verkligen vore beroende av import hade diesel inte legat kvar på 70-72 rubel litern i Moskva. Det hade rusat flera hundra procent.
Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
Kul att du la märke och kommer ihåg det. Fortsätt gärna med känslomässiga invektiv de innebär att de jag skriver är något som folk gillar..jag håller mig till siffror. När du börjar bemöta fakta istället för att föröska håna motparten kan vi ta en riktig diskussion. Lycka till med din faktakoll och hör av dig när bilarna står stilla i Ryssland pga bränslebrist.
Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
Just det … de är därför som dieseln kostar ca 72 rubel litern. De köper in all råolja dyrt, skeppar hem den med sanktionerade och krångliga rutter och raffinerar i sina sönderbombade anläggningar, men ändå säljer billigare än i EU. Låter ju logiskt!
Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
Diskussionen handlar inte om programmering av ventiler utan om hur kriget och bombningarna påverkar bränsleförsörjningen. Trots skador på vissa raffinaderier ligger priserna kvar runt 72 rubel och ännu billigare på andra platser vilket säger en hel del om kapaciteten som finns kvar. Absolut de kan finnas problem på vissa platser eller bensinstationer som kanske Krim men generellt verkar inte Ryssarna lida särskilt mycket av detta.
Som alltid postar du 5 till 23 inlägg med samma innehåll. Så mycket utspädning som möjligt. Klappträ.
Varför "rusar dieselpriset flera hundra procent" om Ryssland börjar importera diesel? Varför hittar du på det?
Moldavien kostar diesel 1.05 €/l.
I Taiwan och Kambodja kostar det 0.7 €/l.
2019 nådde dieselpriset i Ryssland all time high: 47 rubel/l.
Noterar att du inte diskuterar
bensin. Det är bensin snarare än diesel som Ryssland har begränsad raffineringskapacitet för. Tidigare var Ryssland en stor diesel
exportör, men en jämförelsevis mkt liten bensinexportör.