2025-08-25, 18:27
Medlem
Ska sägas att de större affärsbyråerna inte intresserar mig, kanske däremot ting eller till exempel familjerätt.
Citera
2025-08-25, 20:40
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatpojken1
Hej, behöver lite råd. Har mått dåligt större delen av studietiden och bara presterat 2 B samt 3 BA, har alltid varit mycket nära högre betyg men aldrig fått till det. Senast 1 poäng från AB vilket känns så otroligt tungt. Till saken, har fått en adhd-diagnos och har medicinerats nu under sommaren. Har svarat väl på behandling och är överlag mer strukturerad och mindre kaosig i huvudet överlag vilket på något sätt gett mig lite second wind, även om det är lite väl sent.

Är medveten om betygens vikt, förutsatt att jag de sista fyra terminerna lyckas få till raka AB (osannolikt jag vet) - skulle det då vara värt att ändå ta examen? Skulle de betygen om inte transportera mig direkt till vinges kafferum så i vart fall ge mig en chans till kvalificerat juridiskt arbete i någon mån?

Allt detta är väldigt påfrestande, och dräpande svar om förmåga och liknande skippas gärna. Tack!

Du kan få kvalificerat juridiskt arbete med raka B. Du kan få det utan juristexamen rentav! Valmöjligheterna färre och vägen längre än om du haft raka AB.

Anyways, fyra AB, tre Ba och två B = 405 meritpoäng. Två års juridiskt arbete, +55 meritpoäng. Statistik för notarieantagning: https://www.akavia.se/medlemskapet/notariestatistik/

Under programmet och på flashback pratas det mest om ting och affärsjuridiska byråer. Det finns väldigt mycket annat. Jag gissar att fastighetsrättarna på Ludvig & Co i Vetlanda har sämre genomsnittsbetyg än bitisarna på MSA i Stockholm, men de gick samma program.
Citera
2025-08-25, 21:16
Medlem
Så om jag mot all förmodan sätter kommande terminer är det alltså rent av möjligt med ting förutsatt att man har lite flyt med antal sökande, dvs inte kört tex åklagarbana? Huh! Inte i Stockholm såklart men är knappast i position att vara kräsen heh. Återkommer om 5 år med update hur det gick är 50/50 antingen ett ordnat juridiskt arbete eller på rymmen från fogden men känns lite bättre nu iaf.
Citera
2025-08-26, 12:29
Medlem
Citat:
Så om jag mot all förmodan sätter kommande terminer är det alltså rent av möjligt med ting förutsatt att man har lite flyt med antal sökande, dvs inte kört tex åklagarbana? Huh! Inte i Stockholm såklart men är knappast i position att vara kräsen heh. Återkommer om 5 år med update hur det gick är 50/50 antingen ett ordnat juridiskt arbete eller på rymmen från fogden men känns lite bättre nu iaf.

På den avancerade nivån är det normalt lättare att få AB. I Uppsala är det flera fördjupningskurser där endast betygen Ba och AB sätts (och AB brukar vara i klar majoritet). Med det sagt, betygen spelar inte så stor roll nu som de gjorde förr (undantaget för att sitta ting, men där kan du kompensera med kvalificerat juridiskt arbete). Gör ditt bästa och ha tålamod så kommer det gå bra.
Citera
2025-09-14, 17:58
Medlem
Finns det någon här som kompletterat juristprogrammet i Göteborg med Master-utbildningen vid Chalmers - som vissa gör, dvs programmet i Entreprenörskap och Business Design?

Undrar om det har gått bra att tillgodoräkna sig några kurser från den som profileringskurser inom juristprogrammet som löpt parallellt, dvs termin 7-8? T.ex. från immaterialrättspåret i ovannämnda Chalmers-program?
Citera
2025-09-17, 20:59
Medlem
peggypugs avatar
Det är självklart värt att slutföra utbildningen! Om du inte är intresserad av affärsjuridik så tror jag absolut du kan få jobb på någon juristbyrå. Om du funderar på familjerätt så vet jag att t.ex. Familjens jurist tar in många nyexade utan någon större erfarenhet... Även myndigheter. Då kan du samla ihop lite extra merit för notarietjänstgöring. Sen kan du ju välja dina specialkurser lite taktiskt för att få enkla AB:n, vissa är kända för att vara generösa med betygen. Lycka till!

Citat:
Ska sägas att de större affärsbyråerna inte intresserar mig, kanske däremot ting eller till exempel familjerätt.
Citera
2025-09-17, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulker
Fick tillbaka en tenta + typsvar förra veckan och efter att ha jämfört mina svar är jag nästan säker på att examinatorn gjort fel och gett mig alldeles för höga poäng. Kommer självklart inte ifrågasätta detta, men finns det risk att det uppdagas senare och biter mig i röven?
Gynnande beslut går inte att ompröva. Så du kanske har rätt i att du fick för höga poäng!
Citera
2025-09-27, 19:56
Medlem
omegababs avatar
Är Lexcampus något av värde som ett komplement till kurslitteraturen?
Citera
2025-10-29, 19:06
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Påminner om att diskussioner om arbetsmarknaden efter juridikstudier inte är topic för denna tråd utan hänvisas till (FB) Tråden om extrajobb/sommarjobb/graduate-jobb för juriststudenter

Mod.
Citera
2025-11-09, 00:52
Medlem
Om man vill bli brottsmålsadvokat/målsägarbiträde/ev ta fall kring LVU etc:

Hur viktigt är det att sitta ting då?

Hur stor roll spelar betygen och utbildningsorten?

Vad kollar advokatfirmorna på vid sådana rekryteringar?
Ålder? Aktiviteter utanför studierna? Tidigare jobb?
Citera
2025-11-10, 14:56
Medlem
Hur är utbildningen uppbyggd?
Hur mycket obligatoriska föreläsningar är det?
Hur mycket grupparbete är det?
Citera
2025-11-10, 15:14
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
1. Hur är utbildningen uppbyggd?
2. Hur mycket obligatoriska föreläsningar är det?
3. Hur mycket grupparbete är det?
1. Utbildningens upplägg varierar från ort till ort, man läser dock samma rättsområden men under olika terminer. Under grundterminerna (T1-T6) läser du exakt samma upplägg som dina kursare men sedan under de avancerade kurserna är det mer upp till dig att välja inriktningar, praktik m.m.

2. Föreläsningar är i regel aldrig obligatoriska men om de är obligatoriska ska det framgå av kursplan och kursintroduktioner.

3. Beror på var du läser. I t. ex Uppsala och Örebro är det många grupparbeten medan i Stockholm är det mindre förekommande.

Vill du veta mer så skriv gärna PM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in