2025-11-10, 07:48
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Vägsniglar är inget problem. Problemet är de som inte kan anpassa sin hastighet till rådande omständigheter. Jämför med när det kommer en fartdåre bakifrån som inte kan anpassa sin hastighet till gällande skyltad. Den personen skapar stress och gör farliga omkörningar, när det är helt onödigt.
Vägsniglarna är precis lika idiotiska.
Citera
2025-11-10, 08:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Vägsniglar är inget problem. Problemet är de som inte kan anpassa sin hastighet till rådande omständigheter. Jämför med när det kommer en fartdåre bakifrån som inte kan anpassa sin hastighet till gällande skyltad. Den personen skapar stress och gör farliga omkörningar, när det är helt onödigt.

Ligger man i 80 på en 2+1 skyltat 100 dagtid, bra väglag och sikt, ingen framför sig men kö bakom sig hindrar man trafiken i onödan.

Trafikförordning

Citat:
Hastighet

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Sniglar orsakar stress och det kan innebära trafikfara.
Citera
2025-11-10, 09:36
Medlem
prokaryotkungens avatar
Vad tycker jag om vägsniglar?

Visst kan man ibland bli irriterad på sådana som ligger omotiverat långsamt, men något som är värre är de som kör riktigt dåligt. Vinglar på vägen, håller inte avstånden, kör alldeles för fort och allmänt hetsar, ni vet allt det där som skapar situationer för andra bilister som sedan får "städa" åt dem för att det inte ska bli några olyckor eller problem.

Sure, jag kan också svära över långsamtgående fordon eftersom färden inte riktigt blir njutbar när man har ett sådant framför sig.

Men generellt sett... Jag sitter i en klimatkontrollerad låda, jag har bra musik på eller trevligt sällskap. Livet är för kort för att uppröra sig över skitsaker helt enkelt.
Om jag är på G att komma försent någonstans så ligger det på mig. Jag är en idiot som inte gav mig ut i tid och inte förutsåg att det kunde bli problem.

Vägsniglar? Det är väl lika ofrånkomligt som vägarbeten. Ska jag uppröras över en av livets konstanter? Då är man ju så dum och självdestruktiv som det bara går.
Citera
2025-11-10, 11:50
Medlem
Dra in deras körkort & rösträtt. NU.

Saknar man förmågan att framföra sitt fordon i de föreskrivna hastigheterna så har man inte på vägen att göra.
Citera
2025-11-10, 14:44
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker

Saknar man förmågan att framföra sitt fordon i de föreskrivna hastigheterna så har man inte på vägen att göra.
Detta gäller 90% av svenskarna. De kör för fort och har inte på vägen att göra. Skyltad hastighet gäller max hastighet. Inte minimum hastighet.
Citera
2025-11-10, 20:04
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ligger man i 80 på en 2+1 skyltat 100 dagtid, bra väglag och sikt, ingen framför sig men kö bakom sig hindrar man trafiken i onödan.

Trafikförordning

Sniglar orsakar stress och det kan innebära trafikfara.

Ja jag kan hålla med men samtidigt är dessa jäkla 2-1 vägar ett gissel om det inte finns viltstängsel.

Jag har mer än en gång råkat ut för Vildsvins flockar som far över vägen och då gäller att man inte kört för fort för hinna bromsa, detta jävla staket hindrar ju sikten ner i diket, du har ingen möjlighet få minsta förvarning om dessa stora bestar, har varit jäkla nära smälla med dessa så på sträckor där viltstängsel saknas och det är ökända vildsvins områden så kör jag aldrig i 100 speciellt inte nattetid eller skymning, gryning så det hänt man fått arga blinkningar i bakrutan.
Citera
2025-11-10, 20:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ja jag kan hålla med men samtidigt är dessa jäkla 2-1 vägar ett gissel om det inte finns viltstängsel.

Jag har mer än en gång råkat ut för Vildsvins flockar som far över vägen och då gäller att man inte kört för fort för hinna bromsa, detta jävla staket hindrar ju sikten ner i diket, du har ingen möjlighet få minsta förvarning om dessa stora bestar, har varit jäkla nära smälla med dessa så på sträckor där viltstängsel saknas och det är ökända vildsvins områden så kör jag aldrig i 100 speciellt inte nattetid eller skymning, gryning så det hänt man fått arga blinkningar i bakrutan.

Då kan man luta sig mot detta.

Citat:
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Men är det fri sikt och goda förhållanden på en plats där man kan förutse att vilt kan dyka upp och man har marginal att hinna stanna så får man ju inte hindra trafiken i onödan genom att köra saktare än förhållandena kräver.
Citera
2025-11-10, 22:51
Medlem
Vägsniglar bekommer mig inte det minsta. Lägger mig bakom de som kör sakta och kör om när tillfälle ges.
Inte det minsta problem.
Citera
2025-11-11, 07:56
Medlem
Citat:

Citat:
Detta gäller 90% av svenskarna. De kör för fort och har inte på vägen att göra. Skyltad hastighet gäller max hastighet. Inte minimum hastighet.

Bara för att saker är lagliga behöver de inte vara lämpliga att göra.
Vägsniglar är ett stort samhällsproblem som borde stävjas på alla sätt och vis.
Citera
2025-11-11, 11:45
Medlem
Citat:
Bara för att saker är lagliga behöver de inte vara lämpliga att göra.
Vägsniglar är ett stort samhällsproblem som borde stävjas på alla sätt och vis.

Ett stort samhällsproblem…..? Vad lever du i för fantasivärld då….?

Jag kör frekvent över hela landet, ink i storstädernas områden. Man stöter såklart dagligen på folk som av olika anledning (som man ofta inte ens har en aning om vad det är) kör i lägre hastighet är skyltat, men de är absolut inte i majoritet, och lägre hastighet är generellt sett alltid säkrare än en högre, och visst ska säkerheten prioriterast högst, eller tycker du det är fel…?

Är man inte vuxen nog för att acceptera att man inte ensam äger rätten till att färdas på våra vägar eller avgöra vilken hastighet andra ska hålla, så borde man nog hålla sig hemma i sin egen skyddade verkstad…
Citera
2025-11-11, 12:00
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ett stort samhällsproblem…..? Vad lever du i för fantasivärld då….?

Jag kör frekvent över hela landet, ink i storstädernas områden. Man stöter såklart dagligen på folk som av olika anledning (som man ofta inte ens har en aning om vad det är) kör i lägre hastighet är skyltat, men de är absolut inte i majoritet, och lägre hastighet är generellt sett alltid säkrare än en högre, och visst ska säkerheten prioriterast högst, eller tycker du det är fel…?

Är man inte vuxen nog för att acceptera att man inte ensam äger rätten till att färdas på våra vägar eller avgöra vilken hastighet andra ska hålla, så borde man nog hålla sig hemma i sin egen skyddade verkstad…

Jag har nu lämnat in en rekomendation till transportstyrelsen om att körkorten för Pungsving & Dr Tinnitus bör återkallas pga bristande förmågor att framföra fordon.

Tillsammans kan vi göra sverige bättre om vi rensar bort vägsniglarna.
Citera
2025-11-11, 12:13
Medlem
Citat:
Jag har nu lämnat in en rekomendation till transportstyrelsen om att körkorten för Pungsving & Dr Tinnitus bör återkallas pga bristande förmågor att framföra fordon.

Tillsammans kan vi göra sverige bättre om vi rensar bort vägsniglarna.

Så, där kom lekskoletramsandet som avslöjar att du är en gosse utan seriösa

Var i det jag skrev står det att jag inte är kapabel att köra i skyltat om inget säger att det är olämpligt…?
Jag har utan minsta problem klarat alla uppkörningar på första försöket, med goda karaktärer, och innehar alla behörigheter sedan en knippe decennier, och kör ca 6000 mil/årligen i alla möjliga fordon och miljöer.

Vägsniglar är definitivt inget stort samhällsproblem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in