Citat:
Ursprungligen postat av
Dagdrivarn91
Har du hört talas om uttrycket "Som fan läser bibeln"?
Vadå? Jag återger bibelställen korrekt för dig, och du klagar! Så låt mig då visa dig några fler bibelställen. Vi börjar med krigaren Jeftas dotter. Jefta ska dra ut i krig mot folket ammoniterna, men först ger han ett löfte till Gud:
Citat:
Jefta avgav ett löfte till Herren: »Om du ger ammoniterna i mitt våld, så lovar jag att den som först kommer ut genom dörren till mitt hus och möter mig, när jag återvänder efter att ha besegrat ammoniterna, skall tillhöra Herren och offras som brännoffer.«
Jefta anföll ammoniterna och besegrade dem. När han återvände hem, så kom hans dotter emot honom:
Citat:
När Jefta fick se henne rev han sönder sina kläder och ropade: »Ve mig, min dotter, du krossar mig, du drar olycka över mig! Jag har gett Herren ett löfte som jag inte kan ta tillbaka.«
Han säger alltså till sin dotter att han är tvungen att döda henne och bränna upp hennes kropp, därför att han har lovat Gud att offra det första som kommer emot honom och möter honom när han kommer hem från segern, det ska han offra till Gud. Och det var ju hans dotter som kom emot honom! Och offra, det betyder att han ska döda det som kommer emot honom och bränna upp det, för det var det som menades med att offra till Gud på den tiden. Och vad svarar dottern när hon får reda på att hennes far anser sig tvungen att döda henne och bränna upp henne??
Citat:
»Far, om du har gett Herren ett löfte, gör då med mig som du har lovat, nu när Herren har skaffat dig hämnd på dina fiender, på ammoniterna.«
Domarboken 11:30-36,
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Domarboken%2011&version=SFB15
Jo, hon säger till sin far att han verkligen måste döda henne och bränna upp henne, eftersom han har lovat Gud att göra det! Snacka om lydig dotter! Mycket riktigt gör hennes far just det mot henne, alltså dödar henne och bränner upp henne!
Vi kan väl titta på något bibelställe till? Vad skulle hända med en nygift kvinna som inte var oskuld på bröllopsnatten?
Citat:
13-14 Om någon gifter sig med en flicka och efter bröllopsnatten anklagar henne för att redan ha varit tillsammans med en man och skvallrar om henne och säger: 'Hon var inte oskuld när jag gifte mig med henne
15 får hennes föräldrar bära fram bevis på hennes oskuld inför domarna i staden.
16 Så här ska fadern säga till dem: 'Jag gav min dotter till hustru åt den här mannen. Nu stöter han bort henne
17-18 och kommer med skamliga beskyllningar och påstår att hon inte var oskuld när de gifte sig. Men här är beviset! Titta på blodfläcken på bröllopslakanet!' Då ska domarna bestraffa mannen.
19 Han ska böta hundra siklar silver till flickans far för falska anklagelser mot en ung flicka, som därigenom fått dåligt rykte. Hon ska förbli hans fru, och han får aldrig skilja sig från henne.
20 Men om mannens anklagelser är sanna,
21 ska domarna leda flickan till hennes föräldrahems dörr, och där ska männen i staden stena henne till döds. Hon har orenat Israel genom sitt uppenbara brott medan hon bott hemma hos sina föräldrar. En sådan synd måste rensas bort från er.
Femte Mosebok 22:13-21,
https://www.biblegateway.com/passage/?search=5%20Mosebok%2022%3A13-21&version=SVL
Jaja, mannen skulle få böta om han kom med falska anklagelser mot sin nya hustru, men kvinnan skulle stenas till döds av männen i staden om hon inte var oskuld! Vad säger ni killar, skulle det vara kul att gräva en grop och stoppa ner en kvinna där och kasta stenar i huvudet på henne tills hon dog?
Men det värsta bibelstället är väl detta, för det fick sådana konsekvenser i verkligheten:
Citat:
En trollkvinna skall du inte låta leva.
2 Mos. 22:18,
https://www.biblegateway.com/passage/?search=2%20Mosebok%2022%3A18%2C2%20Moseboken%2022 %3A18&version=SV1917;NUB;SFB;SFB15;SVL
Under framför allt 15- och 1600-talet i Europa dödades tiotusentals människor, främst kvinnor, i Europa under häxprocesserna. Bibelns ord om att häxor måste dödas användes som argument för att döda framför allt kvinnor som anklagades för trolldom.
https://en.wikipedia.org/wiki/Witch_trials_in_the_early_modern_period
Okej, låt oss sluta med lite bibelord om att kvinnan måste lyda sin man!
Citat:
Ni hustrur, underordna er era män, så som ni underordnar er Herren. Ty en man är sin hustrus huvud, liksom Kristus är församlingens huvud - han som är Frälsare för sin kropp. Som församlingen underordnar sig Kristus, skall hustrun i allt underordna sig sin man.
Efesierbrevet 21-24,
https://www.bible.com/sv/bible/160/EPH.5.22-33.SFB98
En kvinna ska alltså lyda sin man som om han vore hennes Gud! Det är nånting det, grabbar! Inte undra på att en del killar älskar bibeln och vill införa bibelns stränga regler mot kvinnorna.
Och inte undra på att en del av er propagerar för att kvinnorna blir lyckligare av att underordna sig sina män!!! Ni får det att låta som om ni bryr er om kvinnornas välbefinnande. I själva verket vill ni bara kunna köra med era kvinnor som ni vill, för ni vill kunna göra som ni vill mot era kvinnor!