2025-11-09, 14:00
Moderator
memymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Visst gör det det. Inga problem alls så länge allt annat på datorn är gen.5 kompatibelt. Min dator är det och det är en stor skillnad på om jag kör en gen.5 disk eller 4. Och jag är en hemanvändare.

Alltså det är ju marginellt på laddningstider i spel t.ex.

Det enda jag ser fördel med är om man flyttar otroligt stora mängder data. Men gör man inte det så klarar man sig bra med 4th gen.
Citera
2025-11-09, 14:31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memymo
Alltså det är ju marginellt på laddningstider i spel t.ex.

Det enda jag ser fördel med är om man flyttar otroligt stora mängder data. Men gör man inte det så klarar man sig bra med 4th gen.

Det är ju en märkbar skillnad oavsett mängd vid flyttande av data. Vardagligt flyttande och kopierande av en modest mängd filer görs utan att tålamodet övergår i en suckande irritation över långsamhet. Allt läs och skrivutförande går ju snabbare. Mina backuper och återställningar, t.ex, med pcie gen.5, görs löjligt snabbt.

Skillnaden mellan pcie gen.4 och gen.5 är en exponentiell skillnad, därav snabbheten hos gen.5. En skillnad som alltså var mindre gällande pcie gen.3 till 4. Behöver man inte snabbheten hos 5 så kan man givetvis använda pcie gen. 4.
Citera
2025-11-09, 17:11
Moderator
memymos avatar
Citat:
Det är ju en märkbar skillnad oavsett mängd vid flyttande av data. Vardagligt flyttande och kopierande av en modest mängd filer görs utan att tålamodet övergår i en suckande irritation över långsamhet. Allt läs och skrivutförande går ju snabbare. Mina backuper och återställningar, t.ex, med pcie gen.5, görs löjligt snabbt.

Skillnaden mellan pcie gen.4 och gen.5 är en exponentiell skillnad, därav snabbheten hos gen.5. En skillnad som alltså var mindre gällande pcie gen.3 till 4. Behöver man inte snabbheten hos 5 så kan man givetvis använda pcie gen. 4.

Återställande av backupper är oftast inget gemene håller på med. Endast vi som håller på med lite mer data mängd.

Säg att man bygger en speldator. Där vinner man inte mer på gen 5 kontra gen 4 och det som blir över på gpun.

Jag flaskhalsar i nätverket då mina backupper inte ligger lokalt.
Citera
2025-11-09, 17:30
Medlem
adddicts avatar
Citat:

Citat:
Återställande av backupper är oftast inget gemene håller på med. Endast vi som håller på med lite mer data mängd.

Säg att man bygger en speldator. Där vinner man inte mer på gen 5 kontra gen 4 och det som blir över på gpun.

Jag flaskhalsar i nätverket då mina backupper inte ligger lokalt.

Är helt grön på på ämnet därför jag måste fråga.
Läste på Reddit att ifall man har för många PCIe 5.0 prylar inpluggat i moderkortet så segar dessa ner varandra för att det ska delas på kapaciteten. Stämmer detta eller snackade han gojja?
Citera
2025-11-09, 17:34
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adddict
Läste på Reddit att ifall man har för många PCIe 5.0 prylar inpluggat i moderkortet så segar dessa ner varandra för att det ska delas på kapaciteten. Stämmer detta eller snackade han gojja?

Aldrig hört talas om. Länk efterfrågas, tack.

Om något segas ner enligt din beskrivning så har det ju med processorn att göra. I vart fall inte med antalet inpluggningar.
Citera
2025-11-09, 17:49
Moderator
memymos avatar
Citat:

Citat:
Aldrig hört talas om. Länk efterfrågas, tack.

Om något segas ner enligt din beskrivning så har det ju med processorn att göra. I vart fall inte med antalet inpluggningar.

Delar 2 anslutningar lanes mot CPUn eller Chippet så delas hastigheten på hälften. Kan även vara så att använder man en viss slot så inaktiveras någon annan port för de delar lanes.

Allt beror på vilken CPU och moderkort/chip man använder sig av.

Till exempel på moderkortet som länkats i tråden.

Använder man sig av PCI-e3 16 slot porten som är en x4 speed och ansluter en enhet i m2_3 slotten så kommer pci-e3 anslutningen endast gå i 2x hastighet.

Tvingar man sen i bios att den ändå ska gå i 4x speed så disablas m2_3 platsen.

Allt sådan går att läsa i manualen.

Då de flesta prylar man pluggar in är bakåt kompatibla så har moderkortet stöd för 10 gen 5 enheter och cpun klarar 10 gen 5 enheter etc så är det inga problem. Klarar moderkortet 5 gen 5 enheter resten 5 gen 4 så blir prylarna man stoppar in i gen4 endast gen4 hastigheter etc.
Senast redigerad av memymo 2025-11-09 kl. 17:52.
Citera
2025-11-09, 18:07
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Godkväll flashbackers!
Jag har tänkt att bygga en ny spelator men har lite funderingar och behöver få hjälp att reda ut lite saker.

Har nyligen köpt ett standard MSI Tomahawk X870 moderkort som jag tänkt köra med ett Ryzen 9800x3d till so far so good. Tror jag. Sen var det det här med PCIe 4.0 och 5.0 som jag inte fattar ett smack av.

Moderkortet har tydligen enbart en PCIe 5.0 slot. Jag hade tänkt att köra ett RTX 5090 i den sloten men hur bör jag göra med m.2 SSD? Behöver jag så satsa på ett m.2 PCIe 4.0? Eller bör jag helt enkelt returnera moderkortet och köpa ett x780e som tydligen har dubbla PCIe 5.0. slots? Vill inte att det ska bli någon krock mellan dem.

Röriga frågor kanske men jag hoppas att ni förstår 😅

Vad jag kan se på moderkortets hemsida så har det 2st platser för M.2 pcie gen.5 diskar.
Citera
2025-11-09, 18:46
Medlem
adddicts avatar
Citat:
Delar 2 anslutningar lanes mot CPUn eller Chippet så delas hastigheten på hälften. Kan även vara så att använder man en viss slot så inaktiveras någon annan port för de delar lanes.

Allt beror på vilken CPU och moderkort/chip man använder sig av.

Till exempel på moderkortet som länkats i tråden.

Använder man sig av PCI-e3 16 slot porten som är en x4 speed och ansluter en enhet i m2_3 slotten så kommer pci-e3 anslutningen endast gå i 2x hastighet.

Tvingar man sen i bios att den ändå ska gå i 4x speed så disablas m2_3 platsen.

Allt sådan går att läsa i manualen.

Då de flesta prylar man pluggar in är bakåt kompatibla så har moderkortet stöd för 10 gen 5 enheter och cpun klarar 10 gen 5 enheter etc så är det inga problem. Klarar moderkortet 5 gen 5 enheter resten 5 gen 4 så blir prylarna man stoppar in i gen4 endast gen4 hastigheter etc.

Citat:
Vad jag kan se på moderkortets hemsida så har det 2st platser för M.2 pcie gen.5 diskar.

Tack hörrni!! Börja få liiite klarhet i det hela.

Har jag fattat det rätt om jag sätter det i följande portar?
Se bifogad bild:

https://ibb.co/JWLqGDkk
Citera
2025-11-09, 18:48
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Se bifogad bild:

Stämmer.

Du kommer få högre hastighet med pcie gen.5 än med 4, oavsett hur mycket du kopplar in. Sen om du behöver det, det är en annan sak.
Citera
2025-11-09, 19:15
Moderator
memymos avatar
Citat:

Se bifogad bild:

Citat:
Stämmer.

Du kommer få högre hastighet med pcie gen.5 än med 4, oavsett hur mycket du kopplar in. Sen om du behöver det, det är en annan sak.

Såhär ska du sätta i m2 disken och GPU
https://ibb.co/gZ2xf7WH

Sedan i mitten har du m2 plats 2 och 3 och den som du ritade in är plats 4 vilket inte är en Gen 5 om det är det du vill använda.

Länk till vilken plats som är vad samt vad för nackdelar du får beroende på vilka portar som används
https://www.msi.com/Motherboard/MAG-X870-TOMAHAWK-WIFI/Specification
Citera
2025-11-09, 20:44
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Se bifogad bild:

Det finns ju gott om Youtube-guider som visar hur och i vilken ordning vad ska installeras på just det m-kortet.
Citera
2025-11-10, 14:34
Medlem
Citat:
Godkväll flashbackers!
Jag har tänkt att bygga en ny spelator men har lite funderingar och behöver få hjälp att reda ut lite saker.

Har nyligen köpt ett standard MSI Tomahawk X870 moderkort som jag tänkt köra med ett Ryzen 9800x3d till so far so good. Tror jag. Sen var det det här med PCIe 4.0 och 5.0 som jag inte fattar ett smack av.

Moderkortet har tydligen enbart en PCIe 5.0 slot. Jag hade tänkt att köra ett RTX 5090 i den sloten men hur bör jag göra med m.2 SSD? Behöver jag så satsa på ett m.2 PCIe 4.0? Eller bör jag helt enkelt returnera moderkortet och köpa ett x780e som tydligen har dubbla PCIe 5.0. slots? Vill inte att det ska bli någon krock mellan dem.

Röriga frågor kanske men jag hoppas att ni förstår 😅

Ladda ner manualen, där hitttar du all information. På sidan 28 hitttar en bild som visar vad som är vad på brädan.

https://download-2.msi.com/archive/mnu_exe/mb/MAGX870TOMAHAWKWIFI_English.pdf

Där står att läsa relevant information som till exempel denna. Viktig information så att du bootar windows från en disk du satt i M2_1 som har full PCIe 5.0 eller full 4.0 beroende på vad för typ av disk du använder. M2_2 har bara halva hastigheten om du inte ändra i BIOS men då torskar du USB 4.

* USB 40Gbps Type-C ports on the back panel and M2_2 slot share PCIe 5.0 x4
bandwidth. Both run at PCIe 5.0 x2 when a device is installed in the M2_2 slot.
You can switch M2_2 to PCIe 5.0 x4 in the BIOS, but this will disable the USB
40Gbps Type-C ports.

USB 40Gbps Type-C ports*/** (From ASM4242)
● Supports DisplayPort over USB Type-C®
* USB 40Gbps Type-C ports on the back panel and M2_2 slot share PCIe 5.0 x4 bandwidth. Both run at
PCIe 5.0 x2 when a device is installed in the M2_2 slot. You can switch M2_2 to PCIe 5.0 x4 in the BIOS,
but this will disable the USB 40Gbps Type-C ports.
Senast redigerad av Gincan 2025-11-10 kl. 14:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in