2025-11-07, 21:21
Medlem
adddicts avatar
Godkväll flashbackers!
Jag har tänkt att bygga en ny spelator men har lite funderingar och behöver få hjälp att reda ut lite saker.

Har nyligen köpt ett standard MSI Tomahawk X870 moderkort som jag tänkt köra med ett Ryzen 9800x3d till so far so good. Tror jag. Sen var det det här med PCIe 4.0 och 5.0 som jag inte fattar ett smack av.

Moderkortet har tydligen enbart en PCIe 5.0 slot. Jag hade tänkt att köra ett RTX 5090 i den sloten men hur bör jag göra med m.2 SSD? Behöver jag så satsa på ett m.2 PCIe 4.0? Eller bör jag helt enkelt returnera moderkortet och köpa ett x780e som tydligen har dubbla PCIe 5.0. slots? Vill inte att det ska bli någon krock mellan dem.

Röriga frågor kanske men jag hoppas att ni förstår 😅
Senast redigerad av adddict 2025-11-07 kl. 21:35.
Citera
2025-11-07, 21:45
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Är det detta du har köpt?

https://www.inet.se/produkt/1904271/msi-mag-x870-tomahawk-wifi

Är ju så in i helvete med slots om så är fallet.

3x16 lanes PCIe 5.0 och 2st med slots med PCIe 5.0.

Sedan kanske inte alla går i full hastighet om du populerar absolut allt men för en privatkonsument är det överkurs.
Citera
2025-11-07, 22:00
Avstängd
StorFetAnkas avatar
Om det är det kortet som länkats så har du 3 PCIe5 platser med x16 å 4 M2 platser. M2 ser lite annorlunda ut i placering men är tekniskt sett PCIe det också, med skillnaden att du också har en skruv så att M2 diskar kan fästas ordentligt å kanske också med en kylfläns så att de inte hänger ut och flaxar mellan grafikkorten.

PCIe är fullt bakåt kompatibelt så allt en högre version gör är att ge dig högre hastighet om både slot och kort har samma version och utnyttjar hela bandbredden, både 4 å 5 är skapligt snabbt för det mesta.

Kom bara ihåg att montera M2 diskarna innan du sätter i GPUn då diskarna hamnar bakom GPUn så att säga.

Kan också tillägga att AM5 är en rejäl förbättring mot tidigare generationer, inga små ben som kan gå av, bara plattor mot plattor å så passar den rakt i formen, CPUn blir såpass lätt installerad att till och med en 5 åring kan göra det.

Lycka till med bygget.
Citera
2025-11-07, 22:07
Moderator
memymos avatar
Om det är det som länkats så har du
1 st pci-e Gen 5 16 slots (Översta) (går direkt till CPU)
1 st Pci-e gen 3 16 slots (mellersta) (går genom chippet)
1 st pci-e gen 4 16 slot (understa) Går genom chippet)

Sedan har du 2 st platser för gen 5 m2 slots (går direkt till cpu)

Så du kommer inte få någon krock om du sätter i grafikkortet i översta och sedan populerar m2 platserna som går direkt till cpun.

Däremot för du lite andra restriktioner om du använder ena m2 platsen och ska använda usb-c porten då dom delar lanes till cpun.
Citera
2025-11-09, 02:59
Medlem
adddicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Om det är det kortet som länkats så har du 3 PCIe5 platser med x16 å 4 M2 platser. M2 ser lite annorlunda ut i placering men är tekniskt sett PCIe det också, med skillnaden att du också har en skruv så att M2 diskar kan fästas ordentligt å kanske också med en kylfläns så att de inte hänger ut och flaxar mellan grafikkorten.

PCIe är fullt bakåt kompatibelt så allt en högre version gör är att ge dig högre hastighet om både slot och kort har samma version och utnyttjar hela bandbredden, både 4 å 5 är skapligt snabbt för det mesta.

Kom bara ihåg att montera M2 diskarna innan du sätter i GPUn då diskarna hamnar bakom GPUn så att säga.

Kan också tillägga att AM5 är en rejäl förbättring mot tidigare generationer, inga små ben som kan gå av, bara plattor mot plattor å så passar den rakt i formen, CPUn blir såpass lätt installerad att till och med en 5 åring kan göra det.

Lycka till med bygget.

Citat:
Ursprungligen postat av memymo
Om det är det som länkats så har du
1 st pci-e Gen 5 16 slots (Översta) (går direkt till CPU)
1 st Pci-e gen 3 16 slots (mellersta) (går genom chippet)
1 st pci-e gen 4 16 slot (understa) Går genom chippet)

Sedan har du 2 st platser för gen 5 m2 slots (går direkt till cpu)

Så du kommer inte få någon krock om du sätter i grafikkortet i översta och sedan populerar m2 platserna som går direkt till cpun.

Däremot för du lite andra restriktioner om du använder ena m2 platsen och ska använda usb-c porten då dom delar lanes till cpun.

Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Är det detta du har köpt?

https://www.inet.se/produkt/1904271/msi-mag-x870-tomahawk-wifi

Är ju så in i helvete med slots om så är fallet.

3x16 lanes PCIe 5.0 och 2st med slots med PCIe 5.0.

Sedan kanske inte alla går i full hastighet om du populerar absolut allt men för en privatkonsument är det överkurs.

Tack allihopa för era grymma svar Då har fått lite klarhet i alla fall. Ja det stämmer att det är moderkortet som länkades där uppe.

Nu när jag ändå har er proffs här i tråden. Skulle ni kunna rekommendera raminnen och en vettig M2 sticka till den här setupen?

Har läst att DDR5 5600 MHz CL30 ska vara bra i kombination med Ryzen 9800x3d. Vad tror ni om det? Tänker sikta på 32 GB för eventuellt uppgradering till 64 senare. Tips bra bra märke och modell?
Citera
2025-11-09, 06:35
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adddict
Tack allihopa för era grymma svar Då har fått lite klarhet i alla fall. Ja det stämmer att det är moderkortet som länkades där uppe.

Nu när jag ändå har er proffs här i tråden. Skulle ni kunna rekommendera raminnen och en vettig M2 sticka till den här setupen?

Har läst att DDR5 5600 MHz CL30 ska vara bra i kombination med Ryzen 9800x3d. Vad tror ni om det? Tänker sikta på 32 GB för eventuellt uppgradering till 64 senare. Tips bra bra märke och modell?

Sweetspot för processorn är 6000. Googla.

Eftersom processor och moderkort har pcie 5.0 kapacitet så köper du en 5.0-disk och får fantastisk hastighet.
Citera
2025-11-09, 08:04
Moderator
memymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF

Eftersom processor och moderkort har pcie 5.0 kapacitet så köper du en 5.0-disk och får fantastisk hastighet.

Som idag är helt onödigt för denna fantastiska hastighet går inte nyttja på ett vettigt sätt som hemma användare.

Räcker med en gen 4 m2 disk. så spar man lite pengar som man kan lägga på de andra delarna.
Citera
2025-11-09, 08:48
Medlem
adddicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF

Okej. Varför jag frågade varför att många snackade om att det var 5400 som gällde för att sedan överklocka till 6000 i XMP. Sorry för att jag verkar trög men det är en jäkla djungel detta 😅
Citera
2025-11-09, 08:49
Medlem
adddicts avatar
Citat:
Som idag är helt onödigt för denna fantastiska hastighet går inte nyttja på ett vettigt sätt som hemma användare.

Räcker med en gen 4 m2 disk. så spar man lite pengar som man kan lägga på de andra delarna.

Tack för din hjälp.. Då satsar jag på en Samsung 990 PRO 4th gen.
Citera
2025-11-09, 10:38
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Visst gör det det. Inga problem alls så länge allt annat på datorn är gen.5 kompatibelt. Min dator är det och det är en stor skillnad på om jag kör en gen.5 disk eller 4. Och jag är en hemanvändare.
Citera
2025-11-09, 10:43
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Okej. Varför jag frågade varför att många snackade om att det var 5400 som gällde för att sedan överklocka till 6000 i XMP. Sorry för att jag verkar trög men det är en jäkla djungel detta 😅

Som sagt, Googla sweetspot, det är 6000 du ska köpa. Då finns kapaciteten, om den kan utnyttjas, och ingen överklockning behövs. Ej heller något framtida nyköp.
Citera
2025-11-09, 10:44
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tack för din hjälp.. Då satsar jag på en Samsung 990 PRO 4th gen.

Läs inlägg #10 som är en respons på inlägg #7.

Det är skillnad beroende på vad man gör på sin pc. Om man är hem eller företagsanvändare betyder inget.
Senast redigerad av 1FF 2025-11-09 kl. 11:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in