2025-11-09, 14:11
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetanBallongen
Efter allt läsande och tänkande om detta fall, och ML's göranden, så kan jag inte annat än tänka att med en sådan bra assistent hos åklagarsidan som ML har visat sig vara så skall det fan till att vara försvarsadvokat, för att då parafrasera August Blanche.

Först grävde ML en grop, hoppade gladeligen ner i den, och istället för att sedan försöka kravla sig upp så sträcker han upp armarna och försöker dra med sig jorden och skiten ner i hålet för att sedan när han är fast där nere sträcka upp armarna och tafatt ropa undrande "Jag fattar ingenting, hur hamnade jag här?".

/M

Det var en rätt bra sammanfattning. Och då hade han dessutom advokat (t.o.m. med på polisförhöret).

Den enda förklaring jag kommit fram till är att Leijnegard uppriktigt tror att han inte har begått nåt fel. I hans värld får man pussa medarbetare med vackra läppar. Bara man då säger "sorry" efteråt.

Men det jag VERKLIGEN inte kan förstå är varför Leijnegard och advokaten hade tänkt igenom läget och förberett sig på en fällande dom. "Jag förstår ingenting" och "jag tänker gå vidare till nästa instans" är liksom inte den smartaste approachen när man bevisligen har pussat en medarbetare mot dennes vilja.

Nu har Leijnegard några år kvar till pension, så det kanske inte spelar nån roll för honom. Men min arbetsplats skulle ALDRIG anställa nån som är dömd för "sexuellt ofredande" och under arbetsintervjun hävdar att A) "man är oskyldig" och B) "jag förstår inte varför". Den personen är ju i så fall en garanterad riskfaktor. Om personen ifråga inte tog upp domen själv så skulle det ändå komma fram (eftersom vår HR garanterat skulle kolla upp) och att dölja en sån grej är mer än tillräckligt för att bli dumpad från rekryteringsprocessen. Om sökanden däremot lyfter det själv och under intervjun övertygande kan förklara att hen förstår och inte kommer att upprepa nåt i den stilen så kan man ändå ha en chans. Men Leijnegard skulle aldrig bli anställd, till följd av sina offentliga uttalanden. Därför ska det bli intressant att se vad SVT nu gör, dvs. om de hittar nån arbetsuppgift där ML inte har oövervakad kontakt med kvinnliga medarbetare. För om han gör nåt liknande under arbetstid så åker också arbetsgivaren dit...
Citera
2025-11-09, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag kan inte se något annat än en man som stöttar sin fru när hon blir pussad på mot sin vilja. Vilket är i högsta grad berömvärt i mina ögon, inte alls svartsjukt och kontrollerande. Vad borde han gjort i din, sagt till henne att hon nog flörtat med ML och förtjänade att han var närgången?
I hans kläder hade jag skitigt i allt, gått vidare i livet, hade fasen inte pressat henne i två månader.
Speciellt när man samtidigt förstör någons karriär, nä fy fan att ha det på sitt samvete resten av livet.
Men vissa är sjukligt svartsjuka, dessa osäkra typer med dålig självkänsla och mindrevärdeskomplex som alltid utmynnar i kontrollbehov.
Citera
2025-11-09, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
I hans kläder hade jag skitigt i allt, gått vidare i livet, hade fasen inte pressat henne i två månader.
Speciellt när man samtidigt förstör någons karriär, nä fy fan att ha det på sitt samvete resten av livet.
Men vissa är sjukligt svartsjuka, dessa osäkra typer med dålig självkänsla och mindervärdeskomplex som alltid utmynnar i kontrollbehov.

Precis så.
I Sverige och hela världen slås kvinnor ihjäl och förövaren är oftast en svartsjuk partner.

Fler åtal och längre straff för dessa.

Inte för en trevlig man som gör ett litet misstag.

https://www.svt.se/opinion/hasselvall-om-kroppskontakt
Citera
2025-11-09, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det är inte min sak att argumentera det, eftersom rätten redan tagit ställning till att det är en ofrivillig puss. Om det varit en ömsesidig puss hade Leijnegard inte blivit dömd. Sen kan du ju läsa förhör & vittnesmål, inklusive Leijnegards sms, och dra dina egna slutsatser.
Jag har läst FUP:en och lyssnat på hela rättegången, men har inte blivit klokare. Eftersom du flera gånger i ditt inlägg skriver att Leijnegard har pussat Flodh mot hennes vilja, undrar jag bara var du har fått det ifrån. Strunta i domslutet, men förklara bara hur hon visade det.
Citera
2025-11-09, 15:05
Medlem
Citat:
Andra länken på trådens första sida.

Ahh, tilläggsprotokollet.
Citera
2025-11-09, 15:35
Medlem
swimmingpools avatar
Vad fick han för straff?

* Såg nu.

Påföljden har bestämts till 40 dagsböter om 750 kronor, totalt 30*000 kronor. Michael Leijnegard ska även betala 10*000 kr i skadestånd till målsäganden.
Senast redigerad av swimmingpool 2025-11-09 kl. 15:37.
Citera
2025-11-09, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
Precis så.
I Sverige och hela världen slås kvinnor ihjäl och förövaren är oftast en svartsjuk partner.

Fler åtal och längre straff för dessa.

Inte för en trevlig man som gör ett litet misstag.

https://www.svt.se/opinion/hasselvall-om-kroppskontakt

Skillnaden i fallet ML är ju att han givit klart uttryck för att han tänker fortsätta med samma beteende, så ett litet misstag som du kallar det kommer ju att bli fler om han fortsätter sin linje med "Jag är som jag är", och "Jag gör så mot mina vänner om vibbarna känns rätt", "det är ett sätt att visa uppskattning" osv osv osv.
En sak som jag hela tiden undrat om detta är ... varför behöver man gå omkring och "känna in vibbar" om man redan är nära vän med någon, men det förtäljer ju inte historien.

/M
Citera
2025-11-09, 16:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Nej, att ML var ångerfull har inget med att han dömdes att göra! Har du aldrig ångrat något, dagen efter och uttryck detta till den du gjort eller sagt något till? Om du svarar nej på detta så må du vara Moder Theresa reinkarnerad - eller, så vet du inte om att du varit en idiot...

Det är inte jag som står inför rätta.
Citera
2025-11-09, 16:25
Medlem
Berias avatar
Citat:
Nej, det är inte sjukt att en sådan "kontext" inte spelar någon roll. Försök vända på dina argument så ser du nog det själv:

- om man haft en lång och stabil arbetsrelation med nån så FÅR man pussa dem mot deras vilja
- om stämningen är "på topp" så FÅR man pussa nån mot deras vilja
- om man har oerhört gott rykte så FÅR man pussa nån mot deras vilja
- osv.

Det krävs inte mycket får att inse att sådan lagstiftning och ett sådant rättsssystem kan man INTE ha i ett demokratiskt land. Inte sant?

Samma logiska argumentation kan appliceras mot Flodhs anmälan:

- för att hon först försökte hantera det som att det inte betydde nåt gör att hon sedan inte får anmäla det som ett potentiellt brott?
- för att hon försökte skyla över det som hänt så får hon ionte anmäla det sedan?
- för att hon hoppas att arbetsgivaren ska tag i situationen (och reda ut den i grunden) så får hon inte brottsanmäla händelsen när så inte sker?
- för att hennes man ev. också blir arg och irriterad så får hon heller inte bnrottsanmäla det?
- hennes "motiv" avgör om hon får brottsanmäla händelsen eller inte?
- osv

Det blir liksom snabbt rätt absurt.

Så, återigen. Om man skippar hela den härvan av ologiskt resonemang och går ENBART på gällande lagstiftning OCH på det som finns ovedersägligt bevisat så:

1. Leijnegard HAR pussat Flodh mot hennes vilja (1 eller 2 gånger, men oberoende av om det blev en puss också andra gången så har han sökt upp henne och varit närgåpngen en gång till).

2. Han är själv helt medveten om att han gjort fel: det framkommer från hans SMS och från hans förhör (där jag ännu inte förstår hur hans närvarande advokat lät honom prata sig i påsen).

3. Han är okej med att Flodh åker iväg medan han själv fortsätter att jobba till följd av händelsen. Och han ger också en sådan version av vad som hände till arbetsgivaren (annars hade han förstås inte fått jobba kvar). Hans påstående om att Flodh är en "riktig vän" och "BARA en vän" ter sig smått underliga i den belysningen.

4. Flodh säger själv att hon först inte ville anmäla, men gjorde det eftersom "inget hände". Hela händelseförloppet, så som hon beskrivit det, är helt normalt. Från chocken att bli pussad av en full kollega (som mumlar om hur vacker hon är/hur vackra läppar hon har), till att snabbt bestämma sig för att låtsas som om inget hänt, till att att inte fixa att låtsas som om inget hänt, till att anmäla det till arbetsgivaren (eftersom det var en arbetsfest), till att känna att det är orättvist och fel att hon tvingats "ut" medan Leijnegard får "stanna i värmen", till att därför försöka få upprättelse rättsvägen. Det är så normalt att det skriker "normalt". Och det är framförallt så hon själv beskrivit händelseförloppet.

5. Hennes anmälan är tillräcklig för att det ska förundersökas, och förundersökningen ger tillräckligt med underlag för ett åtal. Hela den delen är också helt normal (och kan läasas i FUPpen).

6. Åtal väcks för både sexuellt ofredande och ofredande. Skillnaden är rätt avgörande, eftersom ofredande är ett avsiktsbaserat brott (för att dömas för ofredande så ska det finnas en avsikt "att ofreda"). Det gör att Leijnegards dom hänger på om det funnits sexuella förtecken eller inte. Och det finns en rätt ansenlig mängd sådana, inte minst i hans egna uttalanden under polisförhöret.

Så:

- det kunde ha retts ut av arbetsgivaren, men de fick inte korrekt information från Leijnegard (som antagligen visste att då är det han som åker)

- när det gick till åtal så var det i det närmaste ett skolboksexempel

- allt hängde på sexuellt/inte sexuellt (se ovan)

- domen är i sig självklar, det som kunde ha gjort att Leijnegard kom undan skulle ha varit att rätten kommit fram till att det var en 100% vänskaplig puss (nåt Leijnegard nu till slut gör sitt bästa för att göra gällande, men som sagt finns han "on record" i SMS och FUP)

Det absolut bästa skulle vara att ta sitt straff och be om ursäkt, och därmed visa/bevisa att man faktiskt FATTAR att man inte kan gå omkring och pussa medarbetare mot deras vilja. Och be om ursäkt. Nu väljer Leijnegard att gå ut som att "han inte förstår" och "han är oskyldig", vilket istället gör honom till... tja, man kan välja sina egna epitet. Ska vi säga så här: dum är den arbetsgivare som tar risken att anställa en sån här...

Du är fortsatt ute och cyklar på tunn is. I nästan alla andra typer av brott döms det utifrån kontext...hastigt mod, påverkad av alkohol, psykiskt sjuk...långvarig konflikt, etc. Att rycka ut en puss ur sin kontext är fel och jag anser att lagstiftningen kring de här frågorna där män, främst män, blir anmälda för diverse saker där det ibland som i det här fallet inträffat i en kontext där det är lätt att se hur det kunde bli så här.

Som sagt, lyssna på senaste veckopanelen i kvartal och andra som kommenterat, jurister, tex Mårten Schultz. Det är många, skulle säga majoriteten, som anser att lagstiftningen är dålig och att det möjligen kan vara fråga om ofredande, men inte sexuellt ofredande då bevisningen är ytterst tunn.

Tyvärr har Sverige spårat ur totalt i och med Me-Too psykosen som gick totalt överstyr och till och med orsakade att oskyldiga män tog sina liv. Det har lett till konstig lagstiftning och domar liknande denna mot Leijnegard där rutinerade jurister står som frågetecken och undrar hur detta ens kunde gå till åtal.

Här är en sammanfattning av prof i civilrätt Mårten Schultz synpunkter, som exempel så du själv kan se att även duktiga jurister ser en hel del problem med den här lagstiftningen och även hur den tillämpas:

Kvalificeringen som sexuellt ofredande är diskutabel
Tingsrätten slår fast att Leijnegards agerande (pussarna) hade en "tydlig sexuell inriktning eller prägel" och var ägnat att kränka kvinnans sexuella integritet. Schultz håller med om att det var ett ofredande men ifrågasätter om det nödvändigtvis når upp till den sexuella nivån. Han pekar på att domskälen i denna del är "inte helt övertygande" – de bygger främst på omständigheterna (festmiljö, vuxna personer, Leijnegards grepp om kvinnans kinder vid andra kyssen) men saknar djupare motivering kring varför det specifikt är sexuellt kränkande. Han kontrasterar med fall där liknande handlingar (t.ex. en ovälkommen kyss på munnen) inte alltid klassats som sexuella om de saknar tydlig erotisk eller intim karaktär.

Bevisningen och trovärdighetsbedömningen
Rätten finner kvinnans berättelse trovärdig och entydig, med stöd från vittnesmål om händelseförloppet. Leijnegard nekar inte till kyssen men hävdar att den var öppen och inte sexuell. Schultz noterar att rätten väger in Leijnegards maktposition som programledare i produktionen, vilket stärker kränkningsperspektivet. Han ser dock utrymme för överklagande till hovrätten, särskilt kring uppsåtsbedömningen (visste Leijnegard att handlingen skulle uppfattas som sexuellt kränkande?).

Bredare samhällsreflektion
Schultz lyfter fram hur MeToo-rörelsen har skärpt synen på samtycke och gränser i arbetsmiljöer, särskilt inom mediebranschen. Domen markerar en "viktig gränsdragning" för vad som räknas som oacceptabelt beteende, men han varnar för att den kan bidra till osäkerhet kring vardagliga interaktioner om kvalificeringarna blir för breda. Han betonar också straffets mildhet (böter, ingen fängelse) som proportionerlig för en ensam händelse utan våld.
Citera
2025-11-09, 16:27
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Det är inte jag som står inför rätta.

Det borde det vara! Du vågar inte ens svara på en enkel fråga, men jag tar detta som ett tyst erkännande, likt slynhoran i detta fall - detta då hon inte sade emot efter den första pussen då hon såklart "frös" - något som självfallet är en efterhandskonstruktion. Hela förhöret med henne var en lång charad och inövat skådespeleri. Du är troligen likadan...
Citera
2025-11-09, 17:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det borde det vara! Du vågar inte ens svara på en enkel fråga, men jag tar detta som ett tyst erkännande, likt slynhoran i detta fall - detta då hon inte sade emot efter den första pussen då hon såklart "frös" - något som självfallet är en efterhandskonstruktion. Hela förhöret med henne var en lång charad och inövat skådespeleri. Du är troligen likadan...

För vad?
Citera
2025-11-09, 18:05
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beria
I nästan alla andra typer av brott döms det utifrån kontext...
Juristen Kristina Hultegård poängterar att det alltid kokar ner till den specifika kontexten:
I fjol blev kommentaren ”oj vilka stora bröst du fick nu”, utropat från en lärare till en elev i ett tyngdlyftarbälte, omtalat eftersom det ansågs sakna sådan sexuell inriktning eller prägel som rubriceringen sexuellt ofredande alltså förutsätter.

Även med beaktande av den maktrelation som alltid föreligger mellan lärare och elev kan jag stå ut med den domen, fastän jag önskar en lärarkår med större verbal impulskontroll. Den som får för sig, genom domen mot Micke Leijnegard, att utrymmet för impulsiva dumheter är obefintligt har alltså fel. Frågan kokar som alltid ner till den specifika kontexten.
https://www.gp.se/kultur/en-oonskad-puss-trosta-dina-vanner-pa-andra-satt.3cea7c43-4ef2-44b7-b5e0-11e5219b0057
Senast redigerad av schizophrenia 2025-11-09 kl. 18:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in