2025-11-05, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JourneyOfLife
Jag har vid upprepade tillfällen läst inlägg som ”vad tänkte han på när han valde att köra in i en buss med 30 ungdomar”.
Jag vill inte på något sätt rättfärdiga att man utsätter andra för fara, men jag tror inte en sekund på att man tänker på andra människor i den situationen.
Det var dessutom beckmörkt och höstrusk vid händelsen. I den sekunden man väl bestämmer sig för att göra det värsta tänkbara, då reflekterar man nog inte över om det är en buss med 30 ungdomar eller en lastbil med en ensam förare man möter. Man ser ett tillräckligt stort fordon (troligen bara ljuskäglorna i detta fallet) som kan tysta de mörkaste av tankar.
Oerhört tragiskt att andra utsattes för fara, men som väl var klarade sig samtliga utan allvarliga skador.

Jag menar inte heller med det här inlägget att ELs handlande är ok. Det är fullkomligt vidrigt för alla inblandade när någon väljer att avsluta sitt liv på det här sättet, men det känns konstigt att ifrågasätta hur han kunde ”välja” just den här bussen.

Håller med Dig i vad Du skriver.

Vi vet fortfarande inte om det var meningen att ta livet av sig.
Många utgår väl från att det är så... med tanke på vad han var misstänkt för.

I andra fall där det sker olyckor så skrivs det om att föraren hade annat för sig... mobil, väjde för ett djur mm och inte var uppmärksam.

OM det är så att han valt att ta sitt liv så är det så klart inte OK att blanda in andra... varken bussförare eller som ofta lokförare.
Citera
2025-11-05, 11:09
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollsNoise
En sak som jag tänkt på är att EL jobbade med att sälja reservdelar till bilar (svenstigs bil)

Jag kan inte mycket om bilar

Men EL kanske visste hur man kan ”koppla bort” saker så det kan se ut som en olycka?

Tack för den här informationen!

Då är det ju än mer angeläget att göra en grundlig genomsökning av bilen för att utesluta att eventuella fel i bilen inte orsakats på egen hand.
Citera
2025-11-05, 11:15
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JourneyOfLife
Jag har vid upprepade tillfällen läst inlägg som ”vad tänkte han på när han valde att köra in i en buss med 30 ungdomar”.
Jag vill inte på något sätt rättfärdiga att man utsätter andra för fara, men jag tror inte en sekund på att man tänker på andra människor i den situationen.
Det var dessutom beckmörkt och höstrusk vid händelsen. I den sekunden man väl bestämmer sig för att göra det värsta tänkbara, då reflekterar man nog inte över om det är en buss med 30 ungdomar eller en lastbil med en ensam förare man möter. Man ser ett tillräckligt stort fordon (troligen bara ljuskäglorna i detta fallet) som kan tysta de mörkaste av tankar.
Oerhört tragiskt att andra utsattes för fara, men som väl var klarade sig samtliga utan allvarliga skador.

Jag menar inte heller med det här inlägget att ELs handlande är ok. Det är fullkomligt vidrigt för alla inblandade när någon väljer att avsluta sitt liv på det här sättet, men det känns konstigt att ifrågasätta hur han kunde ”välja” just den här bussen.

Självklart visste han inte att det satt 30 ungdomar i bussen, men det förkastliga är att han kunde tänka sig att blanda in en enda annan person i sitt öde. Med det kommer också att han uppenbart struntade i risken att ”det stora fordonet” han ville hitta kunde vara just en fullsatt buss.

Jag kan känna sympati med någon som är självmordsbenägen, men inte det extremt egencentrerade valet han gjort.

Om han mådde så dåligt hade han i första hand kunnat söka samtalsstöd och fått vård inom psykiatrin, något alla människor har rätt till oavsett om det finns brottsmisstankar mot dem eller inte.
Citera
2025-11-05, 21:43
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riktigamannen95
Självklart visste han inte att det satt 30 ungdomar i bussen, men det förkastliga är att han kunde tänka sig att blanda in en enda annan person i sitt öde. Med det kommer också att han uppenbart struntade i risken att ”det stora fordonet” han ville hitta kunde vara just en fullsatt buss.

Jag kan känna sympati med någon som är självmordsbenägen, men inte det extremt egencentrerade valet han gjort.

Om han mådde så dåligt hade han i första hand kunnat söka samtalsstöd och fått vård inom psykiatrin, något alla människor har rätt till oavsett om det finns brottsmisstankar mot dem eller inte.
Jag tror inte att man tänker på andra när det är så nattsvart att man ska begå självmord.
Det finns ju föräldrar med små barn som begår självmord.
Hur kan man utsätta sina barn för detta, att de får leva med att föräldern hellre dog än var tillsammans med barnet. Det finns troligen ingen plats för sådana tankar när det är tillräckligt mörkt.
Citera
2025-11-05, 21:48
Medlem
Citat:

Du vet verkligen ingenting om psykisk ohälsa. Snälla var tyst.
Citera
2025-11-06, 05:48
Medlem
Det är nästan poetiskt, hur ett gäng tangentbordshjältar som här kan sitta i flock och dunka varandra i ryggen över sitt eget hat. Ni sniffar indignation som andra tar kaffe och blir lika höga på er själva. Ni vet ingenting, men tror er veta allt. Ni sitter bakom era anonyma alias och smattrar ut domar snabbare än någon hinner tänka. Ni är inget än ett digitalt skolgårdsgäng i vuxenkroppar, beväpnade med caps lock och brist på självinsikt.
Att den ni hatar inte ens är dömd, det är ointressant. Att den som ropar ’övergrepp’ har gjort det förut, enligt rykte med lika lös grund och vit nos, det är också ointressant för det stör dramaturgin. Eller att hon tydligen har för vana att driva utpressning och misshandla offer när det inte lyckas (se dom Eksjö B 2312-20 med fängelse i straffskalan) är tydligen ointressant. För här handlar det inte om sanning utan det handlar om känslan av att få vara med i ett drev. Att få känna sig som en del av något större nämligen pöbelns dopaminrus.
Ni kanske tycker ni har civilkurage, men det är bara feghet i grupp. Ett digitalt lynchupptåg, där varje klick är som en sten. Ni tillför ingen som helst kunskap eller rättvisa, utan ni gör det enbart för uppmärksamhet. Det mest tragiska? Ni tror faktiskt att ni gör något ädelt. Men allt ni egentligen gör är att bevisa hur djupt mänsklig dumhet kan gräva när den får tillgång till Wi-Fi. Inte konstigt hur Sverige ligger till i Pisa undersökningarna.
Citera
2025-11-06, 08:47
Medlem
Men ditt fån.

”Inte ens dömd” nä han undvek ju att behöva ha en dom. Jävla konstigt om man ska gå runt och säga att alla som tar livet av sig för att slippa dömas är oskyldiga eftersom att dem aldrig dömts ”på papper”

Då är ju alla självmordsbombande terrorister oskyldiga också

Citat:
Ursprungligen postat av Ollepecka
Det är nästan poetiskt, hur ett gäng tangentbordshjältar som här kan sitta i flock och dunka varandra i ryggen över sitt eget hat. Ni sniffar indignation som andra tar kaffe och blir lika höga på er själva. Ni vet ingenting, men tror er veta allt. Ni sitter bakom era anonyma alias och smattrar ut domar snabbare än någon hinner tänka. Ni är inget än ett digitalt skolgårdsgäng i vuxenkroppar, beväpnade med caps lock och brist på självinsikt.
Att den ni hatar inte ens är dömd, det är ointressant. Att den som ropar ’övergrepp’ har gjort det förut, enligt rykte med lika lös grund och vit nos, det är också ointressant för det stör dramaturgin. Eller att hon tydligen har för vana att driva utpressning och misshandla offer när det inte lyckas (se dom Eksjö B 2312-20 med fängelse i straffskalan) är tydligen ointressant. För här handlar det inte om sanning utan det handlar om känslan av att få vara med i ett drev. Att få känna sig som en del av något större nämligen pöbelns dopaminrus.
Ni kanske tycker ni har civilkurage, men det är bara feghet i grupp. Ett digitalt lynchupptåg, där varje klick är som en sten. Ni tillför ingen som helst kunskap eller rättvisa, utan ni gör det enbart för uppmärksamhet. Det mest tragiska? Ni tror faktiskt att ni gör något ädelt. Men allt ni egentligen gör är att bevisa hur djupt mänsklig dumhet kan gräva när den får tillgång till Wi-Fi. Inte konstigt hur Sverige ligger till i Pisa undersökningarna.
Citera
2025-11-06, 11:13
Medlem
Utifrån händelseförloppet framträder en tydlig narcissistisk personlighetsstruktur:

Självbild: Överdrivet positiv och uppblåst, byggd på kontroll, charm, och social dominans.
Skamintolerans: Förmågan att känna skuld är ofta låg, men skam (att bli avslöjad, förlora ansiktet) är outhärdlig.
Empatibrist: Andras känslor och livsvärde väger lätt. (Våldtäktsdomen + bussolyckan)
Yttre bekräftelseberoende: Självkänslan är beroende av att andra ser honom som framgångsrik, önskvärd eller oskyldig.

Den här typen av ego fungerar bara så länge omgivningen speglar tillbaka bilden han vill se. När den bilden rasar, följer hela jagstrukturen med. Och enda utvägen är självmord.
Citera
2025-11-06, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollepecka

Starkt förstainlägg. Personligt berörd?

Jag är personligt berörd. Jag hade kunnat bli ett offer för Minute-man Elliots dåd. Jag trafikerar Nissastigen och mitt fordon kan uppfattas som "stort".

Jag har alltså enligt dig inte rätt att bli förbannad över detta satans svineri där empatilösa narcissister riskerar andras liv och försörjning bara för att dom inte reder ut sina egna liv?
Really...?
Hur egocentrerad och insiktslös kan man bli?
Citera
2025-11-09, 02:09
Avslutad
Citat:
Killen som körde personbilen, EL, hade bara några dagar före han dog i ”olyckan” varit i rätten för att han åtalats för våldtäkt. Domen skulle meddelats den 30/10.

Vittnesmål både här i tråden och i media, från de som var ombord på bussen, gör gällande att bilen kom över i deras körfält vid krocken.

EL använde alltså en buss full av gymnasieelever som krockmotstånd för att slippa dömas för våldtäkt.

Vilket as!!

Finns det tråd om våldtäktsfallet?
Citera
2025-11-09, 03:35
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
Vilket as!!

Finns det tråd om våldtäktsfallet?
(FB) Våldtäkt i Anderstorp, GM död (2025-02-21)

För övrigt hittade jag ett par intressanta kommentarer i Expressens nyhetsartikel från personer som verkar bo i området där olyckan skedde.

Citat:
Jag var på plats strax efter olyckan, och jag kan säga att olyckan var bara tragisk på alla sätt. Det är en smal krokig väg på detta vägparti. Och 25åringen som avled hade bara ren och skär otur att vara på fel plats vid fel tillfälle varken mer eller mindre! Här på landsbygden så är kollektivtrafiken inte alltid den bästa.

Ja det var väldigt regnigt och det finns ofta vattenpölar som kan överraska. Även otroligt mycket vilt och plötsligt och oförutsett kan saker hända.

Blir inte förvånad att det händer olycka på den vägen nissastigen den är smal och kurvig 80-90 väg. Landsväg buss är det bälte och det är lag på att man ska använda dom hoppas resenärerna använde dom.
Senast redigerad av Adrenaline976 2025-11-09 kl. 03:50.
Citera
2025-11-09, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
(FB) Våldtäkt i Anderstorp, GM död (2025-02-21)

För övrigt hittade jag ett par intressanta kommentarer i Expressens nyhetsartikel från personer som verkar bo i området där olyckan skedde.

Ja, där har du klippt ihop tre olika kommentarer från Expressens Facebooksida:

https://www.facebook.com/story.php?eletstory_fbid=1307068811464561&id=10006 4843626555

Fritt fram för vilka hjärndöda kommentarer som helst. Du kan få ett par till av mig från samma ställe:

Citat:
Höj körkortsåldern för män till 65.

Citat:
Ja det var väldigt regnigt och det finns ofta vattenpölar som kan överraska. Även otroligt mycket vilt och plötsligt och oförutsett kan saker hända.

...och, ett försök till blame shifting(?).

Citat:
Blir häller inte förvånad så illa som bussarna kör132 vårdslöst och pratar i mobil. Min kompis åkte buss till Gislaved va rädd hela vägen bussen körde fort och dimma och kör om en bil när man knappt ser nått när det är tät dimma.😡

Passar bra in i den tidiga agendan där varannan Gislavedsbo hade en syssling som minsann sett bussen köra som en vettvilling.

Faktum är att någon som "bor i området" och uttrycker en åsikt på sociala medier helt enkelt blir mindre trovärdig i mina ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in