Citat:
Ursprungligen postat av
2an
Tror nära nog 100% av olyckor där personbil frontar tyngre fordon är självmord, särskilt där de helt oförklarligt sker på raksträcka.
Jag har för mig att jag läst att runt 70% av dessa krockar saknar personbilsföraren bälte, hade E bälte?
Kan tänka mig att valet av självmordsätt är att dels dölja självmord och i vissa fall även en ekonomisk för efterlevande, vid tex en hängning betalas ingen livförsäkring ut.
"Nära 100 %" blir en utsaga som är svår att ta till sig. Jag förstår vad du menar, och självmord mot tunga fordon är i sanning ett problem - faktiskt oavsett om dom sker eller ej.
Bara oron att någon idiot när som helst kan komma att lasta över alla sina problem på dig bara genom att styra över och sätta sin bil i din front skapar en ångest som gör att somliga lämnar yrket helt och hållet.
Låt oss titta på officiella siffror:
Citat:
Var tionde dödsfall i vägtrafiken bedöms vara självmord, enligt Trafikverket. Anna-Lena Andersson, sakkunnig på enheten för trafiksäkerhet på myndigheten, menar att det är viktigt att försöka se mönster kring självmorden för att kunna arbeta förebyggande.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ett-reellt-problem
När man pratar med sådana som forskar i ämnet verkar koncensus vara att den verkliga siffran är högre ändå, men ingen vill kvantifiera.
Klart är dock att självmord mot lastbilschaufför eller bussförare ligger skyhögt över dessa andelar.
Var tionde dödsfall i trafiken är ett självmord!
Sug på den, gott folk.
Jag tycker det är fruktansvärt.