2025-11-08, 00:50
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Ser inte riktigt hur det där ändrar att du inte är arbetarklass.
Din pappa jobbade väl dessutom på bygge skrev du?

Vill du kalla min far arbetare så skulle han ha uppfattat det som en komplimang. Han var väldigt nära vän med byggnadsarbetare utan akademisk utbildning. Några av hans närmaste vänner var arbetare. Min släkt har inga arbetarideal däremot. Det betyder inte att jag ser ner på arbetare. Jag respekterar dem.
Citera
2025-11-08, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Kommer från en släkt och familj där det är självklart med en högre akademisk utbildning. Har personligen inte känt mig utsatt för stress och press på grund av detta. Kanske för att jag levde upp till förväntningarna, vad vet jag? På släktmiddagarna diskuteras flitigt yrkesmässiga framgångar, och mina barns pågående universitetsutbildningar. Jag tycker att det är bra att familj och släkt sporrar varandra till framgång och välstånd, men är det en socioekonomisk livsstil? Har inte tänkt på det tidigare.

Topic: är det en socioekonomisk livsstil och vad tycker ni i så fall om den? Bra och dåligt?

du, grabben. jag kommer från en jävligt blandad släkt gällande just detta. det vi lärt oss i släkten är att alla är olika. en kan bygga från händerna, medans en annan inte kan byta glödlampa. du fattar vem som gör vad? vad vi gör gemensamt är att vi går upp på morgonen och gör våran plikt. att pengar finns är ingen ursäkt för att just DU ska var en lat jävla sosse och ligga där.

min generella uppfattning är dock att akademikern står under den som faktiskt KAN något. när man redan HAR pengar så spelar det fan ingen roll om man tjänar pengar. när nöden sätter in så gäller det att kunna något. jag är både och. utan att säga att jag är bra på varken det ena eller det andra. visst jag är framgångsrik och allt annat som folk tror är jävligt viktigt med pengar. men när det verkligen gäller så finns det folk som kan göra handlingar med yrkesutövningar långt över min kunskap.

slutmässigt. kunskap på ett papper är ju värdelöst. det är BARA vad du kan bidra med i verkliga livet som gäller.
Citera
2025-11-08, 01:02
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
du, grabben. jag kommer från en jävligt blandad släkt gällande just detta. det vi lärt oss i släkten är att alla är olika. en kan bygga från händerna, medans en annan inte kan byta glödlampa. du fattar vem som gör vad? vad vi gör gemensamt är att vi går upp på morgonen och gör våran plikt. att pengar finns är ingen ursäkt för att just DU ska var en lat jävla sosse och ligga där.

min generella uppfattning är dock att akademikern står under den som faktiskt KAN något. när man redan HAR pengar så spelar det fan ingen roll om man tjänar pengar. när nöden sätter in så gäller det att kunna något. jag är både och. utan att säga att jag är bra på varken det ena eller det andra. visst jag är framgångsrik och allt annat som folk tror är jävligt viktigt med pengar. men när det verkligen gäller så finns det folk som kan göra handlingar med yrkesutövningar långt över min kunskap.

slutmässigt. kunskap på ett papper är ju värdelöst. det är BARA vad du kan bidra med i verkliga livet som gäller.

Grabben ? Jag är 60 bast...
Jag håller med dig om det grundläggande, men det betyder inte att vi måste undvika att sträva mot högre vetande. Utan detta skulle du ha levt i en grotta.
Citera
2025-11-08, 01:38
Medlem
Citat:
Grabben ? Jag är 60 bast...
Jag håller med dig om det grundläggande, men det betyder inte att vi måste undvika att sträva mot högre vetande. Utan detta skulle du ha levt i en grotta.

man kan leva i ett högre välstånd. men varför se ner på din bror som tex är mer händig än dig själv? tror du att du är mer värdig för att du gör ett akademiskt test? mina bröder är faktiskt bättre hantverkare än vad jag är. det vet jag för ett fakta. tjänar jag mer pengar än dessa två? det vettefan faktiskt. vi är 3 om dessa lite insatta kunskaper. vi är tre jävla drivna killar måste jag säga. jag har träffat högt på dessa tester, mina bröder har inte testat. men jag ligger nog lågt om dessa grabbar, dom älskar det dom gör om dagarna och jag skulle säkert torska

vi gör nog alla 3 bra pengar. eller jo det vet jag ju att vi gör. vi gör det ju väldigt bra utan att ha skulder och liknande. men akademiker studier gör oss verkligen ingen skillnad. det beror nog mer på hur motiverad och välkomnande man var vid just tiden. att någon av hos hade blivit läkare eller liknande hade ju varit ett rejält hack i ekonomin.
Citera
2025-11-08, 01:46
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
varför se ner på din bror som tex är mer händig än dig själv?

Var i hela friden har du fått den informationen från?
Citera
2025-11-08, 02:02
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Vad definierar du som högre akademisk utbildning? Finns bara universitetsutbildning som har dålig lön och villkor. Antar att du inte vill dina barn ska ta dessa utbildningar om du bara är bekymrad över att behålla din priviligierade livsstil?
Citera
2025-11-08, 02:04
Avslutad
Nja, vem som helst kan ta en läkarexamen eller civilingenjörsexamen, speciellt eftersom man har obegränsat med försök. Det enda som kan sätta stopp på en är ekonomin när du misslyckas för många gånger, vilket är lätt åtgärdat genom att ta ett deltidsjobb.

Hur många onödiga utbildningar som helst har man infört, och det är just därför jag inte väger högutbildning som något extraordinärt. Verbal intelligens, social intelligens och logisk intelligens väger jag absolut högst. Är man begåvad inom alla dessa tre kategorier finns det inte mycket som kan stoppa en, oavsett om man har högskoleutbildning eller ej.
Citera
2025-11-12, 03:38
Medlem
Citat:
Masterexamen och uppåt. Genusvetenskap räknas inte.
Förr var ju en kandidat det finaste man kunde vara. Hur lång tid tillbaka har släkten varit högutbildade undrar jag då.
Är själv utbildad på universitet men har inte varit drivande till mina barns val av utbildbing. Mitt yngsta barn är universitetsutbildad men har inte högsta lönen eller trivsel på arbete jämfört de andra. Alfred Nobel saknade högre utbildning, ändå framgångsrik på andra meriter. Carolin af Uggla vinnare av på spåret, hoppade av skolan, men lyckats skaffa sig en bred kunskap - sånt imponerar på mig. Någon som innehar kunskap inom ett specifikt område imponerar inte lika mycket. Kanske för jag redan befinner mig där.
Citera
2025-11-12, 21:54
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Förr var ju en kandidat det finaste man kunde vara. Hur lång tid tillbaka har släkten varit högutbildade undrar jag då.
Är själv utbildad på universitet men har inte varit drivande till mina barns val av utbildbing. Mitt yngsta barn är universitetsutbildad men har inte högsta lönen eller trivsel på arbete jämfört de andra. Alfred Nobel saknade högre utbildning, ändå framgångsrik på andra meriter. Carolin af Uggla vinnare av på spåret, hoppade av skolan, men lyckats skaffa sig en bred kunskap - sånt imponerar på mig. Någon som innehar kunskap inom ett specifikt område imponerar inte lika mycket. Kanske för jag redan befinner mig där.

Kandidatexamen är den nya gymnasieexamen kan man säga. Min släkt har varit välutbildade under flertalet generationer, åtminstone på min mors sida. Jag håller i övrigt med, och några av mina bästa och trognaste vänner har varit arbetare - the salt of the earth. Ugglas har viss talang som konstnär och dessutom kontakter som är avhängiga den fina släkten. Alla har inte det.
Citera
2025-11-12, 22:15
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Är du en borgarbracka?

När det gäller stil och klass, samt vett och etikett, men inte i ordets traditionella betydelse.
Citera
2025-11-13, 11:24
Medlem
Citat:
Kandidatexamen är den nya gymnasieexamen kan man säga. Min släkt har varit välutbildade under flertalet generationer, åtminstone på min mors sida. Jag håller i övrigt med, och några av mina bästa och trognaste vänner har varit arbetare - the salt of the earth. Ugglas har viss talang som konstnär och dessutom kontakter som är avhängiga den fina släkten. Alla har inte det.

Det är det inte. Kandidat idag svarar någorlunda mot högstadiet på 70-talet. Masterexamen är det nya gymnasiet.
Citera
2025-11-15, 08:10
Medlem
Citat:
Du missförstod mig. Låt mig pröva igen. Universitetsexamen har tappat sin status delvis p g a att så många i Sverige har en universitetsutbildning, t o m poliser t ex. Du kommer oftast inte tjäna mer pengar. Det är inte säkert det leder till jobb eller en bra karriär, t ex lärare som ser sig slagna av obehöriga i jobbjakten. Du blir antagligen inte smartare, Ugglas har en allmänbildning som slår många utbildade. Nobel blev odödlig utan utbildning. Incitamenten för att påverka sina barn i dina ordalag är borta, låt dem välja själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in