Citat:
Ursprungligen postat av
WordWarrior
Kommer från en släkt och familj där det är självklart med en högre akademisk utbildning. Har personligen inte känt mig utsatt för stress och press på grund av detta. Kanske för att jag levde upp till förväntningarna, vad vet jag? På släktmiddagarna diskuteras flitigt yrkesmässiga framgångar, och mina barns pågående universitetsutbildningar. Jag tycker att det är bra att familj och släkt sporrar varandra till framgång och välstånd, men är det en socioekonomisk livsstil? Har inte tänkt på det tidigare.
Topic: är det en socioekonomisk livsstil och vad tycker ni i så fall om den? Bra och dåligt?
du, grabben. jag kommer från en jävligt blandad släkt gällande just detta. det vi lärt oss i släkten är att alla är olika. en kan bygga från händerna, medans en annan inte kan byta glödlampa. du fattar vem som gör vad? vad vi gör gemensamt är att vi går upp på morgonen och gör våran plikt. att pengar finns är ingen ursäkt för att just DU ska var en lat jävla sosse och ligga där.
min generella uppfattning är dock att akademikern står under den som faktiskt KAN något. när man redan HAR pengar så spelar det fan ingen roll om man tjänar pengar. när nöden sätter in så gäller det att kunna något. jag är
både och. utan att säga att jag är bra på varken det ena eller det andra. visst jag är framgångsrik och allt annat som folk tror är jävligt viktigt med pengar. men när det verkligen gäller så finns det folk som kan göra handlingar med yrkesutövningar långt över min kunskap.
slutmässigt. kunskap på ett papper är ju värdelöst. det är BARA vad du kan bidra med i verkliga livet som gäller.