2025-10-30, 21:07
Medlem
zombie-nations avatar
Alla pratar yrken på släktmiddagar. Det gör min släkt med. Men, de talar även om intressen de brinner för. Nästan alla har något, och då är det en stor släkt.

Tycker det är mycket trevligare än bara tala om karriär, särskilt som de i min generation i släkten börjar gå i pension.
Citera
2025-11-05, 13:03
Medlem
Amors avatar
Om man blickar framåt 50-100 år så är jag tveksam till att detta med att vara utbildad på universitet kommer vara en lika stor grej. Tror bara det kommer vara någon lite procent av elit som egentligen behöver gå den typen av utbildningar.

Fenomenet som vi har nu att man läser 4 år på ett universitet för att jobba med något administrativt kommer ses som ett slöseri om teknik och ai-utvecklingen fortsätter.
Citera
2025-11-07, 23:46
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
hur är det TS i eran släkt, har ni valt ungefär samma utbildnings- och yrkesvägar, eller har det med åren blivit en brokig skara av kompetenser och branscher?

Byggnadsingenjör, som din pappa, låter annars inte som en typisk studiebana eller yrkesval för en "överakademiker".

Tack för dina frågor, det uppskattas!
I min släkt finns det mest ingenjörer, men jag själv satsade på medicin, på grund av att det passar min personlighetsprofil bättre. Jag gillar vetenskap, men med en stark koppling till empiri och patientkontakter.
Min far var alltid en stark personlighet. Väldigt typiskt manlig. Jag kommer ihåg när jag som liten grabb följde med honom på olika byggen. Han hade alltid en hjälm på huvudet och en rulle med ritningar under armen. Respekt!
Citera
2025-11-07, 23:51
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Vad menar du med högutbildad? Kandidatexamen eller magister? Licentiatexamen?

Masterexamen och uppåt. Genusvetenskap räknas inte.
Citera
2025-11-07, 23:55
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det vore sundare att intressera sig för varandra mer personligt. Det blir ju hopkrympt och opersonligt att låta utbildningsnivåer katalysera en släktträff. Typ avdankad adel vs. rättfram underklass.

Om det är på den nivån så håller jag med dig.
Citera
2025-11-07, 23:59
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radarpar
Det är väl inget märkvärdigt att vara högutbildad i Sverige, när vem som helst kan plugga på universitet och dessutom få bidrag för det. Annat är det i länder där föräldrna måste vara välbärgade eller jobba ett helt yrkesliv för att finansiera sina barns studier. Där kreti och pleti inte kan bli ingenjörer och doktorer, utan där det är reserverat de högre samhällsstånden. Där hade du kunnat vara mallig, men i sossesverige? Kom igen nu Bosse.

USA tex. Där man i princip måste vara multimiljonär för att skaffa en. Ett riktigt klassamhälle ungefär som Indien 😎
Citera
2025-11-08, 00:00
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Är du en borgarbracka?
Jag gillar inte borgarna inom politiken, men jag antar att jag lever upp till din fördom om "borgarbrackor"...
Citera
2025-11-08, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Kommer från en släkt och familj där det är självklart med en högre akademisk utbildning. Har personligen inte känt mig utsatt för stress och press på grund av detta. Kanske för att jag levde upp till förväntningarna, vad vet jag? På släktmiddagarna diskuteras flitigt yrkesmässiga framgångar, och mina barns pågående universitetsutbildningar. Jag tycker att det är bra att familj och släkt sporrar varandra till framgång och välstånd, men är det en socioekonomisk livsstil? Har inte tänkt på det tidigare.

Topic: är det en socioekonomisk livsstil och vad tycker ni i så fall om den? Bra och dåligt?

Låter rätt typiskt arbetarklass om man ska vara ärlig.
Citera
2025-11-08, 00:30
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Låter rätt typiskt arbetarklass om man ska vara ärlig.

Jaha, säger du det. Kan du utveckla?
Citera
2025-11-08, 00:35
Medlem
Citat:
Jaha, säger du det. Kan du utveckla?

Det är mest arbetarklassen som brukar prata om hur bra det går i karriären och pusha för unversitetsutbildningar.
Inom överklassen så pratar man aldrig om sånt utan där vet man att det kommer lösa sig oavsett.
Inom medelklassen så är man mer inne på att barnen ska få göra vad dom själva vill och plugga något som är roligt.
Underklassen skiter såklart i sånt även om dom älskar att prata pengar.
Citera
2025-11-08, 00:43
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det är mest arbetarklassen som brukar prata om hur bra det går i karriären och pusha för unversitetsutbildningar.
Inom överklassen så pratar man aldrig om sånt utan där vet man att det kommer lösa sig oavsett.
Inom medelklassen så är man mer inne på att barnen ska få göra vad dom själva vill och plugga något som är roligt.
Underklassen skiter såklart i sånt även om dom älskar att prata pengar.

Nja. Jag respekterar dina åsikter och påstår inte att du har fel, men... Karriären är inte så utstakad som den var förr. Det finns exempelvis unga kvinnor som psykiskt inte klarar av en högre utbildning, och dess relaterade krav. Känns även igen inom släkt och familj. Jag kom helt av mig när jag fick reda på att en kusin till mina söner hade som högsta ambition att bli lärare exempelvis.
Citera
2025-11-08, 00:45
Medlem
Citat:
Nja. Jag respekterar dina åsikter och påstår inte att du har fel, men... Karriären är inte så utstakad som den var förr. Det finns exempelvis unga kvinnor som psykiskt inte klarar av en högre utbildning, och dess relaterade krav. Känns även igen inom släkt och familj. Jag kom helt av mig när jag fick reda på att en kusin till mina söner hade som högsta ambition att bli lärare exempelvis.

Ser inte riktigt hur det där ändrar att du inte är arbetarklass.
Din pappa jobbade väl dessutom på bygge skrev du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in