Citat:
Ursprungligen postat av
Xploit
Jag vet inte specifikt vilka saker du har undersökt, men skulle du hålla med mig om att kyrkan själv (åtminstone den katolska) har bett om ursäkt för vissa av dess handlingar och ställningstaganden genom sin långa historia? Om en ateist tar upp dessa ting (och bland dessa finns t ex inkvisitionen, kvinnoförtryck, korstågen), skulle du säga att ateisten ändå har fel och att kyrkan är klanderfri här?
Angående huruvida samhället vi lever i har blivit mer omoraliskt skulle jag vilja fråga dig vilken tidpunkt du tänker dig att vi var som mest moraliska? Beroende lite på när den punkten är så kan en ateist, som inte håller med om ett moraliskt förfall och som tycker en mer modern värdegrund är bra, antagligen känna att det är viktigt att försvara den senare så att den tidigare inte återvänder.
Jag håller med dig om att under den västerländska sekulariseringsprocessen har det hänt en del med etik och moral (men jag håller spontant inte med om att det skulle vara till det sämre). Men om vi sätter startpunkten för den processen i t ex reformationen så var ju det i ett Europa där det var otänkbart att vara annat än kristen (förutom för en liten judisk minoritet) men som ändå präglades av konstant krigsföring och bred acceptans av slaveri.
De sakerna som jag undersökte som nämndes var:
1. Kyrkan lärde ut att jorden var platt.
2. Kopernikus fängslades och torterades.
3. Galileo blev dömd på grund av hans vetenskapliga teorier.
1 och 2 var helt falska, ingen sanning överhuvudtaget.
3 var delvis sann, galileo dömdes, men inte för hans vetenskapliga teorier utan för att han förolämpade påven och var otrevlig och svår att ha och göra med.
Hans straff blev bara husarrest också.
Jag tror att kanske runt 1500-1700 talet var vi som mest moraliska. Visst, livet var svårare då överlag, men det var pga brist på teknologi inte brist på moral.
Jag tror det var mindre krig på den tiden, visst det var krig då och då, men inte så mycket som många tror kanske.
I modern tid har vi haft 2 världskrig. Jag tror nog det är värre.
Bred acceptans av slaveri? det var kristendomen som tog bort slaveriet i romerska riket, där typ 25% av befolkningen var slavar eller nåt sånt.
Slaveri är så okristet som det kan bli.
Det var slaveri på 1700 talet med slavar från afrika, men europa var långt ifrån den enda världsdelen som höll på med slavar då, och det var verkligen inte p.g.a. kristendom som det hände.
Tror också att även om europa nu får mycket skit för det, så var många andra delar av världen betydligt värre på den fronten.
Om jag inte minns fel så var väl också kristendomen delvis ansvarig för att slaveriet avskaffades i USA?