2025-11-07, 18:39
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Gud har inget kön, gud är inte en människa. Gud är existensen själv eller något vi inte kan förstå riktigt.
Det står han eftersom vi behöver något att skriva, att skriva den eller det blir konstigt grammatiskt och hade gjort det svårare att läsa.
Så du har träffat honom så att du vet det. Nu påstår du att du vet mer om Gud än bibeln. Jesus sade väl "Min fader".

Ljuger man i Bibeln menar du? Är allt lögner. Följer du ens tron. Har du ens läst den riktiga Bibeln, eller utgår du från woke-barnens Bibel.
Citera
2025-11-07, 18:42
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Så du har träffat honom så att du vet det. Nu påstår du att du vet mer om Gud än bibeln. Jesus sade väl "Min fader".

Ljuger man i Bibeln menar du? Är allt lögner. Följer du ens tron. Har du ens läst den riktiga Bibeln, eller utgår du från woke-barnens Bibel.
Jag kan kristendomens filosofi. Vem är det som är kristen av oss, jag eller du?
När folk säger "moder jord" menar dom att jorden är en kvinna då?
Citera
2025-11-07, 18:44
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Själv är jag kristen och trygg i det. Många ateister har bara några olika floskler att dra för att skydda sig från pinsamheter. Ställer man någon följdfråga på deras floskler så höjer de tonen så mycket och hetsigt att man förstår att det är bäst att ligga lågt.

Härom dagen var jag dock hos ett äldre par som varit med länge i humanisterna. De sökte debatt och medan jag förnöjt roade mig med att slå hål på deras fördomar och ställde dem mot väggen med filosofiska motfrågor så kokade de mer och mer till jag återigen fick stoppa för jag var rädd för deras hälsa.

Även i min tråd nyligen, som väl måste vara årets mest kvalitativa och kvantitativa på filosofiforumet, så hoppar ateisterna av en efter en utan något motargument mot mitt påstående om att de bara har sin ståndpunkt för att undvika pinsamheter.

Delar ni med en andlig syn på tillvaron erfarenheten att de som kallar sig rationella oftast inte klarar av att man pekar ut att de bara är känslostyrda? Och ni ateister, varför blir ni så obekväma och rödsvalliga i ansiktet när man ställer följdfrågor och analyserar era floskler?

Hmm..
Du förstår väl ändå att det kan finnas helt andra skäl till att folk inte vill tala med dig? Undviker du aldrig själv folk t ex för att de verkar labila eller farliga eller allmänt konstiga, eller kanske för att du bara tröttnar på dem, och kanske har något annat intressantare att göra eller bara tänka på? Livet är för kort för att slösas bort på idioter. Att överge en fruktlös diskussion är inte att förlora, utan att vinna. Man vinner t ex sin tid för att göra något annat som faktiskt är värdefullt.
Citera
2025-11-07, 18:46
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag kan kristendomens filosofi. Vem är det som är kristen av oss, jag eller du?
När folk säger "moder jord" menar dom att jorden är en kvinna då?
Vem är det som är bildad av oss två, som faktiskt läst Bibeln, fler än en gång.

Du är för fan inte kristen. Du har nån annan tro. Det är inte kristendom. "Man ska inga andra Gudar hava, jämte mig!". Du tror inte på Bibelns Gud utan har skapat en ny Gud som du tror på. En avgud.

Du säger att Jesus och Bibeln ljuger och har tagit till dig nått annat som inte är kristendom.
Citera
2025-11-07, 18:46
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Hmm..
Du förstår väl ändå att det kan finnas helt andra skäl till att folk inte vill tala med dig? Undviker du aldrig själv folk t ex för att de verkar labila eller farliga eller allmänt konstiga, eller kanske för att du bara tröttnar på dem, och kanske har något annat intressantare att göra eller bara tänka på? Livet är för kort för att slösas bort på idioter. Att överge en fruktlös diskussion är inte att förlora, utan att vinna. Man vinner t ex sin tid för att göra något annat som faktiskt är värdefullt.
Det här var riktigt kränkande. Du borde be om förlåtelse.
Citera
2025-11-07, 18:50
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vem är det som är bildad av oss två, som faktiskt läst Bibeln, fler än en gång.

Du är för fan inte kristen. Du har nån annan tro. Det är inte kristendom. "Man ska inga andra Gudar hava, jämte mig!". Du tror inte på Bibelns Gud utan har skapat en ny Gud som du tror på. En avgud.

Du säger att Jesus och Bibeln ljuger och har tagit till dig nått annat som inte är kristendom.
Det finns de som läser bibeln bokstavligt, och de som läser den spirituellt.
För att verkligen förstå den måste man kunna läsa mellan raderna och förstå innebörden bakom orden.

Läser man den bokstavligt finns det ju tusentals saker man hakar upp sig på direkt och tänker "va?".
Då blir frågan om gud är man eller kvinna en av dom mindre sakerna att fastna på.

Den är inte tänkt att läsas bokstavligt

Jag tror det faktiskt är du som missförstått kristendomen ganska banalt här
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-07 kl. 18:54.
Citera
2025-11-07, 18:55
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det finns de som läser bibeln bokstavligt, och de som läser den spirituellt.
För att verkligen förstå den måste man kunna läsa mellan raderna och förstå innebörden bakom orden.

Läser man den bokstavligt finns det ju tusentals saker man hakar upp sig på direkt och tänker "va?".
Då blir frågan om gud är man eller kvinna en av dom mindre sakerna att fastna på.

Den är inte tänkt att läsas bokstavligt
Du hittar på saker om Gud. Det är helt klart att Gud är han. Finns inte ens nåt att diskuterar. Det står tydligt.
Jag är fullständigt övertygad om att Bibeln inte är skriven för att man ska hitta på saker om Gud.

Var i Bibeln kan man läsa mellan raderna att Gud inte är han. Har du faktiskt läst Bibeln?
Citera
2025-11-07, 18:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du hittar på saker om Gud. Det är helt klart att Gud är han. Finns inte ens nåt att diskuterar. Det står tydligt.
Jag är fullständigt övertygad om att Bibeln inte är skriven för att man ska hitta på saker om Gud.

Var i Bibeln kan man läsa mellan raderna att Gud inte är han. Har du faktiskt läst Bibeln?
Var i bibeln kan man läsa det mellan raderna?
Ingenstans, om man är du.

Men du kan ju testa att fråga en teolog.
Citera
2025-11-07, 18:56
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Men herre Gud så dumt. Be fyra "Fader Vår", för att få Guds förlåtelse.

1:a Moseboken.
"Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret.

Är du nån wokeidiot som tror att Gud var trans eller kvinna. Nått tredje kön?
i en kristen, teologisk, och gammaldags patrialkal kontext kallas nog Gud för "Han" enbart därför att det ju är självklart att den som bestämmer är en man. Könsroller, du vet. Eller menar du verkligen att t ex 1 Mos ska tolkas som att Gud har en kuk??
Citera
2025-11-07, 18:57
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Var i bibeln kan man läsa det mellan raderna?
Ingenstans, om man är du.
Ha! Så satans dålig du är. Men håll dig till dina beläten som du tillber. Helvetet väntar på dig.
Citera
2025-11-07, 18:58
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ha! Så satans dålig du är. Men håll dig till dina beläten som du tillber. Helvetet väntar på dig.
Gud har ingen kropp.
Gud är inte en människa.
Gud har inget kön.

Det här är så dumt att ens diskutera.
Citera
2025-11-07, 19:01
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Det här var riktigt kränkande. Du borde be om förlåtelse.
Det tycker jag inte alls. Ifrågasätter bara TS självsmickrande antaganden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in