2025-11-06, 22:53
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Varför bryr du dig om mekanikers löner eller om de betalar skatt? Det viktiga är att de gör ett bra jobb.
Du skiter fullständigt i om du får sjukvård när du blir sjuk eller hjälp av polisen om du blir rånad va.
Citera
2025-11-06, 23:10
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Man lämnar bara sin nya bil på märkesverkstad de 3 första service intervallerna eller garantin gått ut.

Allting efter det sök hjälp på vem som helst utom märkesverkstad.

En liten firma som gör fel får inga kunder och dåligt rykte särskilt på liten ort. Därför är såna verkstäder oftast bättre .

Klart de kan göra fel som alla andra men chansen är om de bara gör fel helst tiden kommer de sluta med konkurs
Citera
2025-11-06, 23:13
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Tyvärr har jag upplevt på senare år att vissa Toyota verkstäder anställer sjukt många inkompetenta blattar... Råka ut för något likande i sommaren när jag skulle serva min.

Eller så var det 100% sommarjobbare
Citera
2025-11-06, 23:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Man lämnar bara sin nya bil på märkesverkstad de 3 första service intervallerna eller garantin gått ut.

Allting efter det sök hjälp på vem som helst utom märkesverkstad.

En liten firma som gör fel får inga kunder och dåligt rykte särskilt på liten ort. Därför är såna verkstäder oftast bättre .

Klart de kan göra fel som alla andra men chansen är om de bara gör fel helst tiden kommer de sluta med konkurs
Vad är det för verkstäder? Mekonomen? Finns det enskilda små bilverkstäder kvar i landet? Har ingen koll inser jag.
Citera
2025-11-06, 23:59
Medlem
jtds avatar
Min tekniker brukar ringa och fråga mig om tips och trix så vi har lite en omvänd relation men det funkar ok ändå.

Ibland när jag kontrollerar arbetet innan jag tar emot fordonet igen då jag vill se vad som gjorts får jag ibland dela ut lite bakläxa. Man ska jämföra vad som står är gjort och vad som är gjort på riktigt! Det finns många kvittomallar på service . Alltid två torkare av nyaste skit och fylla på vätskor. Jag fyllde nästan fullt med kylarvätska å bromsvätska dagen innan förra gången och markerade med en magic pen. Sen har dom försökt debitera litervis av detta !

Brukar oxå lämna bilen vid 7. ((Har arbetat med gods och fordon . Utbildning och certifikat i säkrad last. Eco driver. Fuel efficency. ((Advancerad))"Fordonsvård m.m you name it )
Citera
2025-11-07, 00:07
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Va då för relation?
En random mekaniker på en stor märkesverkstad är inte min vän. Han måste göra det arbete han får betalt för.

Jo jag hade det tidigare tills jag fick den jag nu har som får fixa min bil.
Denna killen ger mig rabatt på delar och arbete vilket de andra inte gjorde.
Trevlig och tar väl hand om min bil.
Aldrig någon påhittad arbetstid utan snarare tvärtom.
För mig en jäkligt bra tekniker på märkesverkstad. Jo det finns sådana "fynd"
Citera
2025-11-07, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Jag kan inget om bilservice men alla ska klara av att planera schemaläggning av standardservicejobb. Sällan det drar över tiden när det ska bytas olja och några filter.

Aha, men de som kan det är tydligen lata "undermänniskor". Sen vet jag av erfarenhet att många kunder dyker upp sent till avtalade tider.

Och jo, det räcker med en fastrostad skruv för att det skall dra ut på tiden.

Men jag gissar att du aldrig nånsin missat en tid och aldrig någonsin missat en deadline.
Citera
2025-11-07, 03:33
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurtSchweinsteiger
Du skiter fullständigt i om du får sjukvård när du blir sjuk eller hjälp av polisen om du blir rånad va.
Nej men jag skiter fullständigt i vad andra får betalt.
Som om polisen skulle hjälpa till om man blir rånad....
Citera
2025-11-07, 04:48
Medlem
ReijoHervonens avatar
Undvik märkesverkstäder. Dålig service, dyrt och oftast rätt dålig personal. Tycker man oftast plockar in oerfarna dussinmekaniker för att hålla nere lönerna medan dom som kan nått jobbar på andra ställen.

Enda orsaken att åka till märkesverkstad är för att behålla garantierna men det behöver man inte bry sig i med Toyota. Poängen med deras bilar är att dom fungerar och man aldrig behöver ta ut nått på garantin.
Citera
2025-11-07, 06:20
Medlem
immenhusens avatar
Det är norm att lämna in bilen på morgonen. Verkstaden tar sedan bilarna i tur och ordning under dagen. Hur trodde du att det fungerade? Att det skulle vara en tandläkartid?

/AI
Citera
2025-11-07, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Fundera på var problemet sitter, hus teknikern eller hos dig själv.
Troligen räcker det med en spegel för du ska hitta rätt.

Det finns inga tekniker, det finns bara reservdelsbytare.

Märkligt också att du som kund skall vara flexibel medans priserna är fasta eller rörliga uppåt.
Folk ställer för lite krav och det är tydligt att det finns ett underskott av bilverkstäder eftersom priserna tillåts vara sjukt höga.
Varför skall man behöva komma in med bilen? Varför ombesörjer inte bilfirman att bilen hämtas hemma hos dig för att sedan levereras färdig?
Alternativ att någon mekar med din bil på plats.

Reservdelsbytarfirmorna har blivit alldeles för mäktiga.
Citera
2025-11-07, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Undvik märkesverkstäder. Dålig service, dyrt och oftast rätt dålig personal. Tycker man oftast plockar in oerfarna dussinmekaniker för att hålla nere lönerna medan dom som kan nått jobbar på andra ställen.

Enda orsaken att åka till märkesverkstad är för att behålla garantierna men det behöver man inte bry sig i med Toyota. Poängen med deras bilar är att dom fungerar och man aldrig behöver ta ut nått på garantin.

Igen så flaggar du offentligt med dina stora kunskapsbrister i det du kastar ur dig påståenden om, du är helt enkelt mest bara proppfull med fördomar och egen bias.

Toyota eller andra asiatiska bilar må vara bra bilar på många sätt, men att de aldrig skulle få problem, gå sönder, eller aldrig behöva ta ut nåt på garantin med dem är fullständigt galet fel och det kan man lätt hitta massor med bevis på med en enkel googling.

Det man kan undra är ju varför du inte kollar upp fakta bättre innan du vräker ur dig korkade felaktiga påståenden….

Sen är det mer sannolikt att just märkesverkstäder har bättre utbildningsnivå på sin personal, sina tekniker/mekaniker etc, än vad gemene oberoende billig mindre verkstad normalt har. Och varför det då…? Jo därför att biltillverkarna helt enkelt har väldigt stora och hårda krav på sina märkesverkstäder, vilket även omfattar kunskapsnivå och erfarenhet etc hos personalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in