• 1
  • 2
2025-11-06, 16:12
Medlem
Hellesylts avatar
Bilen skulle till service. När jag lämnade in bilen 7.30 möttes jag av en ung lärling som sa:

"Vad vill du?"

Jag svarade att jag hade en tid hos verkstaden.

Verkstaden hade begärt att bilen skulle levereras klockan 7:30. Klockan 9:00 tog jag bussen från verkstaden till sentrum. Bilen stod fortfarande orörd på parkeringen.

Är kundservice på denna låga nivå normalt på en dyr märkesverkstad eller har jag haft otur?
Citera
2025-11-06, 16:13
Medlem
Snusfris avatar
Bilmärke?
Citera
2025-11-06, 16:15
Medlem
Hellesylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusfri
Bilmärke?

Toyota
Citera
2025-11-06, 16:16
Medlem
Snusfris avatar
Rövknullad blir man på märkesverkstäder. Bättre att vända sig till mindre oberoende och hängivna verkstäder.
Citera
2025-11-06, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusfri
Rövknullad blir man på märkesverkstäder. Bättre att vända sig till mindre oberoende och hängivna verkstäder.
Håller med. De mindre verkstäderna med typ 8 anställda har större incitament att göra ett bra jobb och är mån om sitt rykte.
En praktikant på ett globalt bilföretag försvinner i mängden och bryr sig mindre.
jag lämnar min nyare merca hos en .. Kurd? eller Turk, vet ej men jääääävigt duktig. Förra bilen också nyare som han servade galant under alla år.
Citera
2025-11-06, 16:39
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Bilen skulle till service. När jag lämnade in bilen 7.30 möttes jag av en ung lärling som sa:

"Vad vill du?"

Verkstaden hade begärt att bilen skulle levereras klockan 7:30. Klockan 9:00 tog jag bussen från verkstaden till sentrum. Bilen stod fortfarande orörd på parkeringen.

Är kundservice på denna låga nivå normalt på en dyr märkesverkstad eller har jag haft otur?
Inget konstigt. Ifall bilen lämnas in tidigt kan teknikern lättare planera dagen.
Den tekniker jag lämnar bilen (en Volvo till märkesverkstad) brukar han vilja ha den 07:00 när han börjar dagen. Ibland passar det för honom att ta den direkt och ibland blir det senare på dagen.
Han uppskattar att jag är flexibel och händer ibland att han fixat annat på bilen som han upptäckt utan extra kostnad eller till minimal debitering.
På detta sätt tjänar vi båda på detta.
Han ringer mig när bilen är klar och att jag får hämta den när det passar mig.

En bra relation och får tips om saker jag frågat om då jag fixar en del själv på bilen.

Så fundera på vilken relation du vill ha med teknikern som fixar din bil.
Citera
2025-11-06, 16:48
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Inget konstigt. Ifall bilen lämnas in tidigt kan teknikern lättare planera dagen.
Den tekniker jag lämnar bilen (en Volvo till märkesverkstad) brukar han vilja ha den 07:00 när han börjar dagen. Ibland passar det för honom att ta den direkt och ibland blir det senare på dagen.
Han uppskattar att jag är flexibel och händer ibland att han fixat annat på bilen som han upptäckt utan extra kostnad eller till minimal debitering.
På detta sätt tjänar vi båda på detta.
Han ringer mig när bilen är klar och att jag får hämta den när det passar mig.

En bra relation och får tips om saker jag frågat om då jag fixar en del själv på bilen.

Så fundera på vilken relation du vill ha med teknikern som fixar din bil.
Idag finns det tidbokningssystem för allt, från frisörer, via restauranger till hotell. Givetvis även bilverkstäder. Det skulle inte krävas särskilt mycket för att dessa tekniker planerade dagarna i förväg. Istället begär de att alla ska komma 07.00-07.30 med bilen. Det beror på att de är korkade och lata. Planering och framförhållning finns inte i deras begreppsvärld. Undermänniskor
Citera
2025-11-06, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Idag finns det tidbokningssystem för allt, från frisörer, via restauranger till hotell. Givetvis även bilverkstäder. Det skulle inte krävas särskilt mycket för att dessa tekniker planerade dagarna i förväg. Istället begär de att alla ska komma 07.00-07.30 med bilen. Det beror på att de är korkade och lata. Planering och framförhållning finns inte i deras begreppsvärld. Undermänniskor
Planera hur lång tiden service tar är nog svårt.
En timme ibland, vid strul 2 timmar.
Där föll din tidsbokning.
Citera
2025-11-06, 16:58
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
Planera hur lång tiden service tar är nog svårt.
En timme ibland, vid strul 2 timmar.
Där föll din tidsbokning.
Vad!? Det är bara att ta höjd för det. Verkstaden stänger väl inte kl. 9 på förmiddagen. Men de här genierna verkar utgå från att alla bilar tar åtta timmar att serva.
Citera
2025-11-06, 17:05
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt

"Vad vill du?"

Brukar få lånebil från Toyota när jag lämnar in bilen på service och då spelar det ju inte så stor roll att de vill ha den kl 7.00.
Dessutom, jag betalar gärna lite mer hos märkesverkstaden, däckfirman etc än lite mindre hos Hassans bil och vattenpipa eftersom jag då vet att jag stödjer en firma som betalar skatt och har avtalsmässiga löner för sina anställda.
Senast redigerad av KurtSchweinsteiger 2025-11-06 kl. 17:08.
Citera
2025-11-06, 17:15
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Jag vet att de har tidsbokningssystem och deras system skickar SMS dagen före som påminnelse och i våras fick jag ett där det angav att jag var välkommen kl. 10:30.
Trodde det var teknikern som angett det trots att vi alltid haft 07:00 men när jag lämnade bilen 10:30 berättade teknikern att det hade gått bra och lämna den kl 07:00 för då kunde han fixat den tidigare och jag fått bilen före lunch.
Han hade fått ett återbud om en som var inplanerade 07:00
Fortsättningsvis har vi kommit överens om att oavsett vad deras tidsbokningssystem anger lämnar jag alltid bilen 07:00.

Spelar ingen roll då jag räknar att bilen är upptagen hela dagen.
När jag arbetade var det smidigt och lämna den tidigt på morgonen för att inte behöva åka från jobbet under dagen för att lämna den och smidigt att be någon kollega plocka upp mig på vägen till jobbet.

Har man hittat en bra tekniker så ska man vårda relationen väl.
Du verkar ha en knepig relation till de som fixar din bil. Säkert jävligt dyrt också.
Citera
2025-11-06, 17:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurtSchweinsteiger
Brukar få lånebil från Toyota när jag lämnar in bilen på service och då spelar det ju inte så stor roll att de vill ha den kl 7.00.
Dessutom, jag betalar gärna lite mer hos märkesverkstaden, däckfirman etc än lite mindre hos Hassans bil och vattenpipa eftersom jag då vet att jag stödjer en firma som betalar skatt och har avtalsmässiga löner för sina anställda.
Precis. Dessutom för de med Volvo. Om man får en sak utbytt och de har gjort jobbet på märkesverkstaden har man livstids garanti så länge man äger bilen.
Haft problem med dörrlås som de bytte och sedan ett par år senare blev de samma fel och var därmed gratis att få nytt dörrlås.
Gäller givetvis inte slitdetaljer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in