2025-11-06, 17:23
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Tekniker ? Bra namn för en idiot 🤣

Fundera på var problemet sitter, hus teknikern eller hos dig själv.
Troligen räcker det med en spegel för du ska hitta rätt.
Citera
2025-11-06, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Bilen skulle till service. När jag lämnade in bilen 7.30 möttes jag av en ung lärling som sa:

"Vad vill du?"

Jag svarade att jag hade en tid hos verkstaden.

Verkstaden hade begärt att bilen skulle levereras klockan 7:30. Klockan 9:00 tog jag bussen från verkstaden till sentrum. Bilen stod fortfarande orörd på parkeringen.

Är kundservice på denna låga nivå normalt på en dyr märkesverkstad eller har jag haft otur?

Vad är problemet? Vad hade du velat skulle hända vid ditt besök?
Citera
2025-11-06, 17:32
Medlem
Edward1992s avatar
Kan förtydliga då jag arbetat på VW gbg.
Det är bara småglin som kan byta olja och filter på märkesverkstäder, det är enorm brist på kompetens och angagemang.
Gå till en oberoende som gör samma jobb till halva priset.
Citera
2025-11-06, 17:35
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Bilen skulle till service. När jag lämnade in bilen 7.30 möttes jag av en ung lärling som sa:

"Vad vill du?"

Jag svarade att jag hade en tid hos verkstaden.

Verkstaden hade begärt att bilen skulle levereras klockan 7:30. Klockan 9:00 tog jag bussen från verkstaden till sentrum. Bilen stod fortfarande orörd på parkeringen.

Är kundservice på denna låga nivå normalt på en dyr märkesverkstad eller har jag haft otur?

Helt normalt. Har haft Volvo, Peugeot, VW, Nissan, Ford, Mitsubishi och lämnat dessa på service hos en märkesverkstad (och hos icke märkesverkstäder också.) Det är så det brukar funka. Lättare för verkstaden att planera dagen om bilen finns tillgänglig. Det kan komma in akutjobb som måste prioriteras, tekniker kan bli sjuka så att man måste stuva runt i schemat, mm.

Bilen blir ju klar under dagen ändå. Eller hade du fått ett specifikt klockslag när bilen skulle vara klar för dig att hämta?
Citera
2025-11-06, 17:39
Medlem
Wikitomtes avatar
Jag brukar kryssa i att jag vill vänta. Då tar dom in bilen direkt. Har gjort så på två olika märkesvärkstäder, inga problem.
Citera
2025-11-06, 17:40
Medlem
En idé är att lämna bilen kvällen innan och även ta en lånebil. Så behöver du inte ta ledigt eller stiga upp tidigt i onödan. Prata med med kundmottagare/servicerådgivare om detta redan när du bokar service. Dåligt bemötande kan du påtala till samma person när du hämtar bilen.
Citera
2025-11-06, 17:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag vet att de har tidsbokningssystem och deras system skickar SMS dagen före som påminnelse och i våras fick jag ett där det angav att jag var välkommen kl. 10:30.
Trodde det var teknikern som angett det trots att vi alltid haft 07:00 men när jag lämnade bilen 10:30 berättade teknikern att det hade gått bra och lämna den kl 07:00 för då kunde han fixat den tidigare och jag fått bilen före lunch.
Han hade fått ett återbud om en som var inplanerade 07:00
Fortsättningsvis har vi kommit överens om att oavsett vad deras tidsbokningssystem anger lämnar jag alltid bilen 07:00.

Spelar ingen roll då jag räknar att bilen är upptagen hela dagen.
När jag arbetade var det smidigt och lämna den tidigt på morgonen för att inte behöva åka från jobbet under dagen för att lämna den och smidigt att be någon kollega plocka upp mig på vägen till jobbet.

Har man hittat en bra tekniker så ska man vårda relationen väl.
Du verkar ha en knepig relation till de som fixar din bil. Säkert jävligt dyrt också.
Svindyrt. Och jag har ingen relation alls med teknikern. Både nuvarande och min förra bil (nyckeln rättare sagt) lämnas till en person i receptionen. Men alltid senast 07.30. Vilket passar mig dåligt eftersom jag sover till halv åtta ungefär. Bilverkstäderna är den sista oflexibla utposten.
Citera
2025-11-06, 18:19
Medlem
Varför var du kvar kl9?

Enda anledning för märkesverksta är garantin även om andra funkar
Citera
2025-11-06, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
Planera hur lång tiden service tar är nog svårt.
En timme ibland, vid strul 2 timmar.
Där föll din tidsbokning.
Vad skulle strula tidsmässigt på en service
De reparerar inget, bara kontrollerar.
Citera
2025-11-06, 18:40
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Toyota

Tyvärr har jag upplevt på senare år att vissa Toyota verkstäder anställer sjukt många inkompetenta blattar... Råka ut för något likande i sommaren när jag skulle serva min.
Citera
2025-11-06, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Så fundera på vilken relation du vill ha med teknikern som fixar din bil.

Va då för relation?
En random mekaniker på en stor märkesverkstad är inte min vän. Han måste göra det arbete han får betalt för.

Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Vad är problemet? Vad hade du velat skulle hända vid ditt besök?

En väluppfostrad lärling med ett respektfullt bemötande. Det är tal om en stor Toyota märkesverkstad. Jag hade inte förväntat ett sådant bemötande. Att bilen inte står kvar 9.00 när de kräver att få den 7.30.

Citat:
Ursprungligen postat av Edward1992
Kan förtydliga då jag arbetat på VW gbg.
Det är bara småglin som kan byta olja och filter på märkesverkstäder, det är enorm brist på kompetens och angagemang.
Gå till en oberoende som gör samma jobb till halva priset.

VW skiter på kunderna i alla fall på mig genom många år. Därför köpte jag i protest en Toyota i hoppet om bra kundservice.

Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Bilen blir ju klar under dagen ändå. Eller hade du fått ett specifikt klockslag när bilen skulle vara klar för dig att hämta?

Nej men när det bara är en liten service ser jag ingen anledning till varför de kräver att bilen levereras klockan 7:30.

Citat:
Ursprungligen postat av Wikitomte
Jag brukar kryssa i att jag vill vänta. Då tar dom in bilen direkt. Har gjort så på två olika märkesvärkstäder, inga problem.

Det gjorde jag med.

Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Varför var du kvar kl9?

För att jag tittade på tv och planerade min dag.
Citera
2025-11-06, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Idag finns det tidbokningssystem för allt, från frisörer, via restauranger till hotell. Givetvis även bilverkstäder. Det skulle inte krävas särskilt mycket för att dessa tekniker planerade dagarna i förväg. Istället begär de att alla ska komma 07.00-07.30 med bilen. Det beror på att de är korkade och lata. Planering och framförhållning finns inte i deras begreppsvärld. Undermänniskor

Om du någonsin skruvat med en bil, byggt något och så vidare så kan det uppstå saker som drar ut på tiden.

Men antar att det aldrig hänt en sån extremt kompetent person som du.

Slutligen kan jag tycka att det är något märkligt att du låter en korkad och lat "undermänniska" ta hand om din bil. Då du uppenbarligen är mer arbetsam och intelligent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in