2025-11-06, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Vad skulle strula tidsmässigt på en service
De reparerar inget, bara kontrollerar.

Det görs lite mer än kontroller...är det en större service med tex kamremsbyte är det rätt mycket skrivande. Kan räcka att en skruv är fastrostad för att tidsplanen ska spricka ordentligt
Citera
2025-11-06, 19:32
Bannlyst
Jag tycker att verkstaden ska ringa till kunden om det är något som strular.
Förklara vad som är fel och lämna ett kostnadsförslag.
Citera
2025-11-06, 19:35
Medlem
Swe1227s avatar
Jag blev också dåligt bemött när jag kom in på subaru och sa att jag skulle hämta ut en bil och dom försökte få mig att se dum ut att det inte fanns någon bil på verkstaden att hämta ut. De blev andra tongångar när de förstod att jag kom för att hämta ut en helt ny bil för 500kkr
Citera
2025-11-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Bilen skulle till service. När jag lämnade in bilen 7.30 möttes jag av en ung lärling som sa:

"Vad vill du?"

Jag svarade att jag hade en tid hos verkstaden.

Verkstaden hade begärt att bilen skulle levereras klockan 7:30. Klockan 9:00 tog jag bussen från verkstaden till sentrum. Bilen stod fortfarande orörd på parkeringen.

Är kundservice på denna låga nivå normalt på en dyr märkesverkstad eller har jag haft otur?

Jag förstår inte riktigt problemet. Satt du i två timmar, från kl 07 till 09, och väntade på att bilen skulle repareras? När det sedan inte skett så tog du bussen därifrån kl 09? Har du inget jobb? Bilen brukar väl normalt folk hämta på eftermiddagen då de blivit klara med den?

Vad exakt var problemet med servicen?
Citera
2025-11-06, 21:08
Medlem
Bastuvurpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Vad är problemet? Vad hade du velat skulle hända vid ditt besök?

Kanske ett "Hej och välkommen! Hur kan jag hjälpa dig?"
Citera
2025-11-06, 21:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Om du någonsin skruvat med en bil, byggt något och så vidare så kan det uppstå saker som drar ut på tiden.

Men antar att det aldrig hänt en sån extremt kompetent person som du.

Slutligen kan jag tycka att det är något märkligt att du låter en korkad och lat "undermänniska" ta hand om din bil. Då du uppenbarligen är mer arbetsam och intelligent.
Ett tidsbokningssystem klarar jag av att hantera.
Citera
2025-11-06, 21:58
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusfri
Rövknullad blir man på märkesverkstäder. Bättre att vända sig till mindre oberoende och hängivna verkstäder.
Solklart så. Gärna någpon mek man känner och litar på. Har också blivit väldigt dåligt behandlad av märkesverkstäder, så dem undviker jag så mycket som möjligt.
Citera
2025-11-06, 22:03
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurtSchweinsteiger
Brukar få lånebil från Toyota när jag lämnar in bilen på service och då spelar det ju inte så stor roll att de vill ha den kl 7.00.
Dessutom, jag betalar gärna lite mer hos märkesverkstaden, däckfirman etc än lite mindre hos Hassans bil och vattenpipa eftersom jag då vet att jag stödjer en firma som betalar skatt och har avtalsmässiga löner för sina anställda.
Varför bryr du dig om mekanikers löner eller om de betalar skatt? Det viktiga är att de gör ett bra jobb.
Citera
2025-11-06, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Ett tidsbokningssystem klarar jag av att hantera.

Ja bara en sån sak visar ju på hur briljant du är till skillnad från de "undermänniskor" som servar och reparerar din bil.

Självklart har aldrig något någonsin hänt som gör att du måste ändra tider i ditt orubbliga tidsbokningssystem.

Frågan kvarstår dock, du som är så fantastiskt mycker mer arbetsam och intelligent än teknikern som du lämnar din bil till, varför sköter du inte om din egen bil? Eller kan det vara så att ett unikum som du inte klarar av det?
Citera
2025-11-06, 22:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Ja bara en sån sak visar ju på hur briljant du är till skillnad från de "undermänniskor" som servar och reparerar din bil.

Självklart har aldrig något någonsin hänt som gör att du måste ändra tider i ditt orubbliga tidsbokningssystem.

Frågan kvarstår dock, du som är så fantastiskt mycker mer arbetsam och intelligent än teknikern som du lämnar din bil till, varför sköter du inte om din egen bil? Eller kan det vara så att ett unikum som du inte klarar av det?
Jag kan inget om bilservice men alla ska klara av att planera schemaläggning av standardservicejobb. Sällan det drar över tiden när det ska bytas olja och några filter.
Citera
2025-11-06, 22:35
Medlem
Citat:
Bilen skulle till service. När jag lämnade in bilen 7.30 möttes jag av en ung lärling som sa:

"Vad vill du?"

Jag svarade att jag hade en tid hos verkstaden.

Verkstaden hade begärt att bilen skulle levereras klockan 7:30. Klockan 9:00 tog jag bussen från verkstaden till sentrum. Bilen stod fortfarande orörd på parkeringen.

Är kundservice på denna låga nivå normalt på en dyr märkesverkstad eller har jag haft otur?
Skulle säga att verkstaden alltid vill ha hela dagen på sig. Antingen lämna bilen kvällen före eller tidigt på morgonen och hämta ut den på eftermiddagen. Har aldrig någonsin varit med om att de är tidsbokning och arbetet är inplanerat 10.30-11.00 så att man kan vänta medan de fixar.

Ett SMS kommer när de är klara och någon gång hann jag knappt hem innan de var klara.
Citera
2025-11-06, 22:53
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Toyota
Toyota är kända för att göra så lite som möjligt med bilar som är inne på service detta eftersom de har så korta intervaller mellan servicen på en bil. 1500 mil om jag inte misstar mig.
Många av Toyotas servicetekniker är också sådana tekniker som inte platsat hos Tesla och Kia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in