2025-10-27, 13:14
Medlem
finkelvoltens avatar
Carl Sundevall påstår sig nu kunna ta bort inlägg från Flashback mot betalning. Lycka till med det.

https://oicointegrity.se/rykteshantering/ta-bort-flashback
Citera
2025-11-06, 15:05
Medlem
nickenyfik007s avatar
Har problem med att få bort lexbase Google-länkar. Har rapporterat dom 3 ggr denna månade men har inte ens fått något svar.

Någon som har liknande problem eller vet hur man ska göra?
Citera
2025-11-07, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007
Har problem med att få bort lexbase Google-länkar. Har rapporterat dom 3 ggr denna månade men har inte ens fått något svar.

Inne på samma spår här, vad ska man kryssa o bland valen?
Efter att ha inlett en begäran om borttagning, står det:

Här väljer jag ju Personliga uppgifter ingår i innehållet, då det känns närmast.

Sen får man välja vilka uppgifter som ska ta bort, men antar att det är här som det blir make it or break it ifall begäran går igenom? Vad ska man välja?

Någon som lyckats med att få bort sina lexbase-länkar ifrån Google Sök på senare tid som kan dela med sig av hur dom gjorde?
Citera
2025-11-07, 11:38
Medlem
nickenyfik007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1.lysergic

Här väljer jag ju Personliga uppgifter ingår i innehållet, då det känns närmast.

Sen får man välja vilka uppgifter som ska ta bort, men antar att det är här som det blir make it or break it ifall begäran går igenom? Vad ska man välja?

Någon som lyckats med att få bort sina lexbase-länkar ifrån Google Sök på senare tid som kan dela med sig av hur dom gjorde?

Hur lång tid har det tagit för dig i väntan på svar?
Citera
2025-11-07, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1.lysergic

Du följer fel process…
Du har förmodligen gått in via fel länk.
De där frågorna kommer inte ens upp om man följer rätt mall och process.

Processen jag citerar nedan har fungerat för mig.
Önskar dig lycka till.

Citat:
Ursprungligen postat av Backdoordonkey
Tänkte att jag skulle hjälpa alla här i tråden som vill ta bort resultat om sig själva från Google. Det är helt gratis, och Google måste i princip ta bort det om du följer rätt process. Kom dock ihåg att resultaten kan dyka upp igen över tid, så det är en bra idé att söka på ditt eget namn någon gång om året och se till att Google tar bort de oönskade resultaten.

Så här kan du begära borttagning av personuppgifter från Google som en steg-för-steg-guide:

Steg 1: Gå till följande länk: Google Borttagning av personuppgifter > https://support.google.com/legal/answer/3110420?sjid=8474466556471163876-EU

Steg 2: Klicka på "Create a request."

Steg 3: Välj "Google Search."

Steg 4: Välj "Google Search" igen.

Steg 5: Svara "NO" på frågan: "Does this request relate to content generated by AI within a Google product?"

Steg 6: Välj "Legal Reasons to Report Content."

Steg 7: Välj "Personal data / privacy."

Steg 8: Välj "Right to be forgotten."

Steg 9: Klicka på "Create request."

Steg 10: Fyll i ditt förnamn, efternamn och din kontakt-e-postadress. Under "I am acting on behalf of," välj "Myself."

Steg 11: Under "Identify the personal information you want removed and its location," klistra in URL(s) för de sidor där dina personuppgifter finns. Du hittar dessa genom att söka på ditt eget namn i Google och kopiera länken till sidan där dina uppgifter är publicerade.

Steg 12: I "Reason for removal" skriver du en begäran liknande den här:

Hej, Jag vill begära borttagning av sökresultat från Google som innehåller personuppgifter som har behandlats på ett olagligt sätt. Uppgifterna som publicerades utan mitt samtycke inkluderar mitt fullständiga namn, adress, telefonnummer och de fyra sista siffrorna i mitt personnummer.

Enligt Artikel 17 i GDPR har jag rätt att bli bortglömd och begär att Google tar bort sökresultatet som innehåller mina personuppgifter.

Enligt artikel 6 i GDPR krävs det samtycke från den registrerade personen för behandling av personuppgifter. Eftersom uppgifterna publicerades utan mitt samtycke, bryter detta mot GDPR.

Jag begär därför att Google tar bort sökresultaten som innehåller mina personuppgifter och att detta görs inom en rimlig tidsram enligt Artikel 12(3) i GDPR.

Tack för din uppmärksamhet, och jag ser fram emot att höra från er snart.

Vänliga hälsningar.

Detta kan vara en användbar guide för dig som vill ta kontroll över ditt digitala rykte och få bort oönskade sökresultat från Google, inklusive resultat från webbplatser som mrkoll, hitta.se, lexbase och liknande.
Senast redigerad av Arkitektkompisen 2025-11-07 kl. 21:18.
Citera
2025-11-07, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007

Har du rapporterat dom tre gånger i nomvember? Det har bara gått 7 dagar, jag skulle vänta och ta det lugnt. I juli fick jag vänta 40 dagar+. Har du följt mallen i denna trådstart eller de tips som finns i dödsstöten tråden så ska det gå bra om inte Google ändrat sina rutiner vilket jag betvivlar då GDPR fortfarande gäller. Kolla med profilen snoskoter2025 här på Flashback, han har haft bra utdelning på sina begäran om borttagningar.

Citerar han här nedan så kan du ju pröva skriva ett meddelande till honom om tips.

Citat:
Ursprungligen postat av Snoskoter2025
Ja nu är de riktigt snabba. Även om de inte tycker ens namn förekommer på sidan så tar de bort namnet från sökresultatet. Vill säga jag och Google samarbetar bra nu. Oftast svar inom ett par timmar vardagar. Samma med Bing när man väl har ett ärende
Citera
2025-11-12, 11:30
Medlem
Går det att ta bort sig från Taxeringskalendern?
Citera
2025-11-15, 13:53
Medlem
Har skrivit kanske 5 mail i mer än ett år till upplysning.se - den enda sidan jag finns kvar på. Ingen respons. Hotade med rättsligt bemötande om inget hände sist - är det någon som lyckats gå den rättsliga vägen?

Jag kommer att ta det steget snart, detta är löjligt. IMY lägger dessutom ner alla anmälningar just nu dessutom och deras rättsliga process kommer ta hundra år har jag på känn: "Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) inleder tillsyner av söktjänsterna upplysning.se och mrkoll.se"
Citera
2025-11-22, 15:16
Medlem
Nästan‑anonymitet
• Undvik frivilliga register
• Säg nej till kundklubbar, bonuskort, lojalitetsprogram.
• Använd kontantbetalning där det går.
• Separera digital identitet
• Använd temporära e‑postadresser för forum och tjänster.
• Skapa aliasnamn i miljöer som Flashback eller liknande.
• Minimera spår i sociala medier
• Undvik att registrera dig med personnummer eller BankID för plattformar.
• Håll konton pseudonyma och utan koppling till verkliga namn.
• Begränsa spridning av adressuppgifter
• Använd “adresslåda” eller postbox istället för hemadress vid beställningar.
• Avregistrera dig från reklamutskick via NIX och liknande.
• Kontrollera kreditupplysningar
• Begär spärr mot obehöriga kreditupplysningar.
• Undvik onödiga lån eller kreditkort som ökar spårbarheten.
• Hantera bank och ekonomi diskret
• Håll dig till ett minimum av bankkonton.
• Använd sparformer som inte kräver omfattande registerkopplingar.
• GDPR‑rättigheter
• Begär radering eller begränsning hos företag som inte har lagstadgad rätt att lagra dina uppgifter.
• Dokumentera vilka register du måste finnas i (Skatteverket, SPAR, bank) och vilka du kan undvika.
• Fysisk anonymitet
• Undvik att koppla medlemskap, föreningar eller abonnemang till ditt personnummer.
• Använd kontantkort för mobiltelefoni (så länge det erbjuds).
Citera
2025-11-22, 15:26
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvbrottLinje
Nästan‑anonymitet
• Undvik frivilliga register
• Säg nej till kundklubbar, bonuskort, lojalitetsprogram.
• Använd kontantbetalning där det går.
• Separera digital identitet
• Använd temporära e‑postadresser för forum och tjänster.
• Skapa aliasnamn i miljöer som Flashback eller liknande.
• Minimera spår i sociala medier
• Undvik att registrera dig med personnummer eller BankID för plattformar.
• Håll konton pseudonyma och utan koppling till verkliga namn.
• Begränsa spridning av adressuppgifter
• Använd “adresslåda” eller postbox istället för hemadress vid beställningar.
• Avregistrera dig från reklamutskick via NIX och liknande.
• Kontrollera kreditupplysningar
• Begär spärr mot obehöriga kreditupplysningar.
• Undvik onödiga lån eller kreditkort som ökar spårbarheten.
• Hantera bank och ekonomi diskret
• Håll dig till ett minimum av bankkonton.
• Använd sparformer som inte kräver omfattande registerkopplingar.
• GDPR‑rättigheter
• Begär radering eller begränsning hos företag som inte har lagstadgad rätt att lagra dina uppgifter.
• Dokumentera vilka register du måste finnas i (Skatteverket, SPAR, bank) och vilka du kan undvika.
• Fysisk anonymitet
• Undvik att koppla medlemskap, föreningar eller abonnemang till ditt personnummer.
• Använd kontantkort för mobiltelefoni (så länge det erbjuds).

Kan man spara inlägg på Flashback? Ditt ovanstående inlägg skulle jag vilja spara.

Vad menar du med de nedanstående punkterna?
Kontrollera kreditupplysningar
Begär spärr mot obehöriga kreditupplysningar.
Citera
2025-11-22, 15:29
Medlem
Kontrollera kreditupplysningar......Vem eller vilka företag söker på dina ekonomsiak uppgifter tex UC
Begär spärr mot obehöriga kreditupplysningar - Finns skydd i UC
Citera
2025-11-25, 05:57
Medlem
Ratsit har slutat ta bort. Skulle hjälpa en vän med samma guide men ratsit svarade att de inte längre tar bort enligt senaste uttalande från regeringen som ger de rätt att publicera och man kan endast dölja sig om man vill.

Sjukt.. Vad för uttalande är det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in