• 7
  • 8
2023-05-29, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Svitt jag vet s visar MrKoll inte lngre om ngon frekommit i en rttsprocess utan att man betalar frst. Det r i s fall inte unikt fr henne.

r ovanstende enda anledningen till att du tror att hon ingtt ngot avtal?

Med strsta sannolikhet hade MrKoll, Ratsit och liknande sidor fllts i hovrtten om fallet hade blivit omprvat. HD hade redan pekat ut frdriktningen och fokuset frvntades ligga p om vr lagstiftning krockar med EU:s lagstiftning och vilka konsekvenser detta br f. Det r ltt att tro att vra grundlagar r orubbliga men i princip str EU-rtten ver nationell lag och de hade hovrtten vnts sig till EUD fr frgor och om tolkning av er-rttens tillmpning. Men frr eller senare kommer frgan hamna hos europeiska domstolen. Den svenska hllningen r svr att frsvara i lngden. HD knner kanske att luften blir tunnare och tunnare mot bakgrund av domen i ml C‑439/19 (register med information ver trafikvertrdelser i Lettland). Samtidigt uttalade EUD i Lettland-domen att artiklarna 5.1, 6.1 e och 10 utgr hinder fr nationell lagstiftning a) enligt vilken en myndighet r skyldig att gra personuppgifter (i allmnna handlingar) tillgngliga fr allmnheten, utan att den som begr att f tillgng till informationen behver visa ett srskilt intresse b) som tillter myndigheter att verfra personuppgifter (i allmnna handlingar) till ekonomiska aktrer fr vidareutnyttjande. Det lter i mina ron totalt inkompatibelt med det svenska systemet. Hr r en lnk till en bra artikel att lsa https://dpforum.se/grundlagsskyddet-...an-vara-hotat/
Vill ocks understryka Integritetsskyddsmyndighetens
klargrande att det skulle utgra en felaktig lagtolkning av EU-rtten om den svenska dataskyddslagen slog fast att svensk grundlag har fretrde framfr EU-regler. Drav den snabba frlikningen frn MrKolls sida. Komihg att kvinnan, nu 59 r gammal, inledde processen redan 2018 och har haft mnga tervinningsgrdar i olika instanser dr MrKoll kunnat stdja sig p innehavande av utgivningsbeviset. Grundtanken med GDPR, som resten av Europa slaviskt fljer, r att Jaget ger mina personuppgifter p ntet och Jaget borde tminstone ha rtt att ha dessa borttagna. Hr r en bra avhandling av juristen WALTER GULDBRANDZN av tillmpning, eller snarare brist p, Eus dataskyddsregler hr i Sverige.
https://svjt.se/svjt/2022/759
En annan bra artikel att lsa r den av Oisn Cantwell, specifikt dessa avslutande ord Betnk d att EU r p krigstigen. Det morras hgst betnkligt i Bryssel ver de hr sktjnsterna.
Redan 2019 skickade EU-kommissionen ett brev till den svenska regeringen och muttrade att det r tveksamt om det grundlagsundantag som Sverige har ftt i GDPR r frenlig med unionsrtten. Om nu inte Sverige gr ngonting t detta r risken stor att EU-domstolen stter tnderna i frgan. Och d kan delar av den svenska offentlighetsprincipen st p spel.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...rincipen-hotas
Men som Daniel Westman i svt lnken hr
https://www.svt.se/kultur/hd-mal-med...ka-provas-igen
sger i sin twitter https://twitter.com/netlawswe/status...14356621508609 att Ja, men dyker vl snart upp nytt fall som - givet HDs pt-beslut i detta fall - kan komma att f en annan typ av prvning n det skulle ha ftt tidigare. och avslutar med en blinkning i slutet av trden.
Kan vara en affrsmodell att begra borttagning nu
Sprider denna info ver fler trdar d jag ser att mnga r intresserade men uppmuntrar alla att gra egen research och dra slutsatser.
Citera
2024-01-29, 20:57
Medlem
Tnkte att jag skulle hjlpa alla hr i trden som vill ta bort resultat om sig sjlva frn Google. Det r helt gratis, och Google mste i princip ta bort det om du fljer rtt process. Kom dock ihg att resultaten kan dyka upp igen ver tid, s det r en bra id att ska p ditt eget namn ngon gng om ret och se till att Google tar bort de onskade resultaten.

S hr kan du begra borttagning av personuppgifter frn Google som en steg-fr-steg-guide:

Steg 1: G till fljande lnk: Google Borttagning av personuppgifter > https://support.google.com/legal/ans...56471163876-EU

Steg 2: Klicka p "Create a request."

Steg 3: Vlj "Google Search."

Steg 4: Vlj "Google Search" igen.

Steg 5: Svara "NO" p frgan: "Does this request relate to content generated by AI within a Google product?"

Steg 6: Vlj "Legal Reasons to Report Content."

Steg 7: Vlj "Personal data / privacy."

Steg 8: Vlj "Right to be forgotten."

Steg 9: Klicka p "Create request."

Steg 10: Fyll i ditt frnamn, efternamn och din kontakt-e-postadress. Under "I am acting on behalf of," vlj "Myself."

Steg 11: Under "Identify the personal information you want removed and its location," klistra in URL(s) fr de sidor dr dina personuppgifter finns. Du hittar dessa genom att ska p ditt eget namn i Google och kopiera lnken till sidan dr dina uppgifter r publicerade.

Steg 12: I "Reason for removal" skriver du en begran liknande den hr:

Hej, Jag vill begra borttagning av skresultat frn Google som innehller personuppgifter som har behandlats p ett olagligt stt. Uppgifterna som publicerades utan mitt samtycke inkluderar mitt fullstndiga namn, adress, telefonnummer och de fyra sista siffrorna i mitt personnummer.

Enligt Artikel 17 i GDPR har jag rtt att bli bortglmd och begr att Google tar bort skresultatet som innehller mina personuppgifter.

Enligt artikel 6 i GDPR krvs det samtycke frn den registrerade personen fr behandling av personuppgifter. Eftersom uppgifterna publicerades utan mitt samtycke, bryter detta mot GDPR.

Jag begr drfr att Google tar bort skresultaten som innehller mina personuppgifter och att detta grs inom en rimlig tidsram enligt Artikel 12(3) i GDPR.

Tack fr din uppmrksamhet, och jag ser fram emot att hra frn er snart.

Vnliga hlsningar.

Detta kan vara en anvndbar guide fr dig som vill ta kontroll ver ditt digitala rykte och f bort onskade skresultat frn Google, inklusive resultat frn webbplatser som mrkoll, hitta.se, lexbase och liknande.
Citera
2024-09-04, 20:42
Medlem
Hovslttsmannens avatar
En "korrekt version av domen" r givetvis den ursprunliga domen i sin helhet. Med det resonemang du fr, s r det olagligt att lmna ut en dom, s fort den dmda bytt adress. Du gr en medvetet bisarr tolkning av GDPR, som torde innebra att en dom alltid mste hllas uppdaterad, och samtidigt aldrig uppdateras. En sdan orimlig tolkning gynnar frsts dig i den situation du befinner dig i, men jag kan inte frestlla mig att ngon jurist i hela vrlden skulle ge sig p att hvda ngot s dumt.
Citera
2024-10-20, 17:45
Citat:
Ursprungligen postat av Backdoordonkey
Tnkte att jag skulle hjlpa alla hr i trden som vill ta bort resultat om sig sjlva frn Google. Det r helt gratis, och Google mste i princip ta bort det om du fljer rtt process. Kom dock ihg att resultaten kan dyka upp igen ver tid, s det r en bra id att ska p ditt eget namn ngon gng om ret och se till att Google tar bort de onskade resultaten.

S hr kan du begra borttagning av personuppgifter frn Google som en steg-fr-steg-guide:

Steg 1: G till fljande lnk: Google Borttagning av personuppgifter > https://support.google.com/legal/ans...56471163876-EU

Steg 2: Klicka p "Create a request."

Steg 3: Vlj "Google Search."

Steg 4: Vlj "Google Search" igen.

Steg 5: Svara "NO" p frgan: "Does this request relate to content generated by AI within a Google product?"

Steg 6: Vlj "Legal Reasons to Report Content."

Steg 7: Vlj "Personal data / privacy."

Steg 8: Vlj "Right to be forgotten."

Steg 9: Klicka p "Create request."

Steg 10: Fyll i ditt frnamn, efternamn och din kontakt-e-postadress. Under "I am acting on behalf of," vlj "Myself."

Steg 11: Under "Identify the personal information you want removed and its location," klistra in URL(s) fr de sidor dr dina personuppgifter finns. Du hittar dessa genom att ska p ditt eget namn i Google och kopiera lnken till sidan dr dina uppgifter r publicerade.

Steg 12: I "Reason for removal" skriver du en begran liknande den hr:

Hej, Jag vill begra borttagning av skresultat frn Google som innehller personuppgifter som har behandlats p ett olagligt stt. Uppgifterna som publicerades utan mitt samtycke inkluderar mitt fullstndiga namn, adress, telefonnummer och de fyra sista siffrorna i mitt personnummer.

Enligt Artikel 17 i GDPR har jag rtt att bli bortglmd och begr att Google tar bort skresultatet som innehller mina personuppgifter.

Enligt artikel 6 i GDPR krvs det samtycke frn den registrerade personen fr behandling av personuppgifter. Eftersom uppgifterna publicerades utan mitt samtycke, bryter detta mot GDPR.

Jag begr drfr att Google tar bort skresultaten som innehller mina personuppgifter och att detta grs inom en rimlig tidsram enligt Artikel 12(3) i GDPR.

Tack fr din uppmrksamhet, och jag ser fram emot att hra frn er snart.

Vnliga hlsningar.

Detta kan vara en anvndbar guide fr dig som vill ta kontroll ver ditt digitala rykte och f bort onskade skresultat frn Google, inklusive resultat frn webbplatser som mrkoll, hitta.se, lexbase och liknande.

Tack fr guiden!

Hur lng tid tog det fr dig att f dina resultat p Google borttagna?
Citera
2025-03-02, 14:42
Medlem
Extremeflys avatar
Ngon som vet vad den nya domen innebr? Kommer dom radera allt p sin plattform
Citera
2025-03-02, 14:51
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
De verkar n s lnge ignorera den nya tolkningen. S ngon behver g vidare rttsligt fr att de ska agera rent generellt, alternativt behver IMY vitesfrelgga dem eller ngot.
Citera
2025-03-02, 17:48
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly

Dom vljer att gra en egen tolkning av denna dom. S det innebr att dom kommer fortstta som vanligt! Men dom kommer inte f nytt material som dom kan lgga in i databasen.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in