2025-11-06, 16:55
Medlem
JackBlacks avatar
Korruptionen är fortfarande hög i Ukraina. Risken är att pengarna hamnar i någons fickor. Bättre att skicka vad de behöver.
Citera
2025-11-06, 16:55
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Jag tror att det finns en gräns NATO-länderna inte får överskrida.

Man får inte engagera sig för mycket annars kan det bli ett storkrig.

Min teori.
Den gränsen handlar mer om användandet av vapensystem på rysk mark.
Citera
2025-11-06, 17:04
Medlem
Skicka pengar till vad? Mer vapen för mer förstörelse? Garantera istället snabb återuppbyggnad, men inga fler vapen.

Det finns säkert något 90 1950-6-nummer som du själv kan swisha till om du är så angelägen.
Citera
2025-11-06, 17:25
Medlem
Tomtekukars avatar
Det här handlar inte om solidaritet, utan om geopolitiskt spel med ukrainska kroppar. Väst låtsas som att Ryssland utarmas, men verkligheten är den motsatta – ekonomin rullar, industrin går på tre skift, och rubeln överlevde alla “katastrofala” sanktioner. Myten om att Moskva bombar civila är lika noggrant regisserad som ett CNN-inslag: Ryssland riktar sig mot infrastruktur och militära mål, men väst väljer bilderna som säljer moralisk panik. I verkligheten är det ukrainska män i uniform som dör i tiotusental, medan europeiska skattebetalare tömmer sina välfärdssystem för att hålla illusionen vid liv. Hjälppaketen är politisk kosmetika, Elensky en gisslan i ett manus skrivet i Washington. Kriget handlar inte om Ukraina – det handlar om att förlänga ett narrativ där Väst fortfarande ser sig självt som den goda sidan, trots att notan nu landar hos valboskapen i Berlin, Paris och Stockholm.
Citera
2025-11-06, 17:32
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
130000 miljoner som sverige skickar är kaffepengar för dig?

Jag förstår att du antagligen är ett svin som drar in våra skattepengar pga detta och eller har aktier i krigsindustrin (för det kan väl inte vara så att du är lågbegåvad på riktigt?)

Du kan börja med att skicka 2 årslöner från ditt eget konto och sen posta överföringen här och visa exakt vart den gått så kan vi kanske ta dig på allvar sen.Att du verkligen menar vad du sa.

Gör du inte det finns det så är du inte beredd att skicka pengar själv till det du tror på och ingen kommer ta dig på allvar i kommande inlägg.
Ca. 108 miljarder handlar den totala siffran om. Enligt: https://www.regeringen.se/regeringens-politik/sveriges-stod-till-ukraina/

Det mesta handlar inte om rena pengar, utan om värdet på donerade saker som krigsmaterial, sjukvårdsmaterial o.dyl.

Vi har haft förrådsrensning där vi skänkt bort sånt som bara samlar damm, till någon annan som behöver det mycket mer.

Och ja, de få rena pengarna som vi skänkt är kaffepengar för ett land som Sverige.

Vilken värld lever du i som tror att några miljarder är mycket för ett I-land som Sverige?

Vi lägger dubbelt så mycket pengar på en tunnel eller ett sjukhus.

Du tjänar också indirekt pengar på krigsindustrin, pga att en stor del av skattepengarna kommer från svensk vapenindustri.
Ju bättre det går för svensk vapenindustri, desto rikare blir staten och därmed folket (som du tillhör).

Kloka investeringar i en lukrativ bransch är knappast något som gör en till "ett svin".

Vi har inte startat krig för att tjäna pengar. Hade vi gjort det så hade du haft rätt i att kalla oss svin.

Ryssarna startade kriget, och vi tjänar pengar på att försvara oss mot dem som startade kriget.

Självklart skulle jag kunna skicka 1% av min lön. Det motsvarar gott och väl andelen av skattepengarna vi skickar. Kaffepengar som jag sa.

Varför skulle jag skicka allt jag tjänar, för att visa att jag menar vad jag säger, att vi har råd att skicka mindre än 1% av det vi tjänar?

Ditt resonemang faller platt.
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Varför skickar inte du mer av dina egna pengar till Ukraina? Varför åker du inte dit och tar värvning?
Varför skickar inte du mer av dina egna pengar till ryssland?

Varför åker inte du till ryssland och tar värvning?

Eftersom du tycker att det är vettigt att ryska staten ska lägga skattebetalarnas pengar (och liv) på kriget i Ukraina.

När ska du upphöra med detta ständiga idiotargument, som gäller den pro-ryska sidan minst lika mycket som det gäller den pro-ukrainska?
Senast redigerad av Bone Collector 2025-11-06 kl. 18:01.
Citera
2025-11-06, 17:42
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det handlar om fega och ynkliga politiker främst.
Citera
2025-11-06, 17:49
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Man får inte engagera sig för mycket annars kan det bli ett storkrig.

Min teori.

Är det inte ett lokalt storkrig?
Massmedia tycker att en strandremsa, i östra Medelhavet är intressantare.
Citera
2025-11-06, 18:01
Medlem
För Feminizm styr fortfarande i Europa oavsett att Folket röstat bort skiten.

Feminizter är rädda och oförmögna att förstå storpolitik, de kan inte ens förstå vi har 2 kön.

När Europa rensat bort Feminizm som vi gjorde med deras andra skit (Nazism, Kommunism och Fasism) kommer allt vända.

Feminizmens tid kommer bli den mest patetiska i historien. En skam. Precis deras förra skit.
Citera
2025-11-06, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Ca. 108 miljarder handlar den totala siffran om. Enligt: https://www.regeringen.se/regeringens-politik/sveriges-stod-till-ukraina/

Det mesta handlar inte om rena pengar, utan om värdet på donerade saker som krigsmaterial, sjukvårdsmaterial o.dyl.

Vi har haft förrådsrensning där vi skänkt bort sånt som bara samlar damm, till någon annan som behöver det mycket mer.

Och ja, de få rena pengarna som vi skänkt är kaffepengar för ett land som Sverige.

Vilken värld lever du i som tror att några miljarder är mycket för ett I-land som Sverige?

Vi lägger dubbelt så mycket pengar på en tunnel eller ett sjukhus.

Du tjänar också indirekt pengar på krigsindustrin, pga att en stor del av skattepengarna kommer från svensk vapenindustri.
Ju bättre det går för svensk vapenindustri, desto rikare blir staten och därmed folket (som du tillhör).

Kloka investeringar i en lukrativ bransch är knappast något som gör en till "ett svin".

Självklart kan jag skicka 1% av min lön. Det motsvarar gott och väl andelen av skattepengarna vi skickar. Kaffepengar som jag sa.

Japp det var inte oväntat att du är ett svin som lever gott på andras olycka.

sverige slänger bort varor,pengar och vapen till korrupta skitskallar och deras fickor och några i sverige får cashback och toppjobb efteråt på att slänga bort svenskarnas skattepengar i ett tomt hål istället för att betala av på statsskulden så plussar man på skulden till 1300 miljarder för att betala onödiga räntor och alltid vara i skuld.

Det mesta går till amerikansk vapenindustri och en liten del till wallenberg och en liten del av det kommer tillbaks i skatter.

Du kan skicka alla dina pengar på kontot till mig så lovar jag att du får en mycket högre återbäring på minst 50%.
Justja du var ju inte seriös och ville inte skicka dina egna pengar från ditt konto utan tvingar alla i sverige att godkänna korrupta politikers skickande av svenskarnas skattepengar för att du själv snor en liten liten bit av de pengarna.

130000miljoner ungefär totalt i varor och pengar osv så att eu länderna ska tvingas köpa mer vapen från till stor del amerikansk industri eller i bästa fall några plan jas med amerikanskt innehåll osv.
https://www.fpr.se/aktuellt/nyheter/2025-02-13-underlagsrapport--svenskt-ukrainastod-i-en-internationell-kontext.html

och eu länderna cirka 3000000 miljoner kronor till oligarkernas fickor i ukraina och eliten i eu + usa.

och 1500000 miljoner från usa till amerikansk vapenindustri.

Jag vet att du totalt skiter i ukrainarna och fred så låtsas inte om nåt sånt.

Återkom förövrigt när du är seriös och skickar några årslöner från ditt eget konto istället för att tvinga hela svenska befolkningen och sno pengar från alla som inte vill skicka pengar till korrupta politiker,industri och oligarker.
Citera
2025-11-06, 18:10
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MEGA-eu
Jag förstår inte riktigt varför västvärlden trots att man säger att man vill att Ukraina ska vinna,inte skickar trupper, vapen och pengar i större skala på en gång. Istället droppar man stödet i små portioner, månad för månad, år efter år.

Det är som att man vill hålla kriget vid liv snarare än att avsluta det snabbt.
Om man verkligen menar allvar med att hjälpa Ukraina, borde man väl massivt rusta upp dem direkt, slå ut de ryska positionerna och tvinga fram ett slut?
Vi hade glömt det där kriget redan, sorry.
Nej, dvärgen behöver inte mer pengar, och EU sparar sina insatser tills de behöver rysshotet för att införa undantagstillstånd och överstatlighet inträder..
Citera
2025-11-06, 18:12
Medlem
Jag tror stödet till Ukraina är mycket starkt i Sverige. Personligen skulle jag gärna betala mer skatt för att öka stödet. Ukrainas krig är i förlängningen Sveriges krig, mot Sveriges och Europas fiende.

Men Ukraina måste själv stå för kampen. Länder behöver kunna försvara sig själva, vilket de gör. Omvärlden kan bidra med material och kunskap, vilket vi gör.

När kriget upphört, så kommer Ukraina ingå avtal med Europa, och bli medlem i en försvars allians typ Nato. Men så länge USA kontrolleras av Donalds dårar så är just Nato inte aktuellt för Ukraina. Men Donald är snart död pga ålder.
Citera
2025-11-06, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MEGA-eu
Jag förstår inte riktigt varför västvärlden trots att man säger att man vill att Ukraina ska vinna,inte skickar trupper, vapen och pengar i större skala på en gång. Istället droppar man stödet i små portioner, månad för månad, år efter år.

Det är som att man vill hålla kriget vid liv snarare än att avsluta det snabbt.
Om man verkligen menar allvar med att hjälpa Ukraina, borde man väl massivt rusta upp dem direkt, slå ut de ryska positionerna och tvinga fram ett slut?
De pengarna finns inte då flera västländer har det otroligt kämpigt med ekonomin. De står inför kollapser.

Samtliga NATO länder har slaktat sina försvarsindustrier. Även USA. De har mindre och mindre företag som kan upphandla kontrakt.

Industrierna har försvunnit och hamnar utomlands.

”Massivt rusta upp”. Hur? Hur exakt? De är inte möjligt. Du har inte många soldater heller att ta ifrån. USA har redan tömt in det mesta i Ukraina. Detta är maxkapaciteten för NATO som ryssarna glatt dansar sig igenom. Vi är sämre & svagare än du inser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in