2025-11-06, 15:22
Medlem
Jag förstår inte riktigt varför västvärlden trots att man säger att man vill att Ukraina ska vinna,inte skickar trupper, vapen och pengar i större skala på en gång. Istället droppar man stödet i små portioner, månad för månad, år efter år.

Det är som att man vill hålla kriget vid liv snarare än att avsluta det snabbt.
Om man verkligen menar allvar med att hjälpa Ukraina, borde man väl massivt rusta upp dem direkt, slå ut de ryska positionerna och tvinga fram ett slut?
Citera
2025-11-06, 15:30
Medlem
Istället för att fixa fred vill korrupta svenska och europeiska ledare hålla kriget igång så länge som möjligt så att ägarna i krigsindustrin kan dra hem våra skattepengar månad efter månad.
Citera
2025-11-06, 15:50
Medlem
kalkryggars avatar
Hjälpen ökar stadigt mer och mer. Vi har ledare i Europa som är lite fega. Egentligen borde vi skickat mer pengar och trupper till Ukraina samma dag som massmördaren och diktatorn Putin överföll det demokratiska Ukraina.

Men mer och mer är på väg nu i alla fall. Nu håller ju Ryzzland på att sakta falla ihop ekonomiskt också. De nazistiska trupperna som egentligen varit de enda som varit positiva till kriget börjar också protestera nu.

Så vi bör ligga på våra politiker och kräva att mer skickas. Jag tycker vi borde ligga på om en speciell EU-skatt som dras och direkt förs över till Ukraina att användas på bästa sätt. Tänk att den ska vara kortvarig. Kanske bara 10 år. Då skulle alla EU-medborgare kunna ta ett påslag på 2-3 procent. Företagen kunde få ett påslag på 5 procent.

Det skulle bli fina pengar för det demokratiska Ukraina. Samtidigt som EU givetvis ger stora bidrag för vapen etc. När Ryzzland väl förlorat så ska inte vi behöva lägga pengar på uppbyggnaden av Ukraina. Det ska Ryzzland stå för. Jag räknar med att minst 100 tusen miljarder Euro blir en räkning som Ryzzland måste bita i under 20-30 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Istället för att fixa fred vill korrupta svenska och europeiska ledare hålla kriget igång så länge som möjligt så att ägarna i krigsindustrin kan dra hem våra skattepengar månad efter månad.

Nej det är helt fel. Våra ledare vill att Ukraina ska vinna och det så snabbt som möjligt. Men vi har flera nazister i Europa som lägger fälleben på hjälpen till Ukraina i kriget mot de ryzzka nazisterna.

Du kan nog använda enkel logik för att få ihop det där tänker jag?
Citera
2025-11-06, 16:08
Medlem
Kalaskula544s avatar
Jag tror att det finns en gräns NATO-länderna inte får överskrida.

Man får inte engagera sig för mycket annars kan det bli ett storkrig.

Min teori.
Citera
2025-11-06, 16:10
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MEGA-eu
Jag förstår inte riktigt varför västvärlden trots att man säger att man vill att Ukraina ska vinna,inte skickar trupper, vapen och pengar i större skala på en gång. Istället droppar man stödet i små portioner, månad för månad, år efter år.

Om man verkligen menar allvar med att hjälpa Ukraina, borde man väl massivt rusta upp dem direkt, slå ut de ryska positionerna och tvinga fram ett slut?
Som det är nu så skickar vi bara kaffepengar till Ukraina.

Allt annat skulle få en kännbar negativ effekt i hela västvärlden (och resten av världen), vilket skulle leda till stort missnöje bland väljarna, vilket leder till valförluster för politikerna.

Trots att vi bara skickar kaffepengar så finns det gott om mähän som ändå sprider desinformation om att vi "blir utsugna av tiggaren zelenski".
Dessa dårar får inget gehör för detta så länge ingen upplever sig ha fått sämre ekonomi pga hjälpen till Ukraina.

Rent ekonomiskt skulle vi ha råd att hjälpa mycket mycket mer. Men politiskt sett så har de folkvalda inte råd att hjälpa Ukraina så mycket mer, eftersom de kommer att förlora makten om väljarna får väsentligt sämre ekonomi pga det.

Det finns inte heller något behov av att trappa upp kriget, så länge ryssarna inte har mer att komma med i Ukraina.

Om ryssarna inte trappar upp, så trappar vi inte upp.

Det handlar om utnötningskrig, där den rikaste och resursstarkaste sidan alltid vinner.
I slutändan så kommer våra kaffepengar att vinna över hela den ryska ekonomin.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Jag tror att det finns en gräns NATO-länderna inte får överskrida.

Man får inte engagera sig för mycket annars kan det bli ett storkrig.

Min teori.
Om du byter ut "får inte" till "vill inte" så är det ett helt rimligt antagande.

"Får inte" är något som framstår som konspiratoriskt trams, eftersom det enbart är NATOs egna medlemmar som själva bestämmer vad de vill göra och vad de inte vill göra. Inga andra.
Senast redigerad av Bone Collector 2025-11-06 kl. 16:52.
Citera
2025-11-06, 16:16
Medlem
Citat:

Från första början 2022 när EU/Nato/USA övertygade Ukraina och Zelenski att inte göra eftergifter och söka fred så trodde väst och även ukrainska ledningen att stenhårda ekonomiska sanktioner skulle få Putin på fall. Västerlandet har väl varken trott eller förväntat sig att Ukraina skalll besegra Ryssland militärt.

Väst skickar pengar och vapen till Ukraina så kriget kan fortsätta, Ryssland med skadat och fler ryssar dödade. Få i västerlandets ledningar bryr sig om landet Ukraina och ännu färre ukrainare, de är ju faktiskt som ryssar och de flesta av dem talar till och med ryska. Ett mindre antal i västra ukrainare talar ukrainska vilket är mer likt polska.

Senaste halvåret har både USA och europas stöd finansiellt minskat, nu vill EU ta ryska privatpersoner och företags pengar på bankerkraina själva. Från början beslagtog man pengarna för att kkunna återuppbygga landet men nu skall de i stället användas för att förstöra ett annat. :-(
Citera
2025-11-06, 16:16
Avslutad
Det är en fråga som man verkligen kan diskutera. Jag tror inte Europa står så enat längre.
Dess tanke på att ställa om till en krigsindustri och "besegra" Ryssland är långt borta.
Varför inte skicka fredsförhandlingar och visa att det finns en rimlig plan?
Att finansiera detta vansinniga krig är dömt att misslyckas. I huvudsak för Ukraina som inte har en chans.
Fred vore på sin plats nu.
Sedan avveckla EU för dess "demokrati" vill ingen ha längre.
Ukraina är heller ingen "demokrati" direkt.
Citera
2025-11-06, 16:25
Medlem
Citat:

Inte en krona till till Ukraina. Ukraina är en korrupt skurkstat och styrs av en diktator och förtryckare dessutom lågintelligent förefaller det som. Stopp för lidandet på båda sidor och låt Ryssland få Donetsk där man ändå är rysktalande.
Citera
2025-11-06, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Som det är nu så skickar vi bara kaffepengar till Ukraina.

130000 miljoner som sverige skickar är kaffepengar för dig?

Jag förstår att du antagligen är ett svin som drar in våra skattepengar pga detta och eller har aktier i krigsindustrin (för det kan väl inte vara så att du är lågbegåvad på riktigt?)

Du kan börja med att skicka 2 årslöner från ditt eget konto och sen posta överföringen här och visa exakt vart den gått så kan vi kanske ta dig på allvar sen.Att du verkligen menar vad du sa.

Gör du inte det finns det så är du inte beredd att skicka pengar själv till det du tror på och ingen kommer ta dig på allvar i kommande inlägg.
Citera
2025-11-06, 16:39
Medlem
Galejans avatar
Citat:

Varför skickar inte du mer av dina egna pengar till Ukraina? Varför åker du inte dit och tar värvning?
Citera
2025-11-06, 16:47
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:

Grattis, du har förstått att krig skapar pengar och är business. Haha, finns det fortfarande folk som tror att politiker och världsledare vill ha fred??
Citera
2025-11-06, 16:50
Medlem
Ichwills avatar
Citat:

Tycker inte du att Zelensky har snott tillräckligt med pengar och stoppat i egen ficka? Han borde kunna ge tillbaka åtminstone hälften utav det han fått.
Ukraina ska inte ha en krona till från Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in