2025-11-06, 12:51
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flurig
Ta förlusten och gå vidare för fan din jävla rättshaverist!

Palla överklaga och tjafsa vidare och slösa en massa resurser på det här, samtidigt som man själv blir ännu mer exponerad som en snuskgubbe i media.
Det kan man tycka, men han är såklart i chock (fortfarande). Han har bokstavligen supit bort ett av Sveriges mest glassiga jobb och inte bara det - han står där med skammen också. Tänk själv, släkten hemma i Umeå har haft honom som idol i alla år och nu är allt borta...
Citera
2025-11-06, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Även Leijnegard menade att han hade ett gott uppsåt, att han gjorde det han gjorde för att hylla RF.

Sen kan man ju ändra varför Engberg behövde göra den andra kyssen till en s.k. långtradare, där hon även mycket tydligt håller fast Sundins huvud. Var det verkligen nödvändigt för underhållningssyftets skull, och var det enbart gjort med gott uppsåt? Tolkade hon verkligen Sundins signaler på rätt sätt? Tolkade Settman Kalla rätt när han kysste henne på Idrottsgalan? Hur långt får man gå för att skapa just underhållning?

För tydlighets skull tycker jag att varken Leijnegards, Engbergs eller Settmans övertramp har i en domstol att göra.

"Även Leijnegard menade att han hade ett gott uppsåt, att han gjorde det han gjorde för att hylla RF" - Absolut, det stämmer...och som jag skrev förut så har man ju gjort en bedömning kring Leijnegards invändning. Beträffande detta fallet så finns det ju helt andra omständigheter som t ex att gärningen skedde på en fest med mycket alkohol inblandat och Leijnegard utdelade TVÅ pussar, samtidigt som han hållit i kvinnans kinder,. Han skall dessutom ha sagt någonting i stil med "Dina läppar var så mjuka, jag måste få pussa dig igen", vilket inte rimmar med hans version om att han gjorde det som en heders- eller hyllningsgest.

Absolut! Dom frågorna hade man ju fått ställa sig, samtidigt som man värderar den bevisning och de uppgifter som finns i målet. Men vi kan nog enas om att omständigheterna och sammanhanget är ganska vitt skilda i Engberg- och Leijnegard-fallet.

Gällande Kalla-fallet så tycker jag ABSOLUT INTE det var okej. Detta har dock avhandlats ganska nyligen och man verkar överens. Läs/Lyssna: https://www.svt.se/sport/langdskidor/peter-settman-om-charlotte-kalla-pussen-jag-ber-verkligen-om-ursakt--69h6n1 .Det skall också tilläggas att det finns en viktig skillnad i att det i detta fallet rörde sig om en "teater-kyss" och inte en fysisk kyss.
Citera
2025-11-06, 12:59
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men nu arbetar ju inte en åklagare på Tingsrätten, så därför var det oerhört obegåvat att använda detta som "ett övergripande begrepp". Jag tycker istället du skall ta ansvar för hur du uttrycker dig och vad du påstår. För det du uttrycker här spär ju på hatet mot domstolarna och dom som arbetar där, vilket är otroligt missvisande eftersom dom bara gjort sitt jobb - och meddelat en dom som absolut inte behöver vara fel.

P.S Du får jättegärna kalla mig för "idiot", men du har inte mer rätt i denna diskussionen för det!

Jo fast jag har ju det.
Du sitter ju bara och märker ord, för att du är en hobbyjurist som gillar att skriva folk på näsan.

Alla som läste mitt inlägg förstod precis vad jag menade. Utom du. Du skulle tvunget tillrättavisa mig för att du anser dig själv bevandrad i juridikens värld.

Du borde tänka på hur du uttrycker dig ,eftersom du uppfattas som oerhört autistisk och överlägsen.

Tråden ligger dessutom inte ens i jurudikforumet. Vill du fortsätta med dina pekpinnar föreslår jag att du gör det där.
Citera
2025-11-06, 13:07
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Jo fast jag har ju det.
Du sitter ju bara och märker ord, för att du är en hobbyjurist som gillar att skriva folk på näsan.

Alla som läste mitt inlägg förstod precis vad jag menade. Utom du. Du skulle tvunget tillrättavisa mig för att du anser dig själv bevandrad i juridikens värld.

Du borde tänka på hur du uttrycker dig ,eftersom du uppfattas som oerhört autistisk och överlägsen.

Tråden ligger dessutom inte ens i jurudikforumet. Vill du fortsätta med dina pekpinnar föreslår jag att du gör det där.
Ingen större idé att ödsla tid på det där trollet.
Citera
2025-11-06, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag tycker även du ska fundera lite på dina funderingar.
Du tar upp åldersskillnad som skulle peka på att det ligger något mer sexuellt i en puss om den utförs av en betydligt äldre person än av en jämngammal person? (Jag förstod inte riktigt)
Kan det vara så att det spelar avgörande roll hur personen som delar ut en puss ser ut? Är det mer kränkande av den sexuella integriteten för den mottagande kvinnan om pussen utdelas av Jonas på jobbet än om det skulle vara Brad Pitt som utan samtycke gav en puss?
Stora inkomstskillnader? Etnicitet? Vilka fler parametrar kan spela in?

Som sagt: Jag har sagt att även Lotta Engberg skulle kunna dömas för den nämnda kyssen.

Jag har också sagt att man måste se till omständigheter och sammanhang i det enskilda fallet (och inte bara jag, utan även lagstiftaren och Högsta Domstolen).

Jag har sagt att sammanhanget kring att det rör sig om ett humor/underhållningsprogram och att (exempelvis) det omaka, urspårade och oväntade i att en äldre kvinna kysser en yngre man KAN indikera på att det gjordes i underhållningssyfte. Men det måste/behöver självklart inte vara så, det får ju värderas givetvis. Jag skulle också vilja tillägga att bara det faktum att man gör det under en inspelning framför kamerorna är någonting som KAN tyda på att uppsåtet endast varit "att göra TV". För du håller nog med om att läget hade varit annorlunda om det skedde "off cam"?

Att det skulle handla om utseende osv tror/tycker jag jag inte. Jag tycker jag använt orden "sammanhang", "kontext", "relation" och "jargong" så många gånger nu att det omöjligen kan vara otydligt. beträffande "inkomstskillnader", "hierarki" osv. så KAN ju det spela roll i fall där det handlar om beroendeställning, särskild utsatthet osv.
Citera
2025-11-06, 13:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av stavrogin
Allt som behöver sägas sägs av Åsa Linderborg:

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/dRgRnX/asa-linderborg-om-domen-mot-micke-leijnegard
Riktigt bra skrivet!

Den där kvinnan Renee kan aldrig ha begåvats med konsekvenstänk.

Rent tragiskt med tanke på konsekvenserna för Micke.
Fick sparken från SVT innan ens rättegången startade. Galet.
Citera
2025-11-06, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Utifrån den argumentationen torde även Lotta Engberg ha blivit fälld för sexuellt ofredande ifall hon hade blivit anmäld av David Sundin.

https://www.hant.se/noje/tittarna-rasar-efter-lotta-engbergs-kyss-med-kandismannen/10444914

Noteras bör att Engbergs två (tvångs)kyssar inträffade efter MeToo, till skillnad mot den som Peter Settman gav till Charlotte Kalla på Idrottsgalan 2008.

https://youtu.be/_MnAFWuMp7c?si=WbbdPRMaExuDg0zb

Peter Settman står stadigt fast vid att han pussade sin egen hand. Han sa det i en intervju 2023 och nyligen i Carina Bergfeldts program - samtidigt som SVT spelade upp klippet inzoomat och i slowmotion. Har till och med för mig att SVT adderade en röd ring på hans hand i pussmomentet.

Sjukt om Carina går med på att släta över det i sitt eget program på bästa sändningstid om det verkligen var direkt på munnen.
Citera
2025-11-06, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Jo fast jag har ju det.

Nu värnar ju jag om min anonymitet, men jag kan säga så mycket som att epitetet "hobby" är fel. Men nog om det.

Det var du själv som skrev "Att tingsrätten ens tagit upp det är en skandal i sig", precis som att man pratar om att HD "tar upp mål".
Det var ju felaktigt - och jag tror inte särskilt många "förstod vad du menade" eller höll med dig för den sakens skull...och risken är ju att dom som "förstod dig" eller "höll med dig" gjorde det för att dom faktiskt trodde att Tingsrätten hade möjlighet att avslå mål för prövning.

Beträffande trådens placering, och att man inte borde prata juridik här, så är det ett konstigt argument från en som själv skrev: "Att tingsrätten ens tagit upp det är en skandal i sig. Jävla amatörer. Man förskjuter gränsen hela tiden med domar som den här. Nu kommer den ju överklagas och han kommer frias, men det ger ändå fel signaler att han döms i första instans".

/Slutligen så diskuterar jag hellre fallet med dig, än att diskutera vår diskussion.
Citera
2025-11-06, 13:19
Medlem
anarkias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sound69
Här finns FUPen:

https://files.catbox.moe/ycv2c9.pdf

Om jag skulle anmält alla män som gett mig pussar, låtit sin hand fara efter midjan lite för långt neråt efter kroppen eller bara lätt klappat till min bak när jag dansat eller stått vid en bardisk, skulle jag haft fullt upp med det när jag var yngre.
Man får säga ifrån, tala om vilka gränser som gäller, sedan fortsätter livet som vanligt. Utan drama.

I FUPen, sid.7, står det att "det var även mycket krishantering som Renée kände att hon behövde läxa upp för att de inte kunde krishantera. Renée förklarade att det i sig har ingenting med händelsen att göra men att det är en konsekvens hon fått utstå på grund av händelsen efteråt."

Verkar som att Renée jobbat upp sig till en hysterisk nivå som hon inte kunde hantera själv och situationen blev ett självspelande piano som blev svår att stoppa.

Denna situation skulle lösts bättre med en duell i gryningen mellan Renées man och Micke.
Citera
2025-11-06, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Riktigt bra skrivet!

Den där kvinnan Renee kan aldrig ha begåvats med konsekvenstänk.

Rent tragiskt med tanke på konsekvenserna för Micke.
Fick sparken från SVT innan ens rättegången startade. Galet.

1. Han har inte fått sparken. Han arbetar redaktionellt samt som skydds/arbetsmiljöombud.

2. Gällande offrets konsekvenstänk och konsekvenserna som drabbat Leijnegard, så har jag utvecklat detta i inläggen (FB) SVT-profil åtalas för sexuellt ofredande (Micke Leijnegard) samt (FB) SVT-profil åtalas för sexuellt ofredande (Micke Leijnegard)
Citera
2025-11-06, 13:25
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TibialisAnterior
Peter Settman står stadigt fast vid att han pussade sin egen hand. Han sa det i en intervju 2023 och nyligen i Carina Bergfeldts program - samtidigt som SVT spelade upp klippet inzoomat och i slowmotion. Har till och med för mig att SVT adderade en röd ring på hans hand i pussmomentet.
Det kanske stämmer, men det var inte så Charlotte Kalla uppfattade det hela. I hennes bok ”Skam den som ger sig” återfinns följande redogörelse av händelsen:
”Det var inte alls roligt att få den där pussen. Han tog tag i mitt ansikte, höll fast det och gav mig en puss rakt på munnen. Han överrumplade mig verkligen. Det jag var med om i direktsändning inför en miljonpublik kändes upprörande och förkastligt. Min integritet fick sig en rejäl törn och jag tänkte: 'Gud vad jobbigt'”.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/charlotte-kalla-avslojar-nya-samtalet-med-peter-settman-gar-vidare-nu/

Precis som i fallet mellan ML och RF skiljer sig versionerna åt om vad som verkligen hände. Skillnaden är att i fallet med just ML och RF finns det inget som har dokumenterats av tevekameror, inte ens ur dålig vinkel.
Senast redigerad av schizophrenia 2025-11-06 kl. 13:31.
Citera
2025-11-06, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sound69
Här finns FUPen:

https://files.catbox.moe/ycv2c9.pdf

1000 tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto