2025-11-05, 14:24
Medlem
stilichos avatar
Det kanske är cyklister som har tröttnat på bilister som aldrig bländar av för dem. Jag har själv funderat på att skaffa någon helljusliknande lampa till cykeln bara för att få en möjlighet att blinka med ljuset till alla idioter till bilförare som tror att de inte behöver blända av för en cyklist.
Citera
2025-11-05, 14:27
Medlem
Upplyftens avatar
Jag vill minnas att sista gången polisen gjorde sina årliga cykelinspektioner på hösten (när mörkret falller på) var någonstans på tidigt 2000-tal ?

Då man cyklade förbi kontrollerna där polisen skrev ut böter så pennan glödde bland ett 10-tal slokörade cyklister som stod i en klunga väntades på sin tur att få böterna.

Sist jag såg patrullerande poliser på cyklar (jodå, de fanns) var väl runt 2005 eller så ...

Ett tips för polisen att håva in extrapengar till statskassan är att kontrollera cyklarna bättre, samt att vara mer på hugget där elsparkcyklar kör mot rött, livsfarliga manöver i tung trafik (genar tvärs över korsningar) på trottoarer , använder gående överallt som rundningsmärken där endast gåtrafik är tillåtet,och rena egoister som tycker det är skoj att bygga dålig karma genom att blända medtrafikanter, och en inte så liten andel cyklister som har ingen belysning alls
Senast redigerad av Upplyften 2025-11-05 kl. 14:33.
Citera
2025-11-05, 14:33
Medlem
HerrTragisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det kanske är cyklister som har tröttnat på bilister som aldrig bländar av för dem. Jag har själv funderat på att skaffa någon helljusliknande lampa till cykeln bara för att få en möjlighet att blinka med ljuset till alla idioter till bilförare som tror att de inte behöver blända av för en cyklist.

Så är det.

Med en rejäl lampa så får bilisterna mera respekt.
Citera
2025-11-05, 14:44
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalasPerifras

Jag cyklar på landsvägar i Norrland. Ofta utan lampor så har starkt ljus på cykeln plus pannlampa. Vill inte få böter i onödan för stark styrka. Men tack för infon!

Låter mysigt att ha så stora vidder och obefintlig trafik, ändå

Göteborg kl. 17 då alla ska hem är ett inferno av centimeterträngsel och maximal uppmärksamhet på vad som händer åt alla fyra väderstreck hela tiden, speciellt i de många extremt trafikerade cykelvägarna mitt i stan. som oftast delas med gångtrafik och ofta nya omläggningar av cykelvägar då hela jävla innerstan är en byggarbetsplats kombinerat med ett peforerat mönster av korsningar från vänster eller höger där biltrafiken ska gena över cykelvägarna .

Det är maximal koncentration som gäller , och man ser alla som kan tänkas klanta sig rejält redan på behörig avstånd. Då de har hörlurar på sig och tunnelseende. Det gäller både gångtrafikanter som är i en annan värld och vacklar sidledes , eller bestämmer sig för att tvärstanna för att fippla med luren, helt omedveten om vad som händer bakom/framför henne

Som sagt så har grabbarna och tjejerna som köpt en extra strålkastare till cykeln eller moppen och kör i godan ro helt omedveten om att de har förblindat mötande trafik och sabbat mörkerseendet i 10 sekunder som i ett magiskt pärlband av tillfälligt halvblinda zombies och då alla är en smula desorienterade . Man har så mycket att hålla reda på, men att bli bländat dessutom är fan droppen
Senast redigerad av Upplyften 2025-11-05 kl. 15:03.
Citera
2025-11-05, 16:20
Medlem
kim-bong-ils avatar
Köp dig en ficklampa med strobefunktion på Aliexpress och rikta i trynet på kretinerna.

Använder en sån för att flashbanga gubbfittor som är ouppmärksamma vid övergångsställen.
Citera
2025-11-05, 16:27
Medlem
IceEyess avatar
Funderar på att montera 3 st W9 Phoenix på styret och koppla på en batterivagn baktill, vad tror du om det?
Citera
2025-11-05, 16:29
Medlem
Sinraths avatar
Länge stört mig på alla som inte har några ljus alls när man cyklar i mörker utan trafikbelysning längs med cykelvägen. Jag fattar att baklampan har slut på batteri och ingen orkar byta men varför är inte framlampa tänd? Den går ju för fan på hjulets rotation?
Även om man tycker att man ser bättre än andra så har man ljus för att övriga ska se vart DU är.

Sen stötte jag på dom som TS pratar om. Såna där riktigt starka LED lampor som dessutom blinkar i ett extra irriterande mönster. Som inte hjälper dom ett skit att se vad som är framför dom på vägen då ljuset pekar 90 grader rakt fram. Då önskar jag att fanskapet inte var så duktig att slå på lampan öht.
Citera
2025-11-05, 16:59
Medlem
sommarlovs avatar
Det är för att de "vill synas", vilket inte hjälper, man blir bara bländad och kan inte avgöra vart dom är.
Citat:
Ursprungligen postat av kim-bong-il
Köp dig en ficklampa med strobefunktion på Aliexpress och rikta i trynet på kretinerna.

Använder en sån för att flashbanga gubbfittor som är ouppmärksamma vid övergångsställen.
De som går eller kör?
Länk?
Citera
2025-11-05, 17:01
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det är för att de "vill synas", vilket inte hjälper, man blir bara bländad och kan inte avgöra vart dom är.

De som går eller kör?
Länk?
Kör. Vid förlängd cykelbana har bilar väjningsplikt även för cyklar. Bara sök på strobe flashlight
Citera
2025-11-05, 17:02
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kim-bong-il
Kör. Vid förlängd cykelbana har bilar väjningsplikt även för cyklar. Bara sök på strobe flashlight
Jag skulle fan köra på den idioten som bländar mig i en sån situation!
Citera
2025-11-05, 17:09
Moderator
Amirons avatar
Så vill pappa haffa få in fikapengar så kan de börja med att bötfälla cyklister som inte har vare sig belysning eller reflex monterad på cykeln. Har varit nära att köra på 3st sådana idioter hitills, i år...

Har även råkat ut för den typen av idioter som TS pratar om, även där behöver polisen få tummen ur, innan det händer en allvarlig olycka.

Men värst är de snedknullade idioterna till kukhuvuden som använder strob funktionen på framlampan, sådan individer borde avrättas på plats. (Strobfunktionen är inte tillåten enl lag, på framlyktor. Bak däremot får den användas)
Citera
2025-11-05, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Fram tills du får böter kanske, sedan är nog inte så roligt längre.

Den typen av strålkastare ska ha halvljusfunktion, den får inte lysa med helljus konstant. Det fattar du väl. Har du inte den funktionen då har du inte godkänt belysning
Säger vem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in