Citat:
Ursprungligen postat av
retina
"Ja, det finns cykellampor som bländar av automatiskt – särskilt modeller som följer StVZO-standard eller har inbyggda ljussensorer som anpassar ljusstyrkan efter omgivningen. Te.x.
-LUMONITE Compass
-Busch & Müller IQ-X
-Olight RN 2000
-Smart LED-baklampa med lasersensor"
Jag har inte verifierat modellerna.
Jag förstår att du inte verifierat modellerna. LUMONITE Compass är en pannlampa, och är inte StVZO. "Smart LED-baklampa med lasersensor" är intetsägande och går inte att hitta.
"Busch & Müller IQ-X" har "Sensor-controlled daytime running lights with lateral radiation" men det skulle jag inte kalla automatisk avbländning utan automatiskt varselljus. Den verkar inte ha något "helljus" så man kan köra på fullkräm utan att blända (om lampan är riktad korrekt så den inte lyser uppåt förstås).
"Olight RN 2000" frågar jag mig om den uppfyller StVZO. De säljer en annan modell med samma fäste och den kallas "Olight RAY 150 STVZO". RAY 150 uppfyller uppenbart StVZO, men den har inte automatisk avbländning vad jag ser.
Själv använder jag generatorlampa som uppfyller StVZO som huvudlampa på min cykel när jag cyklar i trafiken.