2025-11-05, 16:04
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Den dominerande teorin, baserad på studier av både historiska ”primitiva” kulturer och nutida isolerade jägare-samlare, är att animism (tron på att allt i naturen – djur, växter, floder, stenar – har en ande eller livskraft) sannolikt var den äldsta formen av andligt tänkande. Denna syn bekräftas av att animistiska drag förekommer inom alla naturreligioner, utan undantag.
Polyteism är sedan en logisk följd av animism (att naturens krafter ges ett namn och ett "ansikte", alltså blir till en havsgud, en fruktbarhetsgud, en vädergud o.s.v.), snarare än att direkt ersätta animismen med en enda gud. Det blir då en tydlig utveckling från naturfokus till antropomorfa gudar. Därför är det också logiskt att dessa antropomorfa gudar egentligen är ganska liknande eftersom de grundar sig på samma animism, men det finns naturligtvis undantag.
Människan har ju en viss förkärlek till att antropomorfisera allting.
Citera
2025-11-05, 16:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Det är dom troende som är känslostyrda, de styrs av sitt önsketänkande och inte av sanning och fakta. Det är även typiskt för en omogen person att se sina egna brister hos dom andra i stället för att förstå sina egna brister. Därför tycker vissa känslostyrda troende att ateister är känslostyrda när de i verklighet styrs mindre av sina känslor än de troende.

De troende blir rasande när man ifrågasätter deras tro men de tror att ateister blir rasande om man ifrågasätter dom. I verklighet bryr sig inte ateister vad dom troende tycker om dom. Man blir inte heller speciellt upprörd när ett barn vill övertyga dig om att tomten finns på riktigt.
Läs igenom mina debatter i tråden, och dra din slutsats.
Citera
2025-11-05, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Nu har du sagt A

Men fortsätt med B då. T.ex. förklara modellerna av "centrala begrepp" som du anser är korrekt underlag till fortsatt diskussion , som vi alla antar att du har sparat som ett ess i backfickan för att kompensera en mycket märklig trådstart

Fan, du är så seg och trög
Upplyften bedömer jag har visat minst av känslan skam till sin dokumenterade dedikation till hån. Därför tror jag han kommer uppskatta denna relevanta short-klassikern:

https://youtube.com/shorts/4L_pHyfkaXs?si=WccUsmeHSNOwpKxd

Jag kommer återknyta till detta ämne i svar till EnCarte nedan. Fråga till dig blir: Har du något relevant klipp eller länk att ge till någon akademiker med icke-kristen bakgrund som hånar någon annan religion?
Citera
2025-11-05, 16:46
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Här ger jag ut en öppen utmaning till alla ateister:

https://www.youtube.com/watch?v=rKMQY49py4w

https://www.youtube.com/watch?v=GC1Bm_MVaCI

Kan någon av er kan ge en detaljerad och trovärdig ateistisk förklaring till både dessa saker (shroud of turin och our lady of zeitoun)?

Tills dess, inget mer prat om inga bevis.
Citera
2025-11-05, 16:53
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten

Exakt. Och att se sig själv som världsalltets centrum.
Problem uppstår först när det som man har antropomorfiserat till slut anses verkligen existera. Att tänka sig en tanke om ”Moder Jord” och liknande är i sig inget problem, så länge man inte samtidigt också tror att Moder Jord faktiskt finns och sätter upp ett altare för henne och hittar på ritualer för att blidka henne.

Ironiskt nog blir många troende kränkta när man påpekar att deras trosuppfattningar enbart är baserade på uråldrig fantasi, samtidigt som de här i denna tråd påstår att ateister styrs av sina känslor. Låter inte det lite som projicering?
Citera
2025-11-05, 16:57
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Problem uppstår först när det som man har antropomorfiserat till slut anses verkligen existera. Att tänka sig en tanke om ”Moder Jord” och liknande är i sig inget problem, så länge man inte samtidigt också tror att Moder Jord faktiskt finns och sätter upp ett altare för henne och hittar på ritualer för att blidka henne.

Ironiskt nog blir många troende kränkta när man påpekar att deras trosuppfattningar enbart är baserade på uråldrig fantasi, samtidigt som de här i denna tråd påstår att ateister styrs av sina känslor. Låter inte det lite som projicering?
Se min öppna utmaning i inlägget ovanför ditt. Kan du klara utmaningen?
Citera
2025-11-05, 17:01
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Se min öppna utmaning i inlägget ovanför ditt. Kan du klara utmaningen?

Utan problem, men jag får titta på det när jag har lite mer tid att titta ordentligt på det och formulera ett genomtänkt svar. Att bara snabbtitta och skriva ett snabbt svar under en kafferast passar inte för den typen av frågor.
Citera
2025-11-05, 17:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Utan problem, men jag får titta på det när jag har lite mer tid att titta ordentligt på det och formulera ett genomtänkt svar. Att bara snabbtitta och skriva ett snabbt svar under en kafferast passar inte för den typen av frågor.
Jag förväntade mig inget annat Jag kommer vänta tålamodigt på ditt svar
Citera
2025-11-05, 17:48
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Eller bara det att det anses självklart att det måste finnas någon verklig person, plats eller händelse bakom myten. Som syndafloden - mellan Eufrat och Tigris har det förekommit många återkommande översvämningar sedan människor började bli bofasta där. Att delar av nuvarande Irak återkommande kommer vara översvämmat var en verklig upplevelse för människor.

Sedan kan man börja skapa historier om människor som kan stoppa översvämningar - genom samtal med väder och vattengudar, genom offer eller genom en superhjältelandning. Översvämningar återkommer i massor av myter från hela planeten - de var bara det att väldigt få civilisationer märkte av syndafloden i de abrahamitiska myterna. I Bibeln är det en undergångs- och underkastelsesaga. I nuvarande Kina var det en onsdag.

Citat:
"Det är okej när vi gör det". Det blir både ledsamt och roligt när någon lever sig in i sin favoritkulturyttring så att alla åsikter, ifrågasättanden eller ens försök till analys blir kränkande, förföljelse och "fobi".

Själv tänker jag som sagt dö på kullen för oss som VET att Megatron egentligen är den Gode™. Fight me bro!
Citera
2025-11-05, 17:51
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Lätt hänt. Vi vill ju kunna se oss själva i allt och reflektera oss.
Citera
2025-11-05, 17:53
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Här ger jag ut en öppen utmaning till alla ateister:

https://www.youtube.com/watch?v=rKMQY49py4w

https://www.youtube.com/watch?v=GC1Bm_MVaCI

Kan någon av er kan ge en detaljerad och trovärdig ateistisk förklaring till både dessa saker (shroud of turin och our lady of zeitoun)?

Tills dess, inget mer prat om inga bevis.
Svepningen i Turin är från medeltiden. Det har man redan visat.
Bilderna från Egypten säger ingenting. Jag tycker det ser ut som om man retuscherat in en bild av en målning på ena bilden. Men jag säger att jag inte vet.
Citera
2025-11-05, 17:59
Avstängd
Citat:
Prova wikipedia istället för youtube för en något mer objektiv startpunkt.

Den där ladyn påminner mig om ett gammalt nolleuppdrag där en grupp studenter ställde sig på Kungsbron, pekade uppåt och undrade vad det var de såg i himlen. (I verkligheten alltså ingenting). Snart så hade det samlats en grupp folk runt dem som också trodde sig se något och studenterna kunde smita därifrån. Inbillningskraft och grupptryck kan vara stark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in