2025-11-05, 10:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Skulle det faktum att Galileo tvingades avsäga sin syn på den heliocentriska världsbilden för att undvika dödsstraff bara vara "käbbel"?
Det hade inte alls bara med två vetenskapliga skolor att göra där den ena hade bättre politiska kontakter. Det handlade om att kyrkan vägrade erkänna att jorden inte alls var universums centrum, och de använde religionen till att kalla avvikande tänkare för kättare så att de kunde dömas till att brännas på bål. Om du tror att det är överdrivet så borde du läsa på lite om Giordano Bruno.
Galileo hade alltså fått påvens personliga tillåtelse att skriva bok där han argumenterade för heliocentrismen som en hypotes. Hade han gjort det på ett hederligt sätt med att redovisa båda sidors starkaste argument hade det antagligen inte blivit någon affär av det hela. Ny idiotförklarade han tvärtom astronomerna som trodde på geocentrism* och, även om det nog var oavsiktligt, så skrev han så klantigt så det såg ut som han räknade in påven bland dessa idioter. Att det kom efter Bruno gjorde dessutom frågan känsligare, folk hade förespråkat heliocentrism före Galileo utan att få problem med katolska kyrkan.
(det finns även en hypotes om att det var en ren skenrättegång: att Galileo betvivlat transsubstantiationen vilket var ett värre teologiskt brott och att man istället åtalade honom för något trivialt för att sen kunna avfärda ytterligare anklagelser med att han redan blivit dömd en gång.)

Bruno var en annan sak. Han var en mystiker som gav sig in på rent teologiska frågor och om jag förstått saken rätt menade han att det fanns planeter med liv runt andra stjärnor och att Gud skickat en son till var och en av dem, vilket gjorde en parodi av tesen med Jesus som Guds enfödde son. Det var inte vetenskap han brändes för utan kätterska religiösa idéer. Där hade kyrkan, speciellt efter Luther, nolltolerans.

* Ett argument dessa hade var t ex att man var medveten om att stjärnorna var andra solar men hade helt fel i sin skattning om hur långt bort de befann sig. Med de avstånd man då trodde på borde man sett parallax om jorden rörde sig, dvs att deras skenbara position på himlen borde ändras över året.
Citera
2025-11-05, 11:31
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Samt foliehattar, sektledare, entreprenörer, helare och charlataner

Tänk rosa...
Jag kan helt enkelt inte ta det påståendet på allvar.
Citera
2025-11-05, 12:44
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Mirakel är kanske det minst sannolika men det mest sanna. När något "osannolikt" sker så blottas lögner. Konsensus om vad som är möjligt har helt fel.
Man kallar det osannolikt, för att man förstår inte vad det beror på och hänför det då till något gudomligt. Men det finns inga gudomliga mirakel och ingen har kunnat visa att det de kallar mirakel, beror på något gudomligt. Man bara påstår det, i brist på annan förklaringsmodell.
Citera
2025-11-05, 13:11
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Mina favorithypoteser (om det nu finns någon sanningshalt i Bibelns historia) är:
1. Någon av Jesus anhängare mutade de romerska vakterna att dödförklara honom (vilket inte var någon exakt vetenskap vid den tiden) Han togs ned i förtid och överlevde. Han gav sig sen av till Indien och bildade familj. Det finns folk där borta som påstår sig vara ättlingar till Jesus.
2. Hans lärjungar var övertygade om att han var Messias och kunde inte acceptera att han var död så de fantiserade/hallucinerade ihop en historia om att han återkommit.

Kanske kunde man idag använda ChatGPT för att hitta på en helt ny religion? bakelsernassmak tycks i alla fall böjd att ta dess ord som given sanning.
Det med Indien har jag hört förut, men då var han dit och fick sina idéer därifrån. Jag är skeptisk.

Men just mutorna är helt klart möjligt. Det kan förstås även vara så att hans lärjungar träffade honom och trodde att han återuppstått då de fått höra att han var död. Finns även någon text, där man påstår att han fortsatte att missionera efter det.

Finns faktiskt många s.k. evangelier, mer eller mindre trovärdiga. Tomasevangeliet ser jag som det mest intressanta. Det kan faktiskt ha med Tomas tvivlaren att göra. En reaktion mot de andra evangelierna att göra. Att ge en mer korrekt bild. Den innehåller inga mirakel. "Dessa är de gömda ord som den levande Jesus sade och som Didymos Judas Tomas nedskrev", inleds den med. Om det nu var han. Många citat från Bibeln finns där, men ibland lite annorlunda och vissa som är unika där.

I USA har man startat många nya religioner, så möjligt är det, frågan är väl hur många följare man kan få ihop.

Nu vet jag inte vilka "bakelsernassmak" är, själv tillber jag bara semlan.
Citera
2025-11-05, 13:15
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Man kallar det osannolikt, för att man förstår inte vad det beror på och hänför det då till något gudomligt. Men det finns inga gudomliga mirakel och ingen har kunnat visa att det de kallar mirakel, beror på något gudomligt. Man bara påstår det, i brist på annan förklaringsmodell.
Det är inte en löjlig tanke att det finns makt långt utöver vår egen. Jag och många med mig har sett UFO på ganska nära håll och de är garanterat tecken på makt.
Citera
2025-11-05, 13:22
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är inte en löjlig tanke att det finns makt långt utöver vår egen. Jag och många med mig har sett UFO på ganska nära håll och de är garanterat tecken på makt.
Fast du behöver ett IFO. Identified Flying Objekt, som visar på något. Det blir annars som jag sa. Man hänför det man inte kan förklara, till något man tror på. Samma som alla tidiga religioner och även Bibeln gör. Egyptierna hade sin dyngbagge som rullade solen över himlen, för det var vad som fanns i deras begreppsvärld.
Citera
2025-11-05, 13:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Fast du behöver ett IFO. Identified Flying Objekt, som visar på något. Det blir annars som jag sa. Man hänför det man inte kan förklara, till något man tror på. Samma som alla tidiga religioner och även Bibeln gör. Egyptierna hade sin dyngbagge som rullade solen över himlen, för det var vad som fanns i deras begreppsvärld.
Det är ett subjektivt bevis. Man vet vad man har sett men inte vad det är eller hur det fungerar. Och man vet att det finns makt och att det är dumt att tro något annat.
Citera
2025-11-05, 14:15
Medlem
Citat:

Flotta ner folks huvud är deras mirakel.
Citera
2025-11-05, 15:05
Medlem
Citat:
Om vi återknyter till gårdagens diskussion:

Vid akademiskt arbete: tror, känner, eller upplever du då att det är viktigt med ett adekvat och faktamässigt korrekt sätt att förhålla sig till centrala begrepps definitioner?

Allmänt vad gäller forskning och fakultet kopplade till exempel datavetenskap, fysik, kemi eller genetik?

Om vi sedan byter till religionsvetenskapliga fakultet: Förutsatt att du håller med om att en korrekt förståelse av centrala begrepp är viktigt allmänt sett;

Vad motiverar att det inte är av vikt när det kommer till religionsvetenskap anser du?
Citera
2025-11-05, 15:37
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi

Vid akademiskt arbete: tror, känner, eller upplever du då att det är viktigt med ett adekvat och faktamässigt korrekt sätt att förhålla sig till centrala begrepps definitioner?

Allmänt vad gäller forskning och fakultet kopplade till exempel datavetenskap, fysik, kemi eller genetik?

Om vi sedan byter till religionsvetenskapliga fakultet: Förutsatt att du håller med om att en korrekt förståelse av centrala begrepp är viktigt allmänt sett;

Vad motiverar att det inte är av vikt när det kommer till religionsvetenskap anser du?
Vad? Vi utgår väl från naturvetenskapen. Popper. Vilken definition tänker du på. Troligt. Det är till viss del subjektivt. Man kan säga att det är mycket troligt, eller det är inte troligt alls. Men på sitt sätt är det inte ett mätbart värde. Däremot kan man anföra kunskap för att visa varför man anser det troligt eller inte. Eller avsaknad av kunskap.

Vad vill du diskutera?
Citera
2025-11-05, 15:39
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi

Nu har du sagt A

Men fortsätt med B då. T.ex. förklara modellerna av "centrala begrepp" som du anser är korrekt underlag till fortsatt diskussion , som vi alla antar att du har sparat som ett ess i backfickan för att kompensera en mycket märklig trådstart

Fan, du är så seg och trög
Senast redigerad av Upplyften 2025-11-05 kl. 15:41.
Citera
2025-11-05, 15:59
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det som är lite intressant, det är att många polyteistiska religioner har ungefär samma gudomligheter för ungefär samma saker. Men det sorterar jag under "människor är i botten väldigt lika varandra och vi lever på samma planet med liknande fenomen var vi än bor".

Den dominerande teorin, baserad på studier av både historiska ”primitiva” kulturer och nutida isolerade jägare-samlare, är att animism (tron på att allt i naturen – djur, växter, floder, stenar – har en ande eller livskraft) sannolikt var den äldsta formen av andligt tänkande. Denna syn bekräftas av att animistiska drag förekommer inom alla naturreligioner, utan undantag.
Polyteism är sedan en logisk följd av animism (att naturens krafter ges ett namn och ett "ansikte", alltså blir till en havsgud, en fruktbarhetsgud, en vädergud o.s.v.), snarare än att direkt ersätta animismen med en enda gud. Det blir då en tydlig utveckling från naturfokus till antropomorfa gudar. Därför är det också logiskt att dessa antropomorfa gudar egentligen är ganska liknande eftersom de grundar sig på samma animism, men det finns naturligtvis undantag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in