2025-11-05, 09:54
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
För egen del så tycker jag inte att man bara kan utgå ifrån Danmarks historiska mästerskapsmeriter. Snarare hur bra de är idag och om de passar eller inte passar Sverige bra.

Sverige mötte ju både Danmark och Polen i gruppspelet i EM i somras. Där blev det 1-0 mot Danmark och 3-0 mot Polen.
Citera
2025-11-05, 12:30
Medlem
enlitenkorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Stämmer bra det. Senast Sverige ställdes mot utomeuropeiskt motstånd var mot Australien i bronsmatchen i VM 2023. Sedan dess har man spelat 31 matcher mot europeiska lag, varav fyra mot Spanien, fyra mot Italien, tre mot England, tre mot Danmark och snart väntar även match tre och fyra mot Frankrike.

Exakt, jag hade gärna sett någon match mot motstånd som Brasilien, Colombia, Japan och Sydkorea. Sportsligt hade det säkert varit bra att möta USA också men jag gillar inte jänkare
Citera
2025-11-05, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Ok, tänkte att Serbien har några starka spelare som Damajanovic och Cankovic, men överskattar de kanske. Irland har säkert ett jämnare lag

Är det inte sanslöst stor underskattning av Danmark? Förutom senaste i Em:et, som var en flopp, har de de i särklass bästa facitet i den potten. Dessutom har de bytt tränare och mosade Finland nyligen med 6-0. De har liksom tongivande spelare i Bayern, Real och Lyon

Alltså jag tror ju att Serbien, Ukraina och Slovenien hade fått svårt att gå upp i div A om de hade ställts mot Portugal, Wales, Schweiz eller Skottland i playoff. Kanske någon hade vunnit. Spontant, jag har inte sett dem, bara Serbien mot Sverige. Slovenien lyckades ju slå Irland med 4-0, det var därför de vann sin grupp. Men vi får se, det är kul att flera nya lag har tagit sig till Div A. Ska bli kul att se hur det går för dem mot tuffare motstånd.

Danmark ska man inte underskatta nej, jag hade heller tagit Island eller Österrike. Dels för att jag tror Danmark är bättre, dels för lite variation.
Citera
2025-11-05, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Europa har ju 11 platser (+1 kvalchans) och även om man inte vinner A-gruppspelet har man ju bra chans att kvala in via nästa kval. Sverige bör vara såpass starka att man inte missar, så gruppspelet är därmed inte så jäkla viktigt. Skönt att gå vidare snabbt men kan vara bra träning att få spela lite fler kvalmatcher och kvala in lite senare.

Det är klart man ska göra allt för att vinna gruppen. Speciellt nu när vi fick en så förhållandevis lätt grupp, slipper alla de bästa lagen. Dessutom kan man då få lite utrymme att spela träningsmatcher om man slipper playoff.

Jag tror inte det är nån realistisk risk att Sverige blir fyra, och blir man tvåa eller trea så har man den högsta seedningen sedan i playoff. Då skulle man i teorin kunna ställas mot en av Polen/Irland, Belgien, Portugal, Schweiz m fl i den sista playoff matchen. Det är inte helt riskfritt. Ett dubbelmöte med Belgien är inte precis någon bekväm kvalresa, de har slagit England, de har nästan slagit Spanien osv. Är lag Sverige borde slå men det är inte som att möta Luxemburg eller Malta eller nåt liknande där det liksom är otänkbart att Sverige skulle förlora.
Citera
2025-11-05, 15:26
Medlem
Citat:
Europa har ju 11 platser (+1 kvalchans) och även om man inte vinner A-gruppspelet har man ju bra chans att kvala in via nästa kval. Sverige bör vara såpass starka att man inte missar, så gruppspelet är därmed inte så jäkla viktigt. Skönt att gå vidare snabbt men kan vara bra träning att få spela lite fler kvalmatcher och kvala in lite senare.

Dessutom får Sverige sämre seedning inför nästa nations league om man missar att vinna gruppen, då är man tillbaka vid att få Spanien eller Frankrike osv vilket gör det svårare att behålla bra seedning. Hur kan du säga att det är bra att INTE vinna gruppen? Vanvettigt.
Citera
2025-11-05, 19:20
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Dessutom får Sverige sämre seedning inför nästa nations league om man missar att vinna gruppen, då är man tillbaka vid att få Spanien eller Frankrike osv vilket gör det svårare att behålla bra seedning. Hur kan du säga att det är bra att INTE vinna gruppen? Vanvettigt.

Precis, man måste ha lite framförhållning och inse att landslagets världsranking även påverkar seedningar i kommande mästerskap. Förlorar man mot sämre rankade lag tappar man därmed viktiga rankingpoäng och riskerar att ställas mot tuffare motstånd framöver.
Citera
2025-11-05, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245

Nja. Jag skrev ju inte att det är bra att inte vinna gruppen, utan att det kan vara bra att spela fler tävlingsmatcher. Samt ville mer visa på att gruppspelet inte gäller allt då man får nya chanser om man missar.

Men köper absolut argumentet att träningsmatcher mot lag utanför Europa kan vara bättre. Samt det om rankingen som jag helt enkelt glömde tänka på.
Citera
2025-11-06, 22:04
Medlem
Citat:
Nja. Jag skrev ju inte att det är bra att inte vinna gruppen, utan att det kan vara bra att spela fler tävlingsmatcher. Samt ville mer visa på att gruppspelet inte gäller allt då man får nya chanser om man missar.

Men köper absolut argumentet att träningsmatcher mot lag utanför Europa kan vara bättre. Samt det om rankingen som jag helt enkelt glömde tänka på.

Saken är att vi hade ju tur som lottades mot Italien från pott 1 istället för Spanien, Frankrike eller Tyskland nu senaste nations league. Sverige var ju i pott 3 innan dess. Ett sånt läge ska man såklart inte missa och det gjorde de inte heller och nu var vi i pott 1, vilket serverade ett bra läge att kunna ta direktplats till VM redan efter gruppspelet.

Förr eller senare ryker nog förstaseedningen, vid nästa cykel kommer en av England och Spanien att finnas i pott 2 som man då kan få som förstaseedad, men jag tycker inte vi ska ge upp den till Italien eller Danmark. Som förstaseedad är chansen 1/4 att få ett av Eng/Spa/Fra/Tys. Som andraseedad har chansen hittills varit 3/4. Och som tredjeseedad har man kunnat få dubbelt upp, dvs en av Fra/Spa/Tys från pott 1 och England från pott 2. Det fick Sverige i EM-kvalet, Frankrike + England, då blev vi trea. Belgien fick Spanien + England nu i Nations League vilket till slut ledde till att de flyttades ner till Div B, med avsevärt sämre chanser att ta sig till VM. Väldigt hårt. Men de fick iaf chans att försvara sin plats i ett dubbelmöte med Irland.

Världsrankingen påverkas av alla matcher men används ju knappt längre i Europa när det bara är Uefa turneringar hela tiden. De kör sin egen ranking som bara bygger på det senaste resultatet i Nations League eller EM/VM kval gruppspel. I VM bör den användas och där borde det bli 8 grupper. Så topp 8 på världsrankingen borde räcka för att bli förstaseedad där så länge Brasilien också finns i topp 8. Annars topp 7. Där kommer ju Sverige tappa placeringar om man har 4 förluster här mot Spanien och Frankrike. Särskilt förlust mot Frankrike hemma vore kostsamt rankingmässigt, eftersom vi redan är högre rankade än Frankrike och dessutom har hemmafördel. Worst case är Sverige kanske runt 7-8:a efter dessa matcher. Men man kan ju också få poäng genom vinster mot Frankrike och hålla sig kvar runt 3-4a.

Italien och Danmark är väl ganska möten för Sverige om man tänker på världsranking. De är lag som Sverige kan slå men tillräckligt nära oss i rankning för att vi ändå ska få en del poäng för att vinna mot dem. Serbien kan ju Sverige knappt få några poäng mot, några på bortaplan, för de är så pass mycket lägre rankade.
Citera
2025-11-13, 08:37
Avstängd
skogsburkans avatar
Citat:
The Australian rapporterade att de australiensiska spelarna beskrev hans tid som förbundskapten som "fyra år av helvete" och att spelarna lyssnade mer på storstjärnan Sam Kerr än på Gustavsson.

Och vårt förbund rekryterar denna Bajen loser som förbundskapten? Smart.
Citera
2025-11-16, 20:09
Medlem
Magda slutar alltså i landslaget, vilket tapp det kommer vara på backsidan. Mycket tråkiga nyheter.

Vem ska ta hennes plats nu är frågan.

Citat:
Med över tio år i blågult sedan debuten 2014 väljer Magdalena Eriksson nu att avsluta sin landslagskarriär. Totalt blev det 123 landskamper och bland annat fyra vunna mästerskapsmedaljer för Eriksson, som varit en given del i det svenska landslaget under många år.

https://www.svenskfotboll.se/nyheter/landslag/2025/11/magdalena-eriksson-slutar-i-landslaget
Senast redigerad av pyssen87 2025-11-16 kl. 20:14.
Citera
2025-11-16, 20:18
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Magda slutar alltså i landslaget, vilket tapp det kommer vara på backsidan. Mycket tråkiga nyheter.

Vem ska ta hennes plats nu är frågan.

Ja, väldigt tråkiga nyheter. Det var ju inte Magda man såg framför sig skulle sluta nu.
Citera
2025-11-19, 14:35
Medlem
Alkibiadess avatar
Uttagningen av Bella Andersson såg jag inte riktigt komma. Men en bra balans mellan ungt och nytt och äldre och erfarent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in