2025-11-04, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Mardrömslottning vore typ England, Polen och Irland. Drömlottning vore typ Norge, Danmark och Serbien.

Jag tror iof att Danmark var det bästa laget man kunde fått från pott 3, inte Polen. Alltså det svåraste. Men det fanns egentligen ingen mardrömslottning från 3 eller 4, här handlade det mer om att slippa England så man kan ha en bra chans på gruppsegern. Lite annan dynamik här än i EM-kvalet eftersom endast gruppettan tar direktplats, medan 2an och 3an får samma seedning i playoff. För VM-chanserns skull kan det kvitta om man blir 2a eller 3a, det är 1a som ger en fördel och 4a nackdel inför playoff.
Citera
2025-11-04, 17:51
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Mardrömslottning vore typ England, Polen och Irland. Drömlottning vore typ Norge, Danmark och Serbien.
Personligen skulle jag säga att Danmark och Serbien nog har de starkaste trupperna i sina potter, eller Serbien kanske delat med Irland. Danmark floppade ju i EM, men tror de kommer revanschsugna. Sverige brukar dock ha hyfsat lätt för Danmark och Italien. Nästan mer så att vi brukar floppa mot ännu sämre lag.
Citera
2025-11-04, 18:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Jag tror iof att Danmark var det bästa laget man kunde fått från pott 3, inte Polen. Alltså det svåraste. Men det fanns egentligen ingen mardrömslottning från 3 eller 4, här handlade det mer om att slippa England så man kan ha en bra chans på gruppsegern. Lite annan dynamik här än i EM-kvalet eftersom endast gruppettan tar direktplats, medan 2an och 3an får samma seedning i playoff. För VM-chanserns skull kan det kvitta om man blir 2a eller 3a, det är 1a som ger en fördel och 4a nackdel inför playoff.
Polen är ju i stark utveckling och med Eva Pajor så är de inget enkelt lag och jag tror Danmark passar oss bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Personligen skulle jag säga att Danmark och Serbien nog har de starkaste trupperna i sina potter, eller Serbien kanske delat med Irland. Danmark floppade ju i EM, men tror de kommer revanschsugna. Sverige brukar dock ha hyfsat lätt för Danmark och Italien. Nästan mer så att vi brukar floppa mot ännu sämre lag.
Sverige hade svårt mot Irland sist vi spelade mot dem (om jag inte minns fel). Däremot enklare mot Serbien.
Citera
2025-11-04, 19:07
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Polen är ju i stark utveckling och med Eva Pajor så är de inget enkelt lag och jag tror Danmark passar oss bättre.

Sverige hade svårt mot Irland sist vi spelade mot dem (om jag inte minns fel). Däremot enklare mot Serbien.
Kanske är det så att vi har svårt för fysiska "parkera bussen"-lag. Inget av Italien och Danmark kommer ju att använda sig av den taktiken, är under deras värdighet. Samtidigt är båda betydligt svagare än oss fysiskt. Danmark känns som ett vekare Sverige, som försöker spela lite tekniskt. Medan Italien är lite mer annorlunda än oss.
Citera
2025-11-04, 19:20
Medlem
Citat:

Irland är klart bättre än Serbien skulle jag säga. Det är min bedömning iaf. Vi mötte ju Serbien i EM-playoff, vad blev det 2-0, 6-0 över två matcher?
Citera
2025-11-04, 19:28
Medlem
Citat:

Polen är på frammarsch, ja, men det tar tid att bygga. Framförallt för att för stor utveckling så krävs framförallt två saker, först måste fler tjejer börja spela fotboll, sen måste de uppnå seniorålder. Så man får större urval och fler talanger som överhuvudtaget spelar fotboll. Framförallt steg 2 i denna process tar ju 10 år, hur man än vrider och vänder på det.

Men visst, de börjar redan få utslag på seniornivå så visst har de kommit ganska långt. Det är inte så att de kommer vara en enkel match för Sverige för alltid, per definition. Det är ju ett starkt fotbollsland och större befolkning än Sverige. För 10 år sedan hade väl inte så många betraktat Spanien som ett stort hot mot Sverige.
Citera
2025-11-04, 19:36
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Irland är klart bättre än Serbien skulle jag säga. Det är min bedömning iaf. Vi mötte ju Serbien i EM-playoff, vad blev det 2-0, 6-0 över två matcher?
Ok, tänkte att Serbien har några starka spelare som Damajanovic och Cankovic, men överskattar de kanske. Irland har säkert ett jämnare lag

Är det inte sanslöst stor underskattning av Danmark? Förutom senaste i Em:et, som var en flopp, har de de i särklass bästa facitet i den potten. Dessutom har de bytt tränare och mosade Finland nyligen med 6-0. De har liksom tongivande spelare i Bayern, Real och Lyon
Senast redigerad av Flundran90 2025-11-04 kl. 20:05.
Citera
2025-11-04, 20:23
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Är det inte sanslöst stor underskattning av Danmark? Förutom senaste i Em:et, som var en flopp, har de de i särklass bästa facitet i den potten. Dessutom har de bytt tränare och mosade Finland nyligen med 6-0. De har liksom tongivande spelare i Bayern, Real och Lyon

För egen del så tycker jag inte att man bara kan utgå ifrån Danmarks historiska mästerskapsmeriter. Snarare hur bra de är idag och om de passar eller inte passar Sverige bra.
Citera
2025-11-04, 20:41
Medlem
enlitenkorps avatar
Danmark är inget dåligt lag, och om de har en bra dag så kan de mycket väl hota. De har ny tränare nu och deras nästa träningsmatch är mot Norge, de blir en betydligt bättre mätare för oss om var de står jämfört med deras dubbelmöte mot ett erkänt halvdåligt Finland
Citera
2025-11-04, 21:03
Medlem
Europa har ju 11 platser (+1 kvalchans) och även om man inte vinner A-gruppspelet har man ju bra chans att kvala in via nästa kval. Sverige bör vara såpass starka att man inte missar, så gruppspelet är därmed inte så jäkla viktigt. Skönt att gå vidare snabbt men kan vara bra träning att få spela lite fler kvalmatcher och kvala in lite senare.
Citera
2025-11-04, 22:05
Medlem
enlitenkorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Europa har ju 11 platser (+1 kvalchans) och även om man inte vinner A-gruppspelet har man ju bra chans att kvala in via nästa kval. Sverige bör vara såpass starka att man inte missar, så gruppspelet är därmed inte så jäkla viktigt. Skönt att gå vidare snabbt men kan vara bra träning att få spela lite fler kvalmatcher och kvala in lite senare.

Snarare bättre att kvala direkt så vi kan få in träningsmatcher mot bättre lag, helst ickeeuropeiska. Tror inte Sverige mött något lag från utanför europa sen VM 2023
Citera
2025-11-05, 09:50
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlitenkorp
Snarare bättre att kvala direkt så vi kan få in träningsmatcher mot bättre lag, helst ickeeuropeiska. Tror inte Sverige mött något lag från utanför europa sen VM 2023

Stämmer bra det. Senast Sverige ställdes mot utomeuropeiskt motstånd var mot Australien i bronsmatchen i VM 2023. Sedan dess har man spelat 31 matcher mot europeiska lag, varav fyra mot Spanien, fyra mot Italien, tre mot England, tre mot Danmark och snart väntar även match tre och fyra mot Frankrike.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in