2025-11-04, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingDuck
Du kan bryta upp pennan istället och använda samma nålstorlek som du har.
Kolla nån youtube video eller liknande på hur du bryter upp pennan.

Jag klickar (tar 2,5 mg på en 5-penna) och då hörde jag nånstans att det är bättre att ta en spruta, så man inte får en för stor dos.
Citera
2025-11-04, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunthar
Jag klickar (tar 2,5 mg på en 5-penna) och då hörde jag nånstans att det är bättre att ta en spruta, så man inte får en för stor dos.
Markera bara pennan vid 30 klick med en punkt/streck så vet du hur mycket du skall ta vid golden dose. Du borde få ungefär 2 st doser 2.5 mg av en 5 mg golden dose.

Men du väljer själv.
Citera
2025-11-04, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingDuck
Markera bara pennan vid 30 klick med en punkt/streck så vet du hur mycket du skall ta vid golden dose. Du borde få ungefär 2 st doser 2.5 mg av en 5 mg golden dose.

Men du väljer själv.

Men åh det var ju smart! Att man inte tänkte på det 😅 Det ska jag testa. Tack!
Citera
2025-11-05, 04:24
Medlem
Citat:
Lycka till! Jag gillar inte heller nålar men den var ju, som du säger, väldig lite så kändes inte alls som en nål ens.
Tack!
Jag har inte fått några biverkningar alls. Hade bunkrat upp med Imodium vid diarré, Voltaren mot illamående, spypåse mm ifall att.
Tog sprutan väldigt sent på kvällen så det bara var och sova innan något dåligt hade kunnat kickat igång.
Dag 1, ingen hunger, snabb mättnadskänsla, inte speciellt sugen på godis men jag måste tänka om där. Finns det hemma så tar jag. Jag får se till att sådant inte köps med.
Är väldigt förvånad över hur snabbt den skulle verka..
Citera
2025-11-05, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tapeeten
Tack!
Jag har inte fått några biverkningar alls. Hade bunkrat upp med Imodium vid diarré, Voltaren mot illamående, spypåse mm ifall att.
Tog sprutan väldigt sent på kvällen så det bara var och sova innan något dåligt hade kunnat kickat igång.
Dag 1, ingen hunger, snabb mättnadskänsla, inte speciellt sugen på godis men jag måste tänka om där. Finns det hemma så tar jag. Jag får se till att sådant inte köps med.
Är väldigt förvånad över hur snabbt den skulle verka..

Ja jag fick inte heller så mycket biverkningar. Kändes skönt!

Funderar däremot att dela upp dosen på två gånger i veckan så man får en jämnare fördelning (än att det ska dippa sista dagarna).

Någon här som kör så?

1,25 mg en gång och så 1,25 igen efter några dagar.
Citera
2025-11-05, 07:40
Medlem
Citat:

Funderar däremot att dela upp dosen på två gånger i veckan så man får en jämnare fördelning (än att det ska dippa sista dagarna).

Någon här som kör så?

Ja, någon skrev om det bara en sida bak tror jag.. jag klurade också på det men Blodtrycksdoktorn som jag använder var inte så glada i det..

Har också funderat på golden dose men då jag inte kan förvara min penna i kylen (bor i en etta med liten opålitlig kyl som är ojämn o har ibland fryst saker) så vågar jag inte.. därav kan jag inte köpa en större penna o klicka heller.. men BD vill inte det heller så jaja, det får kosta 2000:-/månaden bara.. käkar ändå ute/dricker ute för minst 2000:- mindre haha!
Citera
2025-11-05, 07:44
Medlem
Mina fyra första veckor är nu avklarade!

6/10
Startvikt 98,6

13/10
96,1

20/10
94,6

27/10 (hade en lite slarvig helg med mycket alkohol)
94,5

4/11 93,3

Så - 5,3 kg första månaden! Känns väldigt bra och i en lagom takt och försöker hålla mig så att det fortsatt ska tappa mellan 0,5 och 1 kg i veckan fortsatt och inte mer så det går i lagom takt.

Hur tänker ni alla kring jul o nyår?
Citera
2025-11-05, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tioavtio

Jag närmar mig någon sorts målvikt. Började i slutet av april.

Först tänkte jag att målet var -20 kilo, sedan under 80 kilo (vilket är -25 kilo) men nu har jag landat i att jag kör fram till julafton, tar då sista dosen på 5 mg. Så på nyårsafton går jag ner till 3,3. Vikten får vara vad den blir. Är egentligen ganska nöjd redan nu, jag har gått ner 22 kilo och kan ha vanliga kläder. Om jag följer min viktkurva kommer jag att ha gått ner ca 5 kilo till fram till jul.

Under jul kommer jag alltså vara fullt medicinerad och tänka *inte gå upp*. Kommer att äta allehanda kött och proteiner men väldigt lite kolhyderater och under julhelgen blir det dessutom mycket rörelse. Alltså, ingen frossa, men inte heller fokus på att gå ner.
Citera
2025-11-05, 08:24
Medlem
Citat:
Ja, någon skrev om det bara en sida bak tror jag.. jag klurade också på det men Blodtrycksdoktorn som jag använder var inte så glada i det..

Har också funderat på golden dose men då jag inte kan förvara min penna i kylen (bor i en etta med liten opålitlig kyl som är ojämn o har ibland fryst saker) så vågar jag inte.. därav kan jag inte köpa en större penna o klicka heller.. men BD vill inte det heller så jaja, det får kosta 2000:-/månaden bara.. käkar ändå ute/dricker ute för minst 2000:- mindre haha!

Oj, måste läst tråden lite slarvigt. 😅😬

Ja blodtrycksdoktorn har jag hört är lite ”hårdare” liksom. Med både klick och annat. Yazen verkar mycket slappare på den fronten 😅

Beställde insulinsprutor ifall jag inte får till det med att forcera sprutan.

Nu har jag ju typ 8 veckor kvar innan det blir tal om GD men ändå 😬
Citera
2025-11-05, 08:26
Medlem
Citat:
Mina fyra första veckor är nu avklarade!

6/10
Startvikt 98,6

13/10
96,1

20/10
94,6

27/10 (hade en lite slarvig helg med mycket alkohol)
94,5

4/11 93,3

Så - 5,3 kg första månaden! Känns väldigt bra och i en lagom takt och försöker hålla mig så att det fortsatt ska tappa mellan 0,5 och 1 kg i veckan fortsatt och inte mer så det går i lagom takt.

Snyggt jobbat!!

Hur mådde du när du festat till det? Hört att många mår pyton när man dricker samtidigt som man går på Mounjaro.

Jul och nyår…. Tja jag siktar väl på att kunna äta någorlunda och inte kräkas på svärmor 😅

Har inte berättat om medicinen så ska väl försöka att äta så långsamt/smart så det inte märks hur lite jag äter. 🫣 Orkar liksom inte hålla på att förklara och diskutera.

Nyår blir vi nog hemma så där blir det ju lättare att kontrollera intaget.
Citera
2025-11-05, 18:17
Medlem
Citat:

Någon här som kör så?

Jag kör så. 1,25 söndagar och torsdagar. Funkar perfekt för mig.
Citera
2025-11-05, 21:11
Medlem
Alltså det här illamåendet, hur råder man bot på det?? Mår illa både på morgonen och kvällen.

Det på morgonen brukar avhjälpas med lite frukost men nu på kvällens känns det inte som något hjälper. 🤢

Har testat åksjuketabletter och medicin mot halsbränna (och ätit något).

Påminner om att vara sådär bakis och äcklig. 😅
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in