Minns också foton som dåligt, att det var "bakifrån"? Förvisso skulle väl nära och kära känna igen någon bakifrån, eller om de fått se sekvensen i rörelse och ej bara stilla och så fasligt inzoomad (som det brukar bli när de publicerar en bild från övervakningskamera). Gångstil och rörelsemönster bidra till igenkänning från anhöriga och så publicerar de en inzoomad dålig bild till allmänheten för att det är bättre än inget.
Men, har bilden ens varit publicerad för allmänheten? Hittade länken till fotot här i tråden (inlägg #1359 av Rudan88), men den fungerar inte längre och hittar inte fotot när jag googlar. Jag undrar nämligen över hans klädsel... I artikel står det att han lämnade arbetet i arbetskläder, innebär det varselkläder? Jag minns nämligen bilden som att han hade på sig det, men minnet är ju vad ett minne är, opålitligt.
Anledningen till att jag undrar är att i en artikel med föräldrarna så står det att Elliotts jacka och skor saknas.
Hans kläder som han skulle haft på sig vid försvinnandet beskrivs som "Grå luvjacka och mörka byxor". Polisen tror att han varit hemma i lägenheten mellan jobbet och att mobilen börjar röra på sig men de vet inte med säkerhet. Jag undrar om det antagandet beror på kläderna, om arbetskläderna är hemma och att han har bytt om? Samtidigt som det låter på föräldrarna som de inledningsvis, när de besöker lägenheten torsdag 30/11, tror att han tagit ett extra pass på jobbet, glömt bort middagen och att mobilen laddat ur. Kanske är det bara ett försök till en logisk förklaring till varför han inte dök upp på middagen som inte innebär att något hemskt. (samtidigt som både mamman och pappan åkte dit, trots att de inte är tillsammans eller bor ihop = tydligt att de är oroade på riktigt). Dagen efter får reda på att han ej varit på sin arbetsplats.
För om Elliot försvann iklädd arbetskläder så talar det inte för att han varit hemma i lägenheten, har han däremot bytt om så är det mer troligt att han varit hemma innan... (Skulle förklara polisens "tror han har varit hemma men vi vet ej för ingen har sett honom" -resonemang = han skulle kunna bytt om i bilen men inte så troligt.)
Läst här i tråden att plånbok skulle varit kvar hemma, men nu när jag plöjt igenom artiklar (fler än de jag länkat till nedan) så har jag har bara läst att passet var hemma (ekonomi i övrigt som nämns: tankningen 25/11 + hyra och räkningar betalda i november, men bankkonton orörda sedan försvinnandet ). Skillnad på pass och plånbok, inte ett dugg konstigt att passet är hemma och visst kan en glömma plånbok men i kombo med försvinnande kan det ändå vara dåliga nyheter eftersom en del som tar livet av sig gör ju tvärtom, tar med pass för identifiering och lämnar plånbok hemma (en del tar inte med något alls, speciellt inte om de inte vill bli hittade). Så, ni som säger att plånboken är hemma, var är den informationen ifrån?
Har inte heller lyckats hitta någon information kring när på tisdagen han slutade svara folk, var det redan tidigare under dagen när han var på jobbet, när han kom hem eller när bilen började röra sig vid kl. 20? Har svårt att se att han skulle hängt hemma från att han slutade jobbet 15.30 tills bilen började röra på sig vid 20 utan att lämna ett enda digitalt spår efter sig på vare sig en ev. dator eller mobilen (kommunikation med kompisar, spelar något spel, kolla serie, nyheter, sociala medier, googlar något, lyssnar på musik...). Någon som vet något om det?
Artiklar från Norran som jag har tagit info från till detta inlägg:
https://www.norran.se/nyheter/skelleftea/artikel/borta-i-ett-ar-detta-vet-vi-om-elliotts-forsvinnande/jp40x90j
https://www.norran.se/story-nyheter/skelleftea/artikel/ett-ar-av-sorg-och-oro-utan-avslut-maste-leva-med-ovissheten/r4z9z35l