2025-11-04, 23:42
Medlem
Gontars avatar
Jag är ateist och trygg i det. Diskuterar gärna religion och blir aldrig upphetsad. Det brukar inte heller de kristna bli. Vi konstaterar efter ett tag att vi inte kommer att bli överens om guds vara eller inte vara. De ateister som hamnar i affekt har nog inte riktigt tänkt igenom varför dem är det och saknar bra argument.
Citera
2025-11-04, 23:48
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Du måste inse ett mycket allvarligt faktum. En mycket viktig grej i hela den här stora metadiskussionen om guds existens,

Frågan var inte ställt till mig, men jag tar en rövare och svarar på din fråga ändå

Ateism utbreder sig helt utan drama, tyst slingrar den sig in i de mest infekterade samhällen. Man bekämpar inte religion med en annan religion.
Och där har vi en anledning till varför ateister blir ateister, den olösliga konflikten mellan de tre abrahamitiska religionerna .

Vi gör det jobb som ni inte klarade av , vi är framtiden Satan finns inte, gud finns inte, Baal finns inte, Jehova finns inte osv osv . Allt har vilselett oss

Där har du svaret varför Ateism blivit större och större. Den digitala tidsåldern har gett oss nya uppslag och intellektuella utmaningar. I detta finner vi att många religiösa rörelser och inriktningar har blivit totalt korrumperade och som tyvärr blivit alltmer klassisk dekadenta på många nivåer. Mång-hundråriga Sexskandaler inom katolicism, barnmisshandel , regelrätta mord och avrättningar, skumma pengatransaktioner inom Vatikanen osv

Det är vad Religion idag har blivit till , är det inte dags att hoppa av ? Ju förr desto bättre, eller vill du stå där som en fårskalle och försvara din tro genom en religionsinriktning, fast det går att bli frifräsare och börja bita tillbaka på alla dessa korrumperade skenheliga kukhuvuden ?
Hitler och stalin var ju ganska illa, sånt hade inte kunnat hända i en mer kristen miljö. Enligt mig så blir världen bara värre och värre ju längre vi kommer från gud.

Håller du med om att det känns som att världen går utför?
Och ateismen breder ut sig samtidigt?
Är det bara en slump?
Citera
2025-11-04, 23:59
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du måste inse ett mycket allvarligt faktum. En mycket viktig grej i hela den här stora metadiskussionen om guds existens,

Frågan var inte ställt till mig, men jag tar en rövare och svarar på din fråga ändå

Ateism utbreder sig helt utan drama, tyst slingrar den sig in i de mest infekterade samhällen. Man bekämpar inte religion med en annan religion.
Och där har vi en anledning till varför ateister blir ateister, den olösliga konflikten mellan de tre abrahamitiska religionerna .

Vi gör det jobb som ni inte klarade av , vi är framtiden Satan finns inte, gud finns inte, Baal finns inte, Jehova finns inte osv osv . Allt har vilselett oss

Där har du svaret varför Ateism blivit större och större. Den digitala tidsåldern har gett oss nya uppslag och intellektuella utmaningar. I detta finner vi att många religiösa rörelser och inriktningar har blivit totalt korrumperade och som tyvärr blivit alltmer klassisk dekadenta på många nivåer. Mång-hundråriga Sexskandaler inom katolicism, barnmisshandel , regelrätta mord och avrättningar, skumma pengatransaktioner inom Vatikanen osv

Det är vad Religion idag har blivit till , är det inte dags att hoppa av ? Ju förr desto bättre, eller vill du stå där som en fårskalle och försvara din tro genom en religionsinriktning, fast det går att bli frifräsare och börja bita tillbaka på alla dessa korrumperade skenheliga kukhuvuden ?
Också, historian bakom ateismen i europa har att göra med specifika händelser, typ första världskriget och sånt.
USA gick inte igenom samma saker, och därför är USA betydligt mer kristet nu.
Alltså, ateismen i europa beror inte på vetenskap, teknologi eller något typ av framsteg, det är ett resultat av ren slump och specifika händelser.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-05 kl. 00:01.
Citera
2025-11-05, 00:02
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Hitler och stalin var ju ganska illa, sånt hade inte kunnat hända i en mer kristen miljö. Enligt mig så blir världen bara värre och värre ju längre vi kommer från gud.

Håller du med om att det känns som att världen går utför?
Och ateismen breder ut sig samtidigt?
Är det bara en slump?

Vi har haft en lång period av organiserat religiös misskötsel bakom oss. Kan det var en av anledningarna varför Ateism har ökat ?

Min poäng är inte att gå på en personlig tro, vilket jag respekterar (Så långe du respekterar min) Poängen är hur man kan stå bakom organiserat religion, då den på många sätt tycks vara i vägen för en personlig tro på gud , den tron är väl alltid närvarande och oberoende av kollektivet med en ledare ?

Jag vet att t.ex. Ateism inte är organiserat , och för till stor del är baserat på misstron av kollektiv religion , speciellt där det har hänt en hel del fysisk och psykiskt misshandel
Senast redigerad av Upplyften 2025-11-05 kl. 00:04.
Citera
2025-11-05, 00:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vi har haft en lång period av organiserat religiös misskötsel bakom oss. Kan det var en av anledningarna varför Ateism har ökat ?

Min poäng är inte att gå på en personlig tro, vilket jag respekterar (Så långe du respekterar min) Poängen är hur man kan stå bakom organiserat religion, då den på många sätt tycks vara i vägen för en personlig tro på gud , den tron är väl alltid närvarande och oberoende av kollektivet med en ledare ?

Jag vet att t.ex. Ateism inte är organiserat , och för till stor del är baserat på misstron av kollektiv religion , speciellt där det har hänt en hel del fysisk och psykiskt misshandel
Man behöver inte stödja organiserad religion för att vara kristen.
Jesus själv hatade de styrande religiösa ledarna där han var.

Jag tror att var man än hittar positioner med makt över andra så kommer det bli problem, politikerbranschen är inte mycket bättre.

Jesus själv sa "vi håller inte på med titlar och positioner, det är inte gudligt" eller något liknande tror jag.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-05 kl. 00:08.
Citera
2025-11-05, 00:09
Medlem
jessewn372s avatar
Hur många känslostyrda krig om rätt tro har bedrivits av ateister?

Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Själv är jag kristen och trygg i det. Många ateister har bara några olika floskler att dra för att skydda sig från pinsamheter. Ställer man någon följdfråga på deras floskler så höjer de tonen så mycket och hetsigt att man förstår att det är bäst att ligga lågt.

Härom dagen var jag dock hos ett äldre par som varit med länge i humanisterna. De sökte debatt och medan jag förnöjt roade mig med att slå hål på deras fördomar och ställde dem mot väggen med filosofiska motfrågor så kokade de mer och mer till jag återigen fick stoppa för jag var rädd för deras hälsa.

Även i min tråd nyligen, som väl måste vara årets mest kvalitativa och kvantitativa på filosofiforumet, så hoppar ateisterna av en efter en utan något motargument mot mitt påstående om att de bara har sin ståndpunkt för att undvika pinsamheter.

Delar ni med en andlig syn på tillvaron erfarenheten att de som kallar sig rationella oftast inte klarar av att man pekar ut att de bara är känslostyrda? Och ni ateister, varför blir ni så obekväma och rödsvalliga i ansiktet när man ställer följdfrågor och analyserar era floskler?

Citera
2025-11-05, 00:10
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
Hur många känslostyrda krig om rätt tro har bedrivits av ateister?
Två världskrig minst.
Citera
2025-11-05, 00:11
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Man behöver inte stödja organiserad religion för att vara kristen.
Jesus själv hatade de styrande religiösa ledarna där han var.

Lite oväntad , måste jag applådera dig.

Betyder det att du är emot kollektiviserat religion , men varför är du emot decentraliserat Ateism ? Det är samma, fast tvärtom.

Om jag fick bestämma så skulle både ateister och kristna fika en kopp kaffe ihop någon dag i veckan och båda fick tillfälle att prata fritt , umgås som urgamla historiska fiender men ändå ta utmaningen att pröva värderingarna när de inte ekar fram och tillbaka i en evig ekokammare där alla är överens. ?
Citera
2025-11-05, 00:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Betyder det att du är emot kollektiviserat religion , men varför är du emot decentraliserat Ateism ? Det är samma, fast tvärtom.

Om jag fick bestämma så skulle både ateister och kristna fika en kopp kaffe ihop någon dag i veckan och båda fick tillfälle att prata fritt , umgås som urgamla historiska fiender men ändå ta utmaningen att pröva värderingarna när de inte ekar fram och tillbaka i en evig ekokammare där alla är överens. ?
Om en ateist har ett öppet sinne och inga fördomar har jag inga problem alls med deras ateism. Det är när de blir hatiska som jag ser problem.

Jag skulle vilja ha organiserad religion, fast på rätt sätt. Fast på samma sätt som att det är omöjligt att skapa en perfekt regering, blir det nog omöjligt att skapa en perfekt kyrka. Men det är antagligen bättre att ha en imperfekt kyrka än ingen kyrka, fast det blir en svår fråga faktiskt.

Att ha kyrkan som en lokal samlingsplats och en plats att prata och känna gemenskap låter bra, men religiösa ledare som bestämmer över andra gillar jag inte.

Alltså, en kyrka där ingen har högre rank eller auktoritet över någon annan hade varit min preferens
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-05 kl. 00:24.
Citera
2025-11-05, 00:16
Medlem
Citat:
Du måste inse ett mycket allvarligt faktum.

Vi gör det jobb som ni inte klarade av , Satan finns inte, gud finns inte

Där har du svaret varför Ateism blivit större och större.

Det är vad Religion idag har blivit till , är det inte dags att hoppa av ?

Religion är allvarlig substans.

Ateister inse religion är gammalmodig tro och händelse. En troende vill inte göra mig troende förlängesen då skiter jag i religion.

Vi jobbar inom städer och inom kommuner. Jag jobbar i en liten kommun vid Växjö trakten.

Satan är ond. Gud är god och ond.

Politik/Ateism växer i världen.

Svarta är vänsterextremister/religion/människor/galna/snälla/sexuella/sport-fans/musik-fans.

Vita är rasism/religion/vänsterextremister/högerextremister/tokiga/snälla/sport-fans/musik-fans/människor.

Vita röstar mer. Ortodoxer och katoliker röstar mycket också. USA röstar 40-45%.

Jag har hoppat av kyrkan förlängesen. Jag läser en bok nära sovrum. Lite läsning.
Citera
2025-11-05, 00:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Om jag ska vara ärlig, så försöker jag att inte hata hatfulla ateister tillbaka heller. Jag ser dom som personer som behöver räddas, inte attackeras.

Fast även jag har brister, och ibland blir jag arg tillbaka och skäms.
Citera
2025-11-05, 00:45
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Att ha kyrkan som en lokal samlingsplats och en plats att prata och känna gemenskap låter bra, men religiösa ledare som bestämmer över andra gillar jag inte.

Alltså, en kyrka där ingen har högre rank eller auktoritet över någon annan hade varit min preferens

Låter bra.

Låt oss sikta mot det.
Ett pyttelitet seminarium som bjuder in Ateister in i en kyrka, och där ordet fördelas rättvist enligt tidsramar och ett program med tilldelade talare och ett öppen frågestund för publiken . Det vore både intressant och kunde flytta på fördomar, eller förstärker dem. Whatever . Ju mer syntes av negativ eller positiv sort desto mer inbillade tankespöken av alla sorter får komma fram ur garderoben.
Senast redigerad av Upplyften 2025-11-05 kl. 00:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in