2025-11-04, 22:35
Medlem
Om det kan föreligga gud, Jesus eller Muhammad kan mirakel sannorlikhet hända...men ateister vill ha rätt som till exempel slutet kommer...
Citera
2025-11-04, 22:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det går förstås mäta att jag är medveten, vilket var frågan. Däremot kan man inte mäta mina subjektiva upplevelser, de är inte verkliga. De är immateriella. Din tro på Gud är inte verklig, det är bara en upplevelse i ditt huvud. Däremot att du har en upplevelse kan man i vissa fall mäta, men inte upplevelsen i sig.

Det är som smärta, den är inte verklig, även om det känns så. Det är något som din hjärna skapar.
Vart är dina subjektiva upplevelser? Dom är inte i din hjärna visst, för då hade vi kunnat mäta dom.
Så vart är dom exakt?
När du föreställer dig en bild av någonting, så kan du se den bilden på något sätt, visst? vart är den?
Ingen annan kan se eller mäta den, så hur kan du se den om den inte kan mätas eller synas?
Den måste ju ändå vara riktig eftersom du kan se den på något sätt?
Citera
2025-11-04, 22:37
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Om vi ska kunna avgöra om mirakel finns eller inte, så måste vi ha ett sätt att bedöma det på.
Hur tycker du man skulle kunna avgöra om mirakel finns eller inte?
Eller är det meningslöst att ens bry sig, för de finns inte helt enkelt?
Men tänk om du har fel?
Hur skulle du veta om du hade fel?
För att ändra min åsikt måste man ha ett mirakel som man faktiskt kan bevisa har hänt. Att man kan bevisa att det var en gudomlig händelse. Hur gör man det?
Citera
2025-11-04, 22:39
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
För att ändra min åsikt måste man ha ett mirakel som man faktiskt kan bevisa har hänt. Att man kan bevisa att det var en gudomlig händelse. Hur gör man det?
Exakt, hur gör man det? Kan du komma på något sätt?
Hur skulle man någonsin kunna bevisa något sånt?
Betyder det att mirakel inte kan finnas, för man kan tekniskt sett inte återskapa dom, och mänskligheten har ingen kontroll över dom?
Citera
2025-11-04, 22:40
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Vart är dina subjektiva upplevelser? Dom är inte i din hjärna visst, för då hade vi kunnat mäta dom.
Så vart är dom exakt?
När du föreställer dig en bild av någonting, så kan du se den bilden på något sätt, visst? vart är den?
Ingen annan kan se eller mäta den, så hur kan du se den om den inte kan mätas eller synas?
Den måste ju ändå vara riktig eftersom du kan se den på något sätt?
Mina subjektiva upplevelser är definitivt i min hjärna, finns inga subjektiva upplevelser utanför det. Har jag ingen hjärna har jag inga upplevelser. Det är förstås uppenbart. Att tror att de seglar omkring fritt är inte vettigt och inget man sett någonstans.
Citera
2025-11-04, 22:42
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Mina subjektiva upplevelser är definitivt i min hjärna, finns inga subjektiva upplevelser utanför det. Har jag ingen hjärna har jag inga upplevelser. Det är förstås uppenbart. Att tror att de seglar omkring fritt är inte vettigt och inget man sett någonstans.
Nej alltså när du visar en bild på en dator, så visas ju inte bilden inuti själva datordelarna, den visas på skärmen, fast den skapas "från" datorn.

Om vi tänker oss att din hjärna är som en dator, när den visar en bild för dig som du föreställer dig, så måste bilden skickas någonstans, eller visas någonstans. Vart är det? Vad tror du?
Citera
2025-11-04, 22:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
En intressant sak, egyptens regering har vid ett tillfälle på 60-talet sagt officiellt att ett mirakel har hänt. Betyder det att det är bevisat?
Citera
2025-11-04, 22:51
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Nej alltså när du visar en bild på en dator, så visas ju inte bilden inuti själva datordelarna, den visas på skärmen, fast den skapas "från" datorn.

Om vi tänker oss att din hjärna är som en dator, när den visar en bild för dig som du föreställer dig, så måste bilden skickas någonstans, eller visas någonstans. Vart är det? Vad tror du?
Det är en bra fråga, men det är något hjärnan skapar. När vi tittar på något, ser vi även det på liknade sätt, även om det vi ser är betydligt klarare, så jag anser att hjärnan skapar våra inre bilder på samma sätt egentligen. Man går förbi synnervernas impulser och skapar det direkt på något sätt. Men det här vet man inte riktigt hur det går till. Hur våra upplevelser skapas. Finns många teorier. Men det finns ingen som lyckats skapa en upplevelse på samma sätt, utanför våran hjärna. Men nu diskuterar vi medvetandet, inte religion och känslor.
Citera
2025-11-04, 22:54
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Exakt, hur gör man det? Kan du komma på något sätt?
Hur skulle man någonsin kunna bevisa något sånt?
Betyder det att mirakel inte kan finnas, för man kan tekniskt sett inte återskapa dom, och mänskligheten har ingen kontroll över dom?
Eller att de helt enkelt inte finns. Det är den mest troliga förklaringen. Samma som med flygande tefat från andra planeter, ändå tror många att de finns.
Citera
2025-11-04, 23:08
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Eller att de helt enkelt inte finns. Det är den mest troliga förklaringen. Samma som med flygande tefat från andra planeter, ändå tror många att de finns.
Okej, jag orkar inte mer och du verkar inte riktigt förstå vad jag försöker säga ändå. God natt
Citera
2025-11-04, 23:23
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Själv är jag kristen och trygg i det. Många ateister har bara några olika floskler att dra för att skydda sig från pinsamheter. Ställer man någon följdfråga på deras floskler så höjer de tonen så mycket och hetsigt att man förstår att det är bäst att ligga lågt.

Härom dagen var jag dock hos ett äldre par som varit med länge i humanisterna. De sökte debatt och medan jag förnöjt roade mig med att slå hål på deras fördomar och ställde dem mot väggen med filosofiska motfrågor så kokade de mer och mer till jag återigen fick stoppa för jag var rädd för deras hälsa.

Även i min tråd nyligen, som väl måste vara årets mest kvalitativa och kvantitativa på filosofiforumet, så hoppar ateisterna av en efter en utan något motargument mot mitt påstående om att de bara har sin ståndpunkt för att undvika pinsamheter.

Delar ni med en andlig syn på tillvaron erfarenheten att de som kallar sig rationella oftast inte klarar av att man pekar ut att de bara är känslostyrda? Och ni ateister, varför blir ni så obekväma och rödsvalliga i ansiktet när man ställer följdfrågor och analyserar era floskler?

Jag kanske slår in öppna dörrar som redan slagits in. Om någon är ateist så tror den personen inte på några gudar, vad finns det att slå hål på? Eller fiskar du efter hål som inte finns?
Citera
2025-11-04, 23:23
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Men just för att det är ett snabbt sätt att bevisa saker, jag skulle aldrig ha tid att hitta akademiska källor till varenda en av alla löjliga påståenden alla ateister här kommer med, jag är lat och chatgpt är bra nog.

Har du ett problem med det får du väl hitta källor själv som motbevisar vad chatgpt sa

Och sen vad menar du att jesus inte gjorde mycket avtryck? Han är den kändaste personen som någonsin levt. Han delade tiden självt! (före/efter jesus)

Du måste inse ett mycket allvarligt faktum. En mycket viktig grej i hela den här stora metadiskussionen om guds existens,

Frågan var inte ställt till mig, men jag tar en rövare och svarar på din fråga ändå

Ateism utbreder sig helt utan drama, tyst slingrar den sig in i de mest infekterade samhällen. Man bekämpar inte religion med en annan religion.
Och där har vi en anledning till varför ateister blir ateister, den olösliga konflikten mellan de tre abrahamitiska religionerna .

Vi gör det jobb som ni inte klarade av , vi är framtiden Satan finns inte, gud finns inte, Baal finns inte, Jehova finns inte osv osv . Allt har vilselett oss

Där har du svaret varför Ateism blivit större och större. Den digitala tidsåldern har gett oss nya uppslag och intellektuella utmaningar. I detta finner vi att många religiösa rörelser och inriktningar har blivit totalt korrumperade och som tyvärr blivit alltmer klassisk dekadenta på många nivåer. Mång-hundråriga Sexskandaler inom katolicism, barnmisshandel , regelrätta mord och avrättningar, skumma pengatransaktioner inom Vatikanen osv

Det är vad Religion idag har blivit till , är det inte dags att hoppa av ? Ju förr desto bättre, eller vill du stå där som en fårskalle och försvara din tro genom en religionsinriktning, fast det går att bli frifräsare och börja bita tillbaka på alla dessa korrumperade skenheliga kukhuvuden ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in