2025-11-03, 11:40
Medlem
Många fattar inte att man betalar ränta per år så 5% på 5 år är 25% ränta totalt så har du lånat 1 miljon och inte amorterat något så har du betalat 250.000 på 5 år i ränta.
Citera
2025-11-03, 11:46
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Hon är föräldraledig just nu och har anmärkningar därav var tanken att jag står på lånet själv som jag gjort på min tidigare radhus

Hur bor ni nu? Sitter ni totalt i skiten eller går det att uthärda tills det att din sambo jobbar igen och betalningsanmärkningarna är borta? Att tå lån med Bluestep och liknande skojare blir klart dyrare än ett traditionellt bolån. Även om man tänkt att flytta lånet efter några år är det lätt hänt att man blir fast, eftersom det dyrare lånet gör att man aldrig kommer ur den dåliga ekonomiska situation som gjorde att man var tvungen att ta ett dyrt lån från början.

Då är det bättre att vänta tills du kan ta ett vanligt bolån, och under tiden spara så mycket som möjligt. Det är nog till och med bättre att fiffla lite med ansökan hos en traditionell bank. Jag säger inte att du ska ljuga på ansökan, men om det skulle ske att din sambo flyttar in hos sina föräldrar och du köper dig en bostad till dig själv, så finns det inga lagar mot att din sambo flyttar in dit sen. Folk separerar och flyttar ihop igen hela tiden.
Citera
2025-11-03, 11:52
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Tycker du verkar vara precis den typ av person som Bluestep vänder sig till.
Sedan när din sambo har arbete och henned anmärkningar försvunnit så kan du byta till en vanlig bank med lägre ränta.

Hon har arbete
Citera
2025-11-03, 11:58
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Hur bor ni nu? Sitter ni totalt i skiten eller går det att uthärda tills det att din sambo jobbar igen och betalningsanmärkningarna är borta? Att tå lån med Bluestep och liknande skojare blir klart dyrare än ett traditionellt bolån. Även om man tänkt att flytta lånet efter några år är det lätt hänt att man blir fast, eftersom det dyrare lånet gör att man aldrig kommer ur den dåliga ekonomiska situation som gjorde att man var tvungen att ta ett dyrt lån från början.

Då är det bättre att vänta tills du kan ta ett vanligt bolån, och under tiden spara så mycket som möjligt. Det är nog till och med bättre att fiffla lite med ansökan hos en traditionell bank. Jag säger inte att du ska ljuga på ansökan, men om det skulle ske att din sambo flyttar in hos sina föräldrar och du köper dig en bostad till dig själv, så finns det inga lagar mot att din sambo flyttar in dit sen. Folk separerar och flyttar ihop igen hela tiden.

Kollade först på ett radhus/bostadsrätt med 6200 i månaden plus bolånet skulle landa på samma kostnad i månaden med SBAB.
Citera
2025-11-03, 12:02
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Hon har arbete

Ok, då var det väl betalningsanmärkningen det stupade på. Sök en gång till hos någon annan storbank?
Citera
2025-11-03, 15:33
Medlem
Varför frågar du inte din vanliga bank som normalt folk gör?
Citera
2025-11-03, 15:52
Medlem
Ring en annan bank och säg att du ensam ska köpa bostaden och du inte har sambo eller barn, de pajar kalkylen helt.
Citera
2025-11-03, 18:46
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Hej

Varit och kollat på ett radhus som passar oss fint. Ansökte först lånelöfte hos SBAB och fick godkänt. Jag innehar kontantinsats och tillsvidareanställning. När jag ringde för att stämma av med SBAB så lät allting jättebra tills jag nämnde att jag hade sambo och barn, då nekades jag helt plötsligt lån hos dom.

Jag börjar därför börja överväga Bluestep, men efter att jag läst deras lilla ”kalkyl” i låneansökan citerar ” Exempel på bolån hos Bluestep Bank: 1 500 000 kr med 3 månaders rörlig ränta på 5,79% (effektiv ränta 5,98%), 40 års löptid och månadsamortering, inkl. uppläggningsavgift (2 495 kr) och aviavgift (15 kr/mån via autogiro). Totalt att betala: 3 594 480 kr. Månadskostnad: 7 489 kr (480 betalningar). Gäller lån med säkerhet i fastighet, tomträtt eller bostadsrätt. Ränta per 8 sept 2025. Läs gärna om våra boräntor och vår bolånekalkyl om du vill veta mer.”

Alltså säg att jag köper en villa för 1,5 miljoner, men ska amortera tillbaka närmare 3,6 miljoner? Hur blir det om jag säljer bostaden innan villan ökat i värde? Ska då ränteskillnaden betalas vid försäljning?

Känns lite som man blir lurad men kanske finns det ett sätt att fuska dvs tecken lånet hos Bluestep sedan flytta lånet till t ex Sparbanken.

Förklara, Tipsa, Diskutera gärna! Och om det är värt att ta lån via Bluestep
Ta en seriös bank och skriv inte med sambo/barn så har du lånet klart. Det fungerar även om någon flikar in här att man inte kan göra så - jo det kan man!
Citera
2025-11-04, 00:12
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Varför frågar du inte din vanliga bank som normalt folk gör?

Där är det tvärnej direkt. Sen börja jag spanna på ett annat hus för 1,5 mkr. Hos Bluestep kan jag lägga 5% i insats så därav börjar mina tankar där
Citera
2025-11-04, 01:52
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Hej

Varit och kollat på ett radhus som passar oss fint. Ansökte först lånelöfte hos SBAB och fick godkänt. Jag innehar kontantinsats och tillsvidareanställning. När jag ringde för att stämma av med SBAB så lät allting jättebra tills jag nämnde att jag hade sambo och barn, då nekades jag helt plötsligt lån hos dom.

Jag börjar därför börja överväga Bluestep, men efter att jag läst deras lilla ”kalkyl” i låneansökan citerar ” Exempel på bolån hos Bluestep Bank: 1 500 000 kr med 3 månaders rörlig ränta på 5,79% (effektiv ränta 5,98%), 40 års löptid och månadsamortering, inkl. uppläggningsavgift (2 495 kr) och aviavgift (15 kr/mån via autogiro). Totalt att betala: 3 594 480 kr. Månadskostnad: 7 489 kr (480 betalningar). Gäller lån med säkerhet i fastighet, tomträtt eller bostadsrätt. Ränta per 8 sept 2025. Läs gärna om våra boräntor och vår bolånekalkyl om du vill veta mer.”

Alltså säg att jag köper en villa för 1,5 miljoner, men ska amortera tillbaka närmare 3,6 miljoner? Hur blir det om jag säljer bostaden innan villan ökat i värde? Ska då ränteskillnaden betalas vid försäljning?

Känns lite som man blir lurad men kanske finns det ett sätt att fuska dvs tecken lånet hos Bluestep sedan flytta lånet till t ex Sparbanken.

Förklara, Tipsa, Diskutera gärna! Och om det är värt att ta lån via Bluestep
Du amorterar bara 1.500.000 kr dvs lånebeloppet
Hur höga räntebetalningar du gör är beror på om det är ett annuitetslån eller rak amortering.
Vid rak amortering sjunker ränteinbetalningara för varje år
Ju mer din villa sjunker i värde när du skall sälja den desto mindre får du kvar efter att lånet har betalats. Någon ränteskillnad finns inte.
Hur höga räntekostnader du får beror på hur stora effekter dina ränteavdragavdrag får på din skatt (vilket beror på din lön).
Citera
2025-11-04, 14:13
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Du amorterar bara 1.500.000 kr dvs lånebeloppet
Hur höga räntebetalningar du gör är beror på om det är ett annuitetslån eller rak amortering.
Vid rak amortering sjunker ränteinbetalningara för varje år
Ju mer din villa sjunker i värde när du skall sälja den desto mindre får du kvar efter att lånet har betalats. Någon ränteskillnad finns inte.
Hur höga räntekostnader du får beror på hur stora effekter dina ränteavdragavdrag får på din skatt (vilket beror på din lön).

Så om totalen med amortering och ränta landar på 7000:- i månaden och jag säljer efter 10 år och priset ökat 1 miljon, då behöver jag inte betala mellanskillnaden om det är rörlig ränta ?
Citera
2025-11-04, 14:15
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Så om totalen med amortering och ränta landar på 7000:- i månaden och jag säljer efter 10 år och priset ökat 1 miljon, då behöver jag inte betala mellanskillnaden om det är rörlig ränta ?
Vilken mellanskillnad pratar du om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in