2025-11-04, 10:03
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka

Teslur kamerorna är igång och filmar dygnet runt, all data skickas hem till USA där det inte finns några som helst lagar om integritet eller konsumenträtt. D.v.s informationen kan användas till vad som helst, och du har ingen rätt att stämma Teslur. Finns massor av exempel där en Teslur bil stått parkerad, och nån gör en repa med nyckel som sedan enkelt identifieras. Men gå nu inte och haka upp dig på att just det exemplet låter som ett argument för bevakning, det är bara ett bevis på att kamerorna filmar allt och alla i närheten 24x7.

Nej jag är emot att sådant skickas till Tesla utan ska vara bilägarens uppgifter att kunna använda som bevis om något hänt deras bil eller vid deras hem. Och att polisen ska kunna få tillgång till detta vid behov.
Citera
2025-11-04, 10:30
Avslutad
Tesla är inte det största problemet. Det här är vad som väntar inom EU

Citat:
In order to comply with the GSR, all new cars in the EU will require a camera-based Driver Monitoring Systems (DMS) by the year 2026, meaning manufacturers need to begin incorporating this software into their systems now. Moreover, these systems are not only essential for meeting the EU’s new stringent safety standards but are also crucial for achieving high ratings from car safety authorities like Euro NCAP (New Car Assessment Protocol). While Euro NCAP is technically voluntary, the safety rating can have a significant impact on a vehicle’s success in the market.

https://www.devant.ai/news/the-eus-new-vehicle-general-safety-regulation-a-step-towards-safer-roads
Citera
2025-11-04, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Tesla är inte det största problemet. Det här är vad som väntar inom EU

https://www.devant.ai/news/the-eus-new-vehicle-general-safety-regulation-a-step-towards-safer-roads

Helvete. Men vi får ta en kamp i taget.

Men vad innebär det mer praktiskt? En kamera i kupén som filmar föraren?

Riktigt jävla sjukt.
Citera
2025-11-04, 10:47
Medlem
Tropicalss avatar
Kameror överallt med AI-övervakning hade varit nice. Helt ärligt hade jag velat ha tusentals Robocops ute i samhället som "tar bort" de kriminella. Om jag hade fått välja mellan att det inte fanns några kriminella kvar i samhället och att polisen får sätta övervakningskameror inne på min toalett hemma så hade jag lätt valt kamerorna.
Citera
2025-11-04, 10:49
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suspect2227
Tack för ditt dystopiska inlägg. Utan reglering från staten är vi snart där.
Utan reglering från staten är vi snart i en auktoritär stat, eller hur menar du?
Citera
2025-11-04, 10:52
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det är bara de som är utanför lagen som skulle ha problem med sådant.
Använd AI så behöver polisen inte lägga så mycket resurser på det.

Om man jämför med England så är kameraövervakning mycket mer utbredd där och hjälper till att få bevis mot brottslingar och underlättar när vittnen inte vill berätta vad de såg med risk att få problem med kriminella.

I England tar de folk som skrivit eller sagt "I love bacon". Sinnessjukt, och det är dit vi alla ska komma och två resor värre om detta fortskrider. Tekniken finns och nu nyttjar idioterna och våra egna och blir ett hot mot oss laglydiga medborgare, inte bara de kriminella. För vem vet vad de kriminaliserar imorgon?

De tar ju liksom inte ens de kriminella som flashar på internet med både mord, droger och pengar. Detta är endast total-kontroll verktyg.
Citera
2025-11-04, 10:53
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Kameror överallt med AI-övervakning hade varit nice. Helt ärligt hade jag velat ha tusentals Robocops ute i samhället som "tar bort" de kriminella. Om jag hade fått välja mellan att det inte fanns några kriminella kvar i samhället och att polisen får sätta övervakningskameror inne på min toalett hemma så hade jag lätt valt kamerorna.

Mass övervakning är framtiden pga att det är den självklara lösningen på dagens problem. Sen är det oklart exakt vilka uttryck det tar. De som är rädda för denna utveckling blandar ihop totalitära stater med starka stater. Det är inte samma sak.
Citera
2025-11-04, 10:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Suspect2227
Helvete. Men vi får ta en kamp i taget.

Men vad innebär det mer praktiskt? En kamera i kupén som filmar föraren?

Riktigt jävla sjukt.
Ja, det innebär det. Om detta inte påverkar nybilsförsäljningen negativt ger jag upp hoppet om mänskligheten. Jag har precis köpt en bil. Årsmodell 2021 för att slippa all påtvingad teknik som gör att bilen piper om jag kör för fort eller att bilen tvärbromsar av sig själv för att den upplever ett hinder framför eller bakom sig. Storebrorsfasoner från EU.
Citera
2025-11-04, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Utan reglering från staten är vi snart i en auktoritär stat, eller hur menar du?

Totalitär stat, menade jag. Ursäkta otydligheten.
Citera
2025-11-04, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Ja, det innebär det. Om detta inte påverkar nybilsförsäljningen negativt ger jag upp hoppet om mänskligheten. Jag har precis köpt en bil. Årsmodell 2021 för att slippa all påtvingad teknik som gör att bilen piper om jag kör för fort eller att bilen tvärbromsar av sig själv för att den upplever ett hinder framför eller bakom sig. Storebrorsfasoner från EU.

Fy satan.
Det här visste jag inte sedan tidigare.
Men, tror tyvärr inte det kommer minska nybilförsäljning. Lillsvensken köper ju kinesiska övervakningsmaskiner (elbilar) så att det står härliga till... Folket måste informeras. Det här inte inte okej.
Citera
2025-11-04, 11:50
Medlem
Ornus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Om man jämför med England så är kameraövervakning mycket mer utbredd där och hjälper till att få bevis mot brottslingar och underlättar när vittnen inte vill berätta vad de såg med risk att få problem med kriminella.
Javisst. Hjelper kanskje ikke noe mot negre som går berserk med kniv på toget, men oppklaringsprosenten på åsiktsbrott og dylikt er jo skyhøy i alle fall.
Citera
2025-11-04, 11:52
Medlem
Ornus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Mass övervakning är framtiden pga att det är den självklara lösningen på dagens problem. Sen är det oklart exakt vilka uttryck det tar. De som är rädda för denna utveckling blandar ihop totalitära stater med starka stater. Det är inte samma sak.
Er da mange andre løsninger på dagens problem som ikke innebærer masseovervåkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in