Citat:
Ursprungligen postat av
Andreas-yi
Jag var sugen på en batalj och tänkte när jag var på väg att starta ämnet att detta kommer nog bli en hit. Du svarar inte på mina mer personliga frågor i detta inlägg och även jag lägger in begränsningar och avvägningar på vad jag drar upp i trådarna. Även om jag trivs på gudstjänster i de flesta typer av kyrkor och har både läst och lyssnat igenom hela Bibeln så har jag en hel del avvikelser från generella stereotypa bilder av kristna som antytts här i tråden både en och två gånger.
Vad är det för personliga frågor som är relevanta för ämnet du vill ha svar på?
Vad som föranlett till att jag blev moderator för över tio år sedan är inte relevant för tråden. Det är för övrigt något jag inte kan eller får svara på.
Det enda kopplat till känsla i modereringen är fingertoppskänsla och det är snarare något som bygger på erfarenhet och kunskap om praxis än om faktisk känslostyrning. Självklart kan man se det som att man skaffar sig en känsla för hur modereringen ska skötas, men då det finns moderatorer med olika religiösa övertygelser som ändå modererar utifrån samma premisser och sköter det minst lika bra oavsett, så kan jag inte se någon faktisk relevans när det kommer till om man tror på gud eller ej.
Citat:
Ursprungligen postat av
Andreas-yi
Utgående från min bakgrund och att jag diggar och har ovanligt mycket erfarenhet från debatter på forum liksom "andlig strid" så har jag förmåga att blanda om leken på ett sätt som många ateister inte har så bra svar på. Jämfört med vad de kanske förväntar sig när jag presenterar mig som kristen.
Inget i den här diskussionen som visar på att du skiljer ut dig på något påtagligt sätt. Självklart är du en enskild individ med din personliga särart, men i ditt resonemang och framtoning är det inget som gör att du skulle vara svårare att skilja ut som det ena eller andra.
Jag har rest mycket och träffat många människor från olika kulturer med vitt skilda religiösa övertygelser och enligt min erfarenhet är det oftare kulturella aspekter som ligger utanför religionstillhörighet som är tongivande för hur personer för sig. En svensk kristen och en svensk ateist är betydligt mer lika varandra än vad en svensk kristen är med en amerikansk kristen eller en svensk ateist och en ateist från Japan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Andreas-yi
Så givetvis är jag medveten om att en vanlig uppfattning om sakernas tillstånd vad gäller rubrik och TS här i vår kalla nord går i rakt motsatt riktning, som du också är inne på. Men numera, om jag släpper lös tyglarna, är min erfarenhet att ateister som jag debatterar med i princip alltid visar mer tecken på för debatten blockerande känslor än vad jag gör.
Blockerade känslor för vad?
Citat:
Ursprungligen postat av
Andreas-yi
Har du inte? Jag bröt ju in i din debatt med kristna "bakelsernassmak" här ovan med fokus på dina känsloyttringar. Var det för att hen inte visat dig och din syn på ämnet respekt? Hur då?
Nej, det har jag faktiskt inte. Min invändning mot
bakelsernassmsk handlar inte om att h*n är kristen utan om att h*n kommer med påståenden som h*n inte har belägg för och presenterade något h*n påstod vara "bevis" som uppenbarligen inte var bevis för det h*n påstod. Det är inte mer avancerat än så.
Huruvida h*n skulle vara troende eller ateist ser jag i grunden som irrelevant. Om h*n hade varit ateist och lagt fran "bevis" som underlag för att visa på att gud inte finns hade jag ställt mig lika ifrågasättande till det påståendet.
Avsaknaden av bevis för guds är inte heller bevis på avsaknaden av gud.
Jag hade inga "känsloyttringar" i det du bröt in . Om du tolkar det så får stå för dig. Jag kan bara beklaga att du missförstått och läst in något i texten som inte finns där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Andreas-yi
Ok, fint. Men att vara känslostyrd är väl ändå på inget vis generellt något som gör att du är längre ifrån att vara perfekt? Utanför vissa strikt tekniska situationer, vad gör att du ser att gå på magkänslan som något negativt? Även i strikt tekniskt hantverk går väl många sådana kvalificerade yrkesmän ofta på magkänsla, eller?
Jag föredrar rationalitet framför irrationalitet. Magkänslan kan jag gå på när jag är hungrig eller om jag ska välja en film att titta på. När jag fattar viktiga beslut - oavsett om vad - ser jag det som fördelaktigt ifall detta utgår ifrån evidens snarare än "bara" känslor.
Ifall det som ligget till grund för att kvalificerade yrkesmän använder sig av "magkänslan" och inte egentligen utgår ifrån kvalificerad kunskap förvärvad genom erfarenhet under sitt yrkesliv kan jag inte uttala mig om då jag inte ser något som tyder på att så skulle vara fallet.