2025-11-03, 19:44
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Varför? Detaljer!

Ska jag förklara dina undermåliga "bevis"? Nej, det sker inte och vi är färdiga med varandra. Ha en fin kväll vidare - nu skall jag göra något viktigare, nämligen se på fotboll. Ha det gott!
Citera
2025-11-03, 19:44
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Oklart om det är så som TS beskriver det eller om det bara handlar om pajkastning baserad på lite hemmasnickrad bekräftelsebias. Men om det skulle uppfattas så kan det kanske bero på frustration till följd av att diskutera med någon/några som inte förstår att h*n/de faktiskt inte har några sakliga eller logiska argument i frågan utan mest ältar samma argumentation som både motbevisats och förkastats otaliga gånger.

Jag har ett stort intresse för ideologier (Politiska, religiösa, filosofiska och så vidare.) och har hittills aldrig sett en debatt, hört talas om eller på annat sätt fått med mig ett enda exempel på att någon ateist faktiskt på riktigt blivit överbevisad när det kommer till sakfrågan om ifall det faktiskt finns någon gud eller ej. Om det beviset skulle presenteras hade frågan där och då varit löst, vilket den uppenbarligen inte ens nästan är.

Har däremot sett mängder med exempel på när någon med religiösa övertygelser tror sig ha överbevisat sin meningsmotståndare och stoltserat med det utan att så faktiskt skett. Folk som inte förstått att det enda de gjort är att ha kommit med ännu en cirkulär argumentation som egentligen inte bevisat eller bevisar något eller någon form av "God of the gaps"-upplägg och liknande. Ämnet är fortfarande inte uttömt utan fortsätter vara öppet för debatt.

Har även sett mängder med människor med någon form av religiösa övertygelser som fullständigt gått bananas på att deras "argument" inte biter på någon som enkelt kan avfärda dem som innehållslösa eller rent nonsens. Där har känslostormarna blossat upp och det rört sig om extremt känslostyrda troende.

Men jag har även sett båda sidor ha seriösa respektfulla diskussioner utan pajkastning och med acceptans för att man ser olika på hela frågan.

De flesta människor jag känner till är ganska känslostyrda oavsett livsåskådning. Men flera av dem jag känner som är minst känslostyrda är samtliga ateister. Att dessa även är väldigt rationella och sakliga i alla lägen och generellt sett ganska "tråkiga" som personer är inget jag kopplar samman med deras inställning till ämnet. Men det kan självklart vara så att det finns något samband.

Självklart finns det undantag även till detta då min allra bästa vän är kristen med en påtaglig och övertygad tro och han är så lite känslostyrd att det ibland är svårt för utomstående att tolka honom över huvud taget. Vi som känt honom i närmare 30 år har dock inga problem med att läsa honom.

Som jag ser det är det snarare på individnivå det avgörs om någon är känslostyrd än kopplat till ifall personen har någon form av religiösa övertygelser eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Missförstå mig rätt, jag är tacksam för er moderatorer och tror inte att man inte kan kombinera känsloyttringar i debatter ni deltar i utanför er roll som moderator med just kvalificerad moderering när ni agerar som sådana.

Ämnet handlar dock om att analysera bakgrunden till olika ateisters känslostyrning. Därför är det absolut ämnesrelevant om du som företrädare för din version av ateismen, med reservation för hur du nu i olika sammanhang definierar dig, vill bidra med lite introspektion och beskriva lite av dina erfarenheter av känslostyrning i dessa typer av debatter.

Vilka kategorier som du modererar är ju heller inte dolt och går ju lätt att söka fram och alltid säger det väl något? Kan du själv peka ut något av kopplingen mellan din känslostyrning i denna diskussion och dina intressen och kompetenser som gjorde dig till moderator?

Sen vore det allmänt bra om alla i tråden kunde andas och slappna av lite i det 100% fastslagna faktauttalandet i rubriken om känslostyrning. Jag till exempel föredrar kontakt med kvinnor generellt över kontakt med känslolösa robotar. Samtliga av mina val och ställningstaganden i livet har givetvis också en kontakt med någon form av känsla, något annat finns ju inte i människan.

Du finner min grundläggande förklaring hur jag ser på det citerat ovan.

Här på forumet är det hetsk stämning från båda sidor och många som låter känslorna styra oavsett religiös övertygelse eller ej.

Kan inte påstå att jag tycker att det finns någon faktisk eller påtaglig övervikt på den ena eller andra sidan. Det landar kanske snarare på individnivå än med utgångspunkt i hur man ställer sig till frågan om det finns någon gud eller ej.

Dock uppfattar jag det oftare som om troende har svårt att acceptera att andra inte delar deras tro och överreagerar än det motsatta, men det är bara min uppfattning baserad på vad jag tycker mig ha sett och inget jag faktiskt vet eller kan styrka på något sätt.

Jag har personligen ingen hund i den här kampen då det för mig är irrelevant vad folk tror eller ej. Det är på inget sätt mitt problem om andra tror så länge de respekterar mig och min syn på ämnet.

Min allra bästa vän är kristen och för honom är hans tro väldigt viktig och något som ger honom både styrka och trygghet. Så det finns ingen anledning för mig att gå in och ifrågasätta honom i det eller på något sätt underminera det som är viktigt för honom.

För egen del har jag ingen tro och inte heller något behov av att ha någon. Men jag rannsakar mig själv regelbundet och utgår i det mesta jag gör ifrån helt andra premisser än tro. Är generellt sett väldigt lite känslostyrd, men ingen är ju perfekt så det händer även att jag går på magkänslan i vissa situationer om väldigt sällan.
Citera
2025-11-03, 19:58
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Enligt GPT:
"Private beliefs: Privately, according to records and accounts from close associates (like Albert Speer and Joseph Goebbels), Hitler expressed strong hostility toward organized Christianity, especially toward the Catholic Church and Protestant clergy who opposed him. He saw Christianity as weak and incompatible with his ideology of strength and racial purity.

Ideological influence: His worldview was more pseudoscientific, racial, and nationalistic than religious. It included elements of occult mysticism, Social Darwinism, and Germanic neo-pagan ideas, but he didn’t formally adopt any of those as a religion."

Hitler var ateist

Men idiot...

Chat GPT som källa... Nu får du väl ändå ge dig...

Du går från oklarhet till oklarhet...

Hitler, precis som den absoluta majoriteten av alla tyskar och österrikare, var kristen. Du får tycka att han var hur hemsk som helst, men det ändrar ingenting och han var inte ensam. Den absoluta majoriteten av tyska folket stod bakom honom och delade hans åsikter och värderingar. De var kristna oavsett om det stör dig eller inte.

Förstår att det styr dina känslor i en riktning du har svårt att hantera, men så är det ibland.
Citera
2025-11-03, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Just det JAG tänker till skillnad från fanatiskt kristna...
Fanatiskt kristna kan ju BEVISLIGEN inte tänka logiskt =korkade , eftersom de inte begriper att det inte kan vara som kyrkan säger, vilket jag kom på redan som 6-7åring innan dess troende på Gud...

Det är ju de fanatiskt kristna som INTE har ett öppet sinne, som hävdar att saker är sanna för att det står i en bok med viktiga lögner!

Jag sätter mig inte alls först, har jobbat mycket ideellt hela livet och finansierat flera Hjälp-till-självhjälpsprojekt. Och att jag protesterar mot religion* är för att de den LURAR en massa människor
( *Utom buddhismen för de försöker inte tvinga på folk sin tro, de säger "Så här tror jag, du får tro vad du vill".)
Ja, fast religion är en ÅTERVÄNDSGRÄND, en annan slags DROG. Det syns på ögonen på en del fanatiska religiösa att de är som drogade...

Känns som du faktiskt bevisar TS tes nu.

Och det är väl det tråden handlar inte vad du eller jag tror eller tycker. Utan sättet folk utrycker sig.
Citera
2025-11-03, 20:13
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ni har ju fuckat upp hela världen, två världskrig miljoner döda i sovietunionen världen är i kaos just nu till och med, och allt hände precis när ni bestämde er för att gud var dumt.

Utan gud ser folk ingen mening med livet och blir helt galna, och ledare börjar göra vad som helst då dom lyder ingen högre makt än sig själva

Du har inte förstått Ateism .

Du verkar mest arg på att gud inte kom med en helig intervention och förhindrade slakten sedan ni uppfann en gud som skulle rädda er från olycka, istället har ni fördjupat konflikter och under historiens lopp cementerat den, och nu letar efter en syndabock. Då ligger Ateism närmast till hands. Eller så är det Islam, satanister , klimatet, feminism eller något annat som verkar behändigt att trolla fram som argument för att två dina händer

Alltså, en riktig arkaisk form av religion som du företräder och enligt typiskt mane´r använder härskartekniker och en total brist på ansvarstagande för rollen som den långlivade monopolistiska religiösa monoliten har anstiftat i våra samhällen världen över i över 1500 år. Ni har bränt, torterat, styckat och fängslat människor i över 1000 år för att de haft en annan uppfattning eller vid minsta antydan om blasfemi. Liksom i våra två världskrig. Det var NI som drev dom att offra sig själva , inte oss som inte accepterar varken världslig eller utomvärldsliga makter
Sådana som dig har jag som Ateist mycket stor förakt för. Detta kan vara den första-och enda gången jag skriver detta, då det, tack och lov, inte är riktigt PK att uttrycka sig nuförtiden som dig, en fundamental kristen som sitter i sin garderob .
Hoppas att ni förblir kvar där. Och låter oss andra ta hand om politiken och utvecklingen för mänskligheten i stort, så vore det en stor tjänst. Vi har en hel del att städa upp efter er förödande period vid makten, och det kommer att ta tid Tack
Senast redigerad av Upplyften 2025-11-03 kl. 20:25.
Citera
2025-11-03, 20:16
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Jag funderade lite, och kom på en sak.
Ateister ser kristna som dumma, automatiskt, så om en kristen visar en studie eller någonting som inte stämmer med ateistens världsbild, så måste det vara något fel med informationen, ateisten måste bara komma på vad felet är, och om den inte kan det så tänker den bara att det säkert finns nåt fel bara att den kan inte hitta det.

Det är en psykologisk begränsning som i grunden kommer från en känsla av överlägsenhet.

För det är det som det handlar om egentligen. Ateisten måste känna sig överlägsen. Så fort man släpper den där arroganta jag-vet-allt attityden så verkar kristendom mycket mer rimligt.

Kristendom mot ateism är i grunden en kamp mellan arrogans och ödmjukhet

Vad är det för sk*tsnack?

Jag har flera vänner och kollegor som är kristna och jag varken tror mig vara eller försöker vara överlägsen över dem. Vi är vänner och kollegor med olika syn på saker och ting, men det är ingenting som påverkar vår relation i något negativt avseende.

Att vissa ateister ser dig som dum och usel på att visa på någon form av bevis som styrker dina påståenden är inte samma sak som att de ser likadant på alla kristna.

Att du utgår ifrån din världsbild och din bristande förståelse för andra perspektiv och försöker applicera det på andra visar däremot på kognitiva begränsningarnas snarare än psykologiska.

Att du inte ens inser att hela ditt resonemang ovan är betydligt mer arrogant än ödmjukt pekar på att du åtminstone inte passar in i vad du beskriver...
Citera
2025-11-03, 20:24
Avstängd
Citat:
Själv är jag kristen och trygg i det. Många ateister har bara några olika floskler att dra för att skydda sig från pinsamheter. Ställer man någon följdfråga på deras floskler så höjer de tonen så mycket och hetsigt att man förstår att det är bäst att ligga lågt.

Härom dagen var jag dock hos ett äldre par som varit med länge i humanisterna. De sökte debatt och medan jag förnöjt roade mig med att slå hål på deras fördomar och ställde dem mot väggen med filosofiska motfrågor så kokade de mer och mer till jag återigen fick stoppa för jag var rädd för deras hälsa.

Även i min tråd nyligen, som väl måste vara årets mest kvalitativa och kvantitativa på filosofiforumet, så hoppar ateisterna av en efter en utan något motargument mot mitt påstående om att de bara har sin ståndpunkt för att undvika pinsamheter.

Delar ni med en andlig syn på tillvaron erfarenheten att de som kallar sig rationella oftast inte klarar av att man pekar ut att de bara är känslostyrda? Och ni ateister, varför blir ni så obekväma och rödsvalliga i ansiktet när man ställer följdfrågor och analyserar era floskler?

Har exakt samma erfarenhet.

De har fått lära sig att religion är något dåligt i sig själv och tror på allvar att vetenskapen svarar på livets väsentliga frågor.

Detta skapar trygghet och självrättfärdighet.

Något som är väldigt smärtsamt att utmana.

Därmed försöker de till varje pris skydda sin världsbild.
Citera
2025-11-03, 20:38
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Jag funderade lite, och kom på en sak.
Ateister ser kristna som dumma, automatiskt, så om en kristen visar en studie eller någonting som inte stämmer med ateistens världsbild, så måste det vara något fel med informationen, ateisten måste bara komma på vad felet är, och om den inte kan det så tänker den bara att det säkert finns nåt fel bara att den kan inte hitta det.

Det är en psykologisk begränsning som i grunden kommer från en känsla av överlägsenhet.

För det är det som det handlar om egentligen. Ateisten måste känna sig överlägsen. Så fort man släpper den där arroganta jag-vet-allt attityden så verkar kristendom mycket mer rimligt.

Kristendom mot ateism är i grunden en kamp mellan arrogans och ödmjukhet
Det finns tusentals olika tolkningar av kristendomen och alla utom en menar att din är fel. Det finns bara en ateism som inte gör något anspråk på någon sanning. Om ateism är en religion så är flintskallighet en frisyr.

Gudar ryms inte i universum. Ingenstans kan ens en enda få plats. Universum är inte kompatibelt med en gud. Kristendomen är inte ett rollspel.

Försöker du pressa in en gud i dagens världsbild så har du missat hela poängen med kristendomen. Gud finns inom dig, inte ute i världsrymden. Det är din uppgift i livet här på jorden att sprida din gudomlighet till andra, så står det i Bibeln.
Citera
2025-11-03, 20:39
Medlem
Citat:
Du finner min grundläggande förklaring hur jag ser på det citerat ovan.

Här på forumet är det hetsk stämning från båda sidor och många som låter känslorna styra oavsett religiös övertygelse eller ej.

Kan inte påstå att jag tycker att det finns någon faktisk eller påtaglig övervikt på den ena eller andra sidan. Det landar kanske snarare på individnivå än med utgångspunkt i hur man ställer sig till frågan om det finns någon gud eller ej.

Dock uppfattar jag det oftare som om troende har svårt att acceptera att andra inte delar deras tro och överreagerar än det motsatta, men det är bara min uppfattning baserad på vad jag tycker mig ha sett och inget jag faktiskt vet eller kan styrka på något sätt.
Jag var sugen på en batalj och tänkte när jag var på väg att starta ämnet att detta kommer nog bli en hit. Du svarar inte på mina mer personliga frågor i detta inlägg och även jag lägger in begränsningar och avvägningar på vad jag drar upp i trådarna. Även om jag trivs på gudstjänster i de flesta typer av kyrkor och har både läst och lyssnat igenom hela Bibeln så har jag en hel del avvikelser från generella stereotypa bilder av kristna som antytts här i tråden både en och två gånger.

Utgående från min bakgrund och att jag diggar och har ovanligt mycket erfarenhet från debatter på forum liksom "andlig strid" så har jag förmåga att blanda om leken på ett sätt som många ateister inte har så bra svar på. Jämfört med vad de kanske förväntar sig när jag presenterar mig som kristen.

Så givetvis är jag medveten om att en vanlig uppfattning om sakernas tillstånd vad gäller rubrik och TS här i vår kalla nord går i rakt motsatt riktning, som du också är inne på. Men numera, om jag släpper lös tyglarna, är min erfarenhet att ateister som jag debatterar med i princip alltid visar mer tecken på för debatten blockerande känslor än vad jag gör.
Citat:

Jag har personligen ingen hund i den här kampen då det för mig är irrelevant vad folk tror eller ej. Det är på inget sätt mitt problem om andra tror så länge de respekterar mig och min syn på ämnet.
Har du inte? Jag bröt ju in i din debatt med kristna "bakelsernassmak" här ovan med fokus på dina känsloyttringar. Var det för att hen inte visat dig och din syn på ämnet respekt? Hur då?
Citat:
Min allra bästa vän är kristen och för honom är hans tro väldigt viktig och något som ger honom både styrka och trygghet. Så det finns ingen anledning för mig att gå in och ifrågasätta honom i det eller på något sätt underminera det som är viktigt för honom.

För egen del har jag ingen tro och inte heller något behov av att ha någon. Men jag rannsakar mig själv regelbundet och utgår i det mesta jag gör ifrån helt andra premisser än tro. Är generellt sett väldigt lite känslostyrd, men ingen är ju perfekt så det händer även att jag går på magkänslan i vissa situationer om väldigt sällan.
Ok, fint. Men att vara känslostyrd är väl ändå på inget vis generellt något som gör att du är längre ifrån att vara perfekt? Utanför vissa strikt tekniska situationer, vad gör att du ser att gå på magkänslan som något negativt? Även i strikt tekniskt hantverk går väl många sådana kvalificerade yrkesmän ofta på magkänsla, eller?
Citera
2025-11-03, 21:35
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Jag var sugen på en batalj och tänkte när jag var på väg att starta ämnet att detta kommer nog bli en hit. Du svarar inte på mina mer personliga frågor i detta inlägg och även jag lägger in begränsningar och avvägningar på vad jag drar upp i trådarna. Även om jag trivs på gudstjänster i de flesta typer av kyrkor och har både läst och lyssnat igenom hela Bibeln så har jag en hel del avvikelser från generella stereotypa bilder av kristna som antytts här i tråden både en och två gånger.

Vad är det för personliga frågor som är relevanta för ämnet du vill ha svar på?

Vad som föranlett till att jag blev moderator för över tio år sedan är inte relevant för tråden. Det är för övrigt något jag inte kan eller får svara på.

Det enda kopplat till känsla i modereringen är fingertoppskänsla och det är snarare något som bygger på erfarenhet och kunskap om praxis än om faktisk känslostyrning. Självklart kan man se det som att man skaffar sig en känsla för hur modereringen ska skötas, men då det finns moderatorer med olika religiösa övertygelser som ändå modererar utifrån samma premisser och sköter det minst lika bra oavsett, så kan jag inte se någon faktisk relevans när det kommer till om man tror på gud eller ej.

Citat:
Utgående från min bakgrund och att jag diggar och har ovanligt mycket erfarenhet från debatter på forum liksom "andlig strid" så har jag förmåga att blanda om leken på ett sätt som många ateister inte har så bra svar på. Jämfört med vad de kanske förväntar sig när jag presenterar mig som kristen.

Inget i den här diskussionen som visar på att du skiljer ut dig på något påtagligt sätt. Självklart är du en enskild individ med din personliga särart, men i ditt resonemang och framtoning är det inget som gör att du skulle vara svårare att skilja ut som det ena eller andra.

Jag har rest mycket och träffat många människor från olika kulturer med vitt skilda religiösa övertygelser och enligt min erfarenhet är det oftare kulturella aspekter som ligger utanför religionstillhörighet som är tongivande för hur personer för sig. En svensk kristen och en svensk ateist är betydligt mer lika varandra än vad en svensk kristen är med en amerikansk kristen eller en svensk ateist och en ateist från Japan.

Citat:
Så givetvis är jag medveten om att en vanlig uppfattning om sakernas tillstånd vad gäller rubrik och TS här i vår kalla nord går i rakt motsatt riktning, som du också är inne på. Men numera, om jag släpper lös tyglarna, är min erfarenhet att ateister som jag debatterar med i princip alltid visar mer tecken på för debatten blockerande känslor än vad jag gör.

Blockerade känslor för vad?

Citat:
Har du inte? Jag bröt ju in i din debatt med kristna "bakelsernassmak" här ovan med fokus på dina känsloyttringar. Var det för att hen inte visat dig och din syn på ämnet respekt? Hur då?

Nej, det har jag faktiskt inte. Min invändning mot bakelsernassmsk handlar inte om att h*n är kristen utan om att h*n kommer med påståenden som h*n inte har belägg för och presenterade något h*n påstod vara "bevis" som uppenbarligen inte var bevis för det h*n påstod. Det är inte mer avancerat än så.

Huruvida h*n skulle vara troende eller ateist ser jag i grunden som irrelevant. Om h*n hade varit ateist och lagt fran "bevis" som underlag för att visa på att gud inte finns hade jag ställt mig lika ifrågasättande till det påståendet.

Avsaknaden av bevis för guds är inte heller bevis på avsaknaden av gud.

Jag hade inga "känsloyttringar" i det du bröt in . Om du tolkar det så får stå för dig. Jag kan bara beklaga att du missförstått och läst in något i texten som inte finns där.

Citat:
Ok, fint. Men att vara känslostyrd är väl ändå på inget vis generellt något som gör att du är längre ifrån att vara perfekt? Utanför vissa strikt tekniska situationer, vad gör att du ser att gå på magkänslan som något negativt? Även i strikt tekniskt hantverk går väl många sådana kvalificerade yrkesmän ofta på magkänsla, eller?

Jag föredrar rationalitet framför irrationalitet. Magkänslan kan jag gå på när jag är hungrig eller om jag ska välja en film att titta på. När jag fattar viktiga beslut - oavsett om vad - ser jag det som fördelaktigt ifall detta utgår ifrån evidens snarare än "bara" känslor.

Ifall det som ligget till grund för att kvalificerade yrkesmän använder sig av "magkänslan" och inte egentligen utgår ifrån kvalificerad kunskap förvärvad genom erfarenhet under sitt yrkesliv kan jag inte uttala mig om då jag inte ser något som tyder på att så skulle vara fallet.
Citera
2025-11-03, 22:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men idiot...

Chat GPT som källa... Nu får du väl ändå ge dig...

Du går från oklarhet till oklarhet...

Hitler, precis som den absoluta majoriteten av alla tyskar och österrikare, var kristen. Du får tycka att han var hur hemsk som helst, men det ändrar ingenting och han var inte ensam. Den absoluta majoriteten av tyska folket stod bakom honom och delade hans åsikter och värderingar. De var kristna oavsett om det stör dig eller inte.

Förstår att det styr dina känslor i en riktning du har svårt att hantera, men så är det ibland.
Du är sjuk.
Du kan inte förneka verkligheten för alltid, till slut kommer det slå tillbaka.
Citera
2025-11-03, 22:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vad är det för personliga frågor som är relevanta för ämnet du vill ha svar på?

Vad som föranlett till att jag blev moderator för över tio år sedan är inte relevant för tråden. Det är för övrigt något jag inte kan eller får svara på.

Det enda kopplat till känsla i modereringen är fingertoppskänsla och det är snarare något som bygger på erfarenhet och kunskap om praxis än om faktisk känslostyrning. Självklart kan man se det som att man skaffar sig en känsla för hur modereringen ska skötas, men då det finns moderatorer med olika religiösa övertygelser som ändå modererar utifrån samma premisser och sköter det minst lika bra oavsett, så kan jag inte se någon faktisk relevans när det kommer till om man tror på gud eller ej.

Inget i den här diskussionen som visar på att du skiljer ut dig på något påtagligt sätt. Självklart är du en enskild individ med din personliga särart, men i ditt resonemang och framtoning är det inget som gör att du skulle vara svårare att skilja ut som det ena eller andra.

Jag har rest mycket och träffat många människor från olika kulturer med vitt skilda religiösa övertygelser och enligt min erfarenhet är det oftare kulturella aspekter som ligger utanför religionstillhörighet som är tongivande för hur personer för sig. En svensk kristen och en svensk ateist är betydligt mer lika varandra än vad en svensk kristen är med en amerikansk kristen eller en svensk ateist och en ateist från Japan.

Blockerade känslor för vad?

Nej, det har jag faktiskt inte. Min invändning mot bakelsernassmsk handlar inte om att h*n är kristen utan om att h*n kommer med påståenden som h*n inte har belägg för och presenterade något h*n påstod vara "bevis" som uppenbarligen inte var bevis för det h*n påstod. Det är inte mer avancerat än så.

Huruvida h*n skulle vara troende eller ateist ser jag i grunden som irrelevant. Om h*n hade varit ateist och lagt fran "bevis" som underlag för att visa på att gud inte finns hade jag ställt mig lika ifrågasättande till det påståendet.

Avsaknaden av bevis för guds är inte heller bevis på avsaknaden av gud.

Jag hade inga "känsloyttringar" i det du bröt in . Om du tolkar det så får stå för dig. Jag kan bara beklaga att du missförstått och läst in något i texten som inte finns där.

Jag föredrar rationalitet framför irrationalitet. Magkänslan kan jag gå på när jag är hungrig eller om jag ska välja en film att titta på. När jag fattar viktiga beslut - oavsett om vad - ser jag det som fördelaktigt ifall detta utgår ifrån evidens snarare än "bara" känslor.

Ifall det som ligget till grund för att kvalificerade yrkesmän använder sig av "magkänslan" och inte egentligen utgår ifrån kvalificerad kunskap förvärvad genom erfarenhet under sitt yrkesliv kan jag inte uttala mig om då jag inte ser något som tyder på att så skulle vara fallet.
Du bevisar TS påstående på ett sånt extremt sätt. Vad är det med dig egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in