2025-11-03, 19:07
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Flera gånger har jag som kristen i tråden skickat mängder med vetenskapliga studier, sen är det ateister som inte tror på studierna.
Betyder det då att jag som kristen är mer vetenskaplig?
Det betyder ju per definition att det är ateister som förnekar vetenskapen

En "vetenskap" som bland annat bygger på utsagor från 5-åriga, blinda flickors subjektiva upplevelser... Nja, det var inte mycket att komma med.
Citera
2025-11-03, 19:10
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
En "vetenskap" som bland annat bygger på utsagor från 5-åriga, blinda flickors subjektiva upplevelser... Nja, det var inte mycket att komma med.
Det där är ju en strawman, jag har skickat mängder med studier som alla sagt samma sak från olika delar av världen, nu försöker du få det att låta larvigt genom att peka ut bara vissa delar av studierna på ett förvrängande sätt.

Ateister är inte vetenskapliga, de vill gärna låta som att de är det, men det är falskt.

Nu ignorerar du vetenskapliga bevis för att de inte passar din världsbild.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-03 kl. 19:13.
Citera
2025-11-03, 19:19
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ni har ju fuckat upp hela världen, två världskrig miljoner döda i sovietunionen världen är i kaos just nu till och med, och allt hände precis när ni bestämde er för att gud var dumt.

Utan gud ser folk ingen mening med livet och blir helt galna, och ledare börjar göra vad som helst då dom lyder ingen högre makt än sig själva

Hur tänker du nu?

Snubben som ses som ansvarig för WWII (Adolf Hitler) var katolsk kristen. Det var till mångt och mycket ett krig med ursprung i vad som av många kristna ses som kristna värderingar.

Att du inte ser någon mening med livet utan Gud är inte ens nästan samma sak som om andra delar den synen.

För många är det precis tvärtom. Man får "bara" en chans och har ingen Gud att skylla på eller gömma sig bakom, så det är bäst att göra något riktigt bra med det man har.

Är det känslorna som svallar över och styr nu igen?
Senast redigerad av Allaballawalla 2025-11-03 kl. 19:22.
Citera
2025-11-03, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Fast ensam är ju mycket starkare än att bli en korkad följare av lögnerna i kristendomen
som de tvingas på även i en del avvänjningsprogram för alkoholister och drogmissbrukare...
Om det hjälper så hjälper det, bara att du kallar folk dumma och lågbegåvade när dom inte tycker som dig. Bevisar bara hur du tänker.
Ett öppet sinne är alltid ett bra sinne.
Att vara ateist och säga att alla är dumma i huvudet och sätta sig själv först är ett dåligt liv.
Just det JAG tänker till skillnad från fanatiskt kristna...
Fanatiskt kristna kan ju BEVISLIGEN inte tänka logiskt =korkade , eftersom de inte begriper att det inte kan vara som kyrkan säger, vilket jag kom på redan som 6-7åring innan dess troende på Gud...

Det är ju de fanatiskt kristna som INTE har ett öppet sinne, som hävdar att saker är sanna för att det står i en bok med viktiga lögner!

Jag sätter mig inte alls först, har jobbat mycket ideellt hela livet och finansierat flera Hjälp-till-självhjälpsprojekt. Och att jag protesterar mot religion* är för att de den LURAR en massa människor
( *Utom buddhismen för de försöker inte tvinga på folk sin tro, de säger "Så här tror jag, du får tro vad du vill".)
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Om det nu handlar om att personer för i en överdos eller grottar ner sig i en bibel så kan vi nog alla vara överens om att Bibeln är bättre.

Oftast handlar Desutom alkolism och drog missbruk av utanförskap och ej känna sig tillhöra något. Där över hjälper diverse grupper och föreningar att folk känner sig connected och har lättare att sluta och tänka på sig själva och där med känner att dom behöver göra saker och ta tag i sig själva för andras skull med.

Det m det är kyrkan , fotbollsklubb eller en AA / NA grupp spelar väl ingen roll. Bevisligen fungerar det ju för en del.
Ja, fast religion är en ÅTERVÄNDSGRÄND, en annan slags DROG. Det syns på ögonen på en del fanatiska religiösa att de är som drogade...
Citera
2025-11-03, 19:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Hur tänker du nu?

Snubben som ses som ansvarig för WWII (Adolf Hitler) var katolsk kristen. Det var till mångt och mycket ett krig med ursprung i vad som av många kristna ses som kristna värderingar.

Att du inte ser någon mening med livet utan Gud är inte ens nästan samma sak som om andra delar den synen.

För många är det precis tvärtom. Man får "bara" en chans och har ingen Gud att skylla på eller gömma sig bakom, så det är bäst att göra något riktigt bra med det man har.

Är det känslorna som svallar över och styr nu igen?
Enligt GPT:
"Private beliefs: Privately, according to records and accounts from close associates (like Albert Speer and Joseph Goebbels), Hitler expressed strong hostility toward organized Christianity, especially toward the Catholic Church and Protestant clergy who opposed him. He saw Christianity as weak and incompatible with his ideology of strength and racial purity.

Ideological influence: His worldview was more pseudoscientific, racial, and nationalistic than religious. It included elements of occult mysticism, Social Darwinism, and Germanic neo-pagan ideas, but he didn’t formally adopt any of those as a religion."

Hitler var ateist
Citera
2025-11-03, 19:24
Medlem
Citat:
Det där är ju en strawman, jag har skickat mängder med studier som alla sagt samma sak från olika delar av världen, nu försöker du få det att låta larvigt genom att peka ut bara vissa delar av studierna på ett förvrängande sätt.

Ateister är inte vetenskapliga, de vill gärna låta som att de är det, men det är falskt.

Nu ignorerar du vetenskapliga bevis för att de inte passar din världsbild.

Nej, jag refererade enkom till material du givit mig/oss - menar du att detta med flickan var falskt? Att detta inte var en del av den sk. bevisningen du önskade delge? Hur du får detta till en "halmgubbe" är löjligt, då det är du som dragit fram detta ur den sörjan du kallar "bevis"...
Citera
2025-11-03, 19:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, jag refererade enkom till material du givit mig/oss - menar du att detta med flickan var falskt? Att detta inte var en del av den sk. bevisningen du önskade delge? Hur du får detta till en "halmgubbe" är löjligt, då det är du som dragit fram detta ur den sörjan du kallar "bevis"...
Det var en del av bevisningen, jag har läst och hört mycket om sånt, jag tror på vad de säger.
Det är för många som säger samma sak för att det ska vara lögn eller ett sammanträffande.

Dessutom är det bara en del av bevisningen.

Vad är det egentligen som är så upprörande eller svårt att tro enligt dig med den delen?
Citera
2025-11-03, 19:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag funderade lite, och kom på en sak.
Ateister ser kristna som dumma, automatiskt, så om en kristen visar en studie eller någonting som inte stämmer med ateistens världsbild, så måste det vara något fel med informationen, ateisten måste bara komma på vad felet är, och om den inte kan det så tänker den bara att det säkert finns nåt fel bara att den kan inte hitta det.

Det är en psykologisk begränsning som i grunden kommer från en känsla av överlägsenhet.

För det är det som det handlar om egentligen. Ateisten måste känna sig överlägsen. Så fort man släpper den där arroganta jag-vet-allt attityden så verkar kristendom mycket mer rimligt.

Kristendom mot ateism är i grunden en kamp mellan arrogans och ödmjukhet
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-03 kl. 19:40.
Citera
2025-11-03, 19:40
Medlem
Citat:
Det var en del av bevisningen, jag har läst och hört mycket om sånt, jag tror på vad de säger.
Det är för många som säger samma sak för att det ska vara lögn eller ett sammanträffande.

Dessutom är det bara en del av bevisningen.

Vad är det egentligen som är så upprörande eller svårt att tro enligt dig med den delen?

Inget upprörande alls - bara dåliga bevis...
Citera
2025-11-03, 19:42
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Inget upprörande alls - bara dåliga bevis...
Varför? Detaljer!
Citera
Medlem
Citat:
Jag funderade lite, och kom på en sak.
Ateister ser kristna som dumma, automatiskt, så om en kristen visar en studie eller någonting som inte stämmer med ateistens världsbild, så måste det vara något fel med informationen, ateisten måste bara komma på vad felet är, och om den inte kan det så tänker den bara att det säkert finns nåt fel bara att den kan inte hitta det.

Det är en psykologisk begränsning som i grunden kommer från en känsla av överlägsenhet.

För det är det som det handlar om egentligen. Ateisten måste känna sig överlägsen. Så fort man släpper den där arroganta jag-vet-allt attityden så verkar kristendom mycket mer rimligt.

Kristendom mot ateism är i grunden en kamp mellan arrogans och ödmjukhet

Varför blir du så upprörd, kränkt och känslosam?
Citera
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Varför blir du så upprörd, kränkt och känslosam?
Jag blev det lite nu, förlåt.
Men det är mina ärliga tankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in