Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Förvånar mig att JK tillsätts av regeringen, får regeringen likt Trump övertag över JK? Hur garanteras JKs oberoende.
Riksbanken står under riksdagen, dvs de samlade politiska krafterna.
Det är inte förvånande. JK är en förvaltningsmyndighet som lyder under regeringen. Det innebär att regeringen tillsätter och entledigar justitiekanslern, likt alla andra chefer för statliga myndigheter under regeringen.
Det är rimligt att den exekutiva, politiska makten (regeringen) tillsätter chefer för de myndigheter som lyder därunder.
Oberoendet garanteras av att Sverige inte tillämpar ministerstyre, så regeringen har inget övertag på JK: JK fattar självständigt beslut i enskilda ärenden.
Även om jag inte delar JK:s bedömning att det inte föreligger tillräckliga, principiella skäl för att i sak utreda Dumpen-anmälningarna, är det givetvis bra att JK kan fatta detta beslut oberoende av vad politikerna anser.
Regeringen, eller ens riksdagen, ska inte generellt sett kunna gå in och ändra en myndighets, inklusive JK:s, beslut i enskilda fall, vilket också är den ordning som gäller.
Det har tidigare i tråden, och även i tråden om det nu aktuella förtalsmålet, hävdats att eftersom JK inte har gått vidare med anmälningarna om förtal är det en indikator på att det Dumpen gör inte utgör brottsligt förtal.
Den slutsatsen kan ingalunda dras, då JK, som jag tidigare har nämnt, har fattat beslutet att inte gå vidare närmast av konstitutionella (grundlagsmässiga) skäl - JK har inte ens gjort en straffrättslig bedömning i sak:
Mediegrundlagarna är till för att ge ett synnerligen starkt skydd för dem som innehar utgivningsbevis, och något exceptionellt - rent principiellt ur grundlagssynpunkt - måste publiceras för att JK i egenskap av exklusiv åklagare inom området ska väcka åtal. Som nyligen sagts i tråden har det bara hänt tre gånger på drygt 30 år.
Att det är extremt ovanligt att JK åtalar för tryck/yttrandefrihetsbrott är emellertid inget absolut hinder mot att i en framtid åtala Dumpens utgivare eller annan:
JK har när allt kommer 'kring författningsenlig möjlighet att göra det. Tolkningen av den möjligheten, som folket via riksdagens lagda ord i lagen har gett JK, är upp till JK att genomföra när den dyker upp.