2025-11-01, 17:49
Medlem
När man läser FUP så förstår man tydligt varför kriminella håller tyst vid förhör. Micke pratar oerhört mycket och nästan målar in sig i ett hörn. Advokaten får hoppa in flera gånger för att rädda upp läget.
Citera
2025-11-01, 17:55
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag bedömde bara en person som varit och kladdat/pussat någon mot deras vilja och beskriver sig själv som generellt "fysisk och kramig" ur ett arbetsgivarperspektiv. En sån person är ett potentiellt arbetsgivarproblem, speciellt om personen ifråga urskuldar ett felaktigt agerande med att vara "fysisk och kramig".
Jag ser inga problem med att ha en fysisk och kramig person på en arbetsplats. Det har jag varit med om många gånger genom mitt arbetsliv. Det är oftast väldigt glada och positiva människor och deras personligheter har bara varit uppskattade. Det kan inte vara trevligt att ha dig som chef, som känner att såna människor ska få sparken.

Citat:
Tänk dig nån som jobbar på ett dagis och har blivit anmäld för att vara för närgången mot barn, och som förklarar för arbetsgivaren att det beror på att man är en så "fysisk och kramig" person. SJälvklart är det ett allvarligare läge, men ur arbetsgivarsynvinkel är det samma sak: "en potentiell katastrof".
Nu talar vi om två vuxna människor på en fest för vuxna människor. Din jämförelse verkar desperat.

Citat:
Tänk dig istället att du går omkring på jobbet och utan förvarning pussar en kvinnlig kollega. Poängen är inte att det kanske är okej för en del kvinnliga kollegor och inte okej för andra, utan att ansvaret för att det garanterat är okej ligger på dig, som pussare. Hur behagligt det än är för dig att pussa kvinnor (eller män), så är det inte okej om det är obehagligt för motparten, och speciellt inte om det uppfattas som en sexuell handling.
Självklart är det inte okej att göra så, men nu hände det här under en fest där många var ganska så dragna. Även om det inte är okej ändå så måste man kunna ha en viss förståelse för att en del människor har lättare för att göra bort sig då. Vi talar om en eller två pussar, inte en våldtäkt.

Det är egentligen på samma låga nivå som när Micke säger att han reagerade på Renées smekningar på hans armar och hennes hand innanför hans skjorta, men han valde att se det för vad det var.

Tycker du att han skulle ha anmält detta till sin arbetsgivare istället och dra igång en utredning för sexuella trakasserier?
Citera
2025-11-01, 20:41
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Jag ser inga problem med att ha en fysisk och kramig person på en arbetsplats. Det har jag varit med om många gånger genom mitt arbetsliv. Det är oftast väldigt glada och positiva människor och deras personligheter har bara varit uppskattade. Det kan inte vara trevligt att ha dig som chef, som känner att såna människor ska få sparken.

Tvärtom, människor som inte vill bli kramade och pussade är glada och nöjda för att ha en chef som ser till att sånt inte händer.

Citat:
Nu talar vi om två vuxna människor på en fest för vuxna människor. Din jämförelse verkar desperat.

Självklart är det inte okej att göra så, men nu hände det här under en fest där många var ganska så dragna. Även om det inte är okej ändå så måste man kunna ha en viss förståelse för att en del människor har lättare för att göra bort sig då. Vi talar om en eller två pussar, inte en våldtäkt.

Det finns inga speciella regler för fester. Och det är ju pussarna som nu behandlas i rätten. Om pussarna hade varit 100% okej så skulle inget åtal ha väckts, utan fallet hade lagts ner efter förundersökningen. Så oberoende av hur det landar så har åklagaren ansett att det potentiellt fyller definitionen på sexuellt ofredande. Det är ett faktum, sen kan man förstås tycka vad man vill

Citat:
Det är egentligen på samma låga nivå som när Micke säger att han reagerade på Renées smekningar på hans armar och hennes hand innanför hans skjorta, men han valde att se det för vad det var.

Tycker du att han skulle ha anmält detta till sin arbetsgivare istället och dra igång en utredning för sexuella trakasserier?

Om han kände sig trakasserad så självklart.

Om det alls har hänt, det dementerades ju rätt klart av kvinnan att nåt sånt alls hade hänt.

Leijnegard borde ha snackat ordentligt med sin advokat innan förhöret, framförallt gällande att inte överhuvudtaget gå in på nåt sexuellt. Nu kunde han liksom inte hålla sig, vilket gör att allt snack om att det bara var "vänskap" framstår som bullshit. Dessutom klåpade han ytterlgiare med att säga nåt om att kvinnans äktenskap var i kris, dvs. han lyfter det själv som relevant under ett förhör med polisen. Man kan undra hur han riktigt tänker, när han är anklagad för sexuellt ofredande och och börjar orera om hur den kvinna som blivit utsatt har problem med sitt äktenskap. Den slutsats man drar är givetvis att han anser att det är relevant för händelsen, och det är ett självmål som heter duga.
Citera
2025-11-01, 21:05
Citat:
Tvärtom, människor som inte vill bli kramade och pussade är glada och nöjda för att ha en chef som ser till att sånt inte händer.
Nu skrev jag "fysisk och kramig".

Citat:
Om han kände sig trakasserad så självklart.

Om det alls har hänt, det dementerades ju rätt klart av kvinnan att nåt sånt alls hade hänt.
Du bekräftar bara något jag misstänkt hela tiden, men nu erkänner du i alla fall att du ser män som mindre trovärdiga än kvinnor, trots att du i det här fallet saknar bevis som kan styrka det Renée nekar till.
Citera
2025-11-01, 22:13
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Du bekräftar bara något jag misstänkt hela tiden, men nu erkänner du i alla fall att du ser män som mindre trovärdiga än kvinnor, trots att du i det här fallet saknar bevis som kan styrka det Renée nekar till.

Inte alls. Det är bara ord som står mot ord. Om det inte finns andra bevis brukar det inte väga så tungt i rätten. Speciellt om nåt som sägs talar till egen fördel. Och det är absolut ingen skillnad på om det är en man eller en kvinna som säger nåt.

Däremot verkar du nog ha nån hang-up när det gäller kön och "feminism". Du verkar se i stort sett allt som könsrelaterat på sätt eller annat. Så är det inte där ute i verkligheten...
Citera
2025-11-02, 00:50
Citat:
Inte alls. Det är bara ord som står mot ord. Om det inte finns andra bevis brukar det inte väga så tungt i rätten. Speciellt om nåt som sägs talar till egen fördel. Och det är absolut ingen skillnad på om det är en man eller en kvinna som säger nåt.

Däremot verkar du nog ha nån hang-up när det gäller kön och "feminism". Du verkar se i stort sett allt som könsrelaterat på sätt eller annat. Så är det inte där ute i verkligheten...

Fast jag har ju rätt i att du ifrågasätter allt Micke säger i förhören, men inte vad Renée säger. Trots att det mesta är ord mot ord, det skriver du själv. Då är det väl inte konstigt att jag undrar vad det beror på?

Nu tycker du till och med att det är konstigt att Micke berättar i sitt förhör om vilken typ av relation de båda har haft till varandra, men det gör ju även Renée i sitt förhör. Jag ser inget som är konstigt i det. Är det för att Micke står åtalad för sexuellt ofredande som du tycker att det är speciellt opassande att han berättar om deras relation?

Känns Renées beskrivning av deras relation mer trovärdig bara för att hon är målsägande?

Har det kommit fram vad som är maskat på sida 7 i förundersökningsprotokollet (förhöret med Renée)?
Och varför är det maskat?

"Renée förklarade att det är hemskt att säga,"
Senast redigerad av RollonHomie 2025-11-02 kl. 00:53.
Citera
2025-11-02, 10:25
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Fast jag har ju rätt i att du ifrågasätter allt Micke säger i förhören, men inte vad Renée säger. Trots att det mesta är ord mot ord, det skriver du själv. Då är det väl inte konstigt att jag undrar vad det beror på?

Det där är ditt eget "hitte på".

Citat:
Nu tycker du till och med att det är konstigt att Micke berättar i sitt förhör om vilken typ av relation de båda har haft till varandra, men det gör ju även Renée i sitt förhör. Jag ser inget som är konstigt i det. Är det för att Micke står åtalad för sexuellt ofredande som du tycker att det är speciellt opassande att han berättar om deras relation?

Nej, det är inte opassande. Bara korkat.

Om man står åtalad för sexuellt ofredande och en del av ens försvar är att "allt var vänskapligt" och "vi är bara vänner" så är det mer än dumt att själv i förhöret börja lyfta in sexuella aspekter. Ju mer "sexuellt" Leijnegard berättar att han känt av i deras förhållande desto mindre troligt framstår det som att det att det var en "vänskaplig puss".

Citat:
Känns Renées beskrivning av deras relation mer trovärdig bara för att hon är målsägande?

Inte alls. De avgörande detaljerna kommer att vara de som på ett eller annat sätt är styrkta, dvs. de detaljer där Leijnegards och Flodhs vittnesmål överensstämmer eller där det finns annan bevisning soms tyrker vad som hänt (sms och vittnesmål).

Allt annat vägs sedan in mot dessa fakta. Det gäller också vittnesmål om vad man känt och tänkt, och där är det bara egna utsagor (eller psykologutlåtanden) som kan användas av rätten eftersom det inte på annat sätt går att ta reda på eller bevisa vad som fanns/finns mellan öronen på nån.

Och Lejnegard är upprepade gånger "on the record" med att ha tänkt och spekulerat om Flodh i mer än enbart "vänskapliga" termer. Också hans beskrivningar av hur han kände direkt efteråt där han undrar om hon var intresserad av honom är ett bevis på det. Att han åtminstone reflekterade över sin kvinnliga kollega mer än som bara "vän". Om jag var domare och summerade hans eget vittnesmål så skulle jag nog kunna dra slutsatsen att det inte bara var en "vänskaplig" puss, speciellt som ha närmade sig Flodh på nytt för att berätta hur vacker hon var, trots att hon gick undan.

Typisk fyllebeteende, ja. Inte så allvarligt, ja. Men nu är frågan om det går över gränsen för "sexuellt ofredande", och Leijnegards försvar att det bara var en vänskaplig puss (eller två) undergrävs av hans eget vittnesmål. Och om svaret på frågan om det går över gränsen också är "ja", så då blir han dömd.
Citera
2025-11-02, 12:59
Medlem
OM M8cke L blir frikänd, får han komma in i värmen igen? Andra med klart bärrem saker jar ju det som tex Lotta Brome.
Citera
2025-11-02, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
OM M8cke L blir frikänd, får han komma in i värmen igen? Andra med klart bärrem saker jar ju det som tex Lotta Brome.

Micke har ju inte samma frikort som lotta dvs lesbisk och pk
Citera
2025-11-02, 16:06
Medlem
Citat:
Jag bedömde bara en person som varit

Det är inte mycket som hände där.
En puss på en fest.

Däremot tråkigt att han blir så stressad att han kommenterar hennes utseende i efterhand.
Det får hela situationen att bli sned.

Hon ser helt normal ut.
Hennes kollega är mycket hetare.
Hoppas att hans fru inte bryr sig så mycket, har andra intressen. Någon som hovrar över henne med kramar.

Att fokus hamnade på Renées utseende är motbjudande. 🤮
Citera
2025-11-02, 17:42
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123

Jag tror faktiskt att det är tvärtom. Om han blir dömd så kan han be om ursäkt och det ligger i Flodhs intresse att säga att hon är nöjd med det (för att också komma vidare). Och det gör att saken är "utagerad" också ur SVTs synvinkel = bara att tuta och köra för alla parter.
Citera
2025-11-03, 12:03
Citat:
Det där är ditt eget "hitte på".
Vi vet båda att det inte är något "hitte på".

Citat:
Nej, det är inte opassande. Bara korkat.
Jag ser det som en ren självklarhet, för att de som utreder det hela ska få en bild av hur deras relation har sett ut.
Citat:
Om man står åtalad för sexuellt ofredande och en del av ens försvar är att "allt var vänskapligt" och "vi är bara vänner" så är det mer än dumt att själv i förhöret börja lyfta in sexuella aspekter. Ju mer "sexuellt" Leijnegard berättar att han känt av i deras förhållande desto mindre troligt framstår det som att det att det var en "vänskaplig puss".
Ja, människor tolkar saker olika och det är ju bra. Jag tolkar det som att Micke vill beskriva att deras fysiska vänskap var något han tyckte var helt normal. Personligen tolkar jag inget av hans beskrivningar som något sexuellt. Allt han säger är att han reagerade över när Renée blev lite mer fysisk än normalt. Det fick honom att fundera över saker, men det var allt. Ingen av oss vet om det han säger är sant. Men bara för att han har pussat henne, betyder inte att han ljuger om allt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in