Citat:
Ursprungligen postat av
RollonHomie
Fast jag har ju rätt i att du ifrågasätter allt Micke säger i förhören, men inte vad Renée säger. Trots att det mesta är ord mot ord, det skriver du själv. Då är det väl inte konstigt att jag undrar vad det beror på?
Det där är ditt eget "hitte på".
Citat:
Ursprungligen postat av
RollonHomie
Nu tycker du till och med att det är konstigt att Micke berättar i sitt förhör om vilken typ av relation de båda har haft till varandra, men det gör ju även Renée i sitt förhör. Jag ser inget som är konstigt i det. Är det för att Micke står åtalad för sexuellt ofredande som du tycker att det är speciellt opassande att han berättar om deras relation?
Nej, det är inte opassande. Bara korkat.
Om man står åtalad för sexuellt ofredande och en del av ens försvar är att "allt var vänskapligt" och "vi är bara vänner" så är det mer än dumt att själv i förhöret börja lyfta in sexuella aspekter. Ju mer "sexuellt" Leijnegard berättar att han känt av i deras förhållande desto mindre troligt framstår det som att det att det var en "vänskaplig puss".
Citat:
Ursprungligen postat av
RollonHomie
Känns Renées beskrivning av deras relation mer trovärdig bara för att hon är målsägande?
Inte alls. De avgörande detaljerna kommer att vara de som på ett eller annat sätt är styrkta, dvs. de detaljer där Leijnegards och Flodhs vittnesmål överensstämmer eller där det finns annan bevisning soms tyrker vad som hänt (sms och vittnesmål).
Allt annat vägs sedan in mot dessa fakta. Det gäller också vittnesmål om vad man känt och tänkt, och där är det bara egna utsagor (eller psykologutlåtanden) som kan användas av rätten eftersom det inte på annat sätt går att ta reda på eller bevisa vad som fanns/finns mellan öronen på nån.
Och Lejnegard är upprepade gånger "on the record" med att ha tänkt och spekulerat om Flodh i mer än enbart "vänskapliga" termer. Också hans beskrivningar av hur han kände direkt efteråt där han undrar om hon var intresserad av honom är ett bevis på det. Att han åtminstone reflekterade över sin kvinnliga kollega mer än som bara "vän". Om jag var domare och summerade hans eget vittnesmål så skulle jag nog kunna dra slutsatsen att det inte bara var en "vänskaplig" puss, speciellt som ha närmade sig Flodh på nytt för att berätta hur vacker hon var, trots att hon gick undan.
Typisk fyllebeteende, ja. Inte så allvarligt, ja. Men nu är frågan om det går över gränsen för "sexuellt ofredande", och Leijnegards försvar att det bara var en vänskaplig puss (eller två) undergrävs av hans eget vittnesmål. Och om svaret på frågan om det går över gränsen också är "ja", så då blir han dömd.