• 1
  • 2
2025-11-02, 17:41
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Hur gammal är du TS?
Det här känns som ett förslag någon skoltrött 14-åring kokat ihop.

Jag tror, till skillnad från dig, att det är andra parametrar som varit inblandade i att skolan, praktik och arbetsmarknaden har dom regler dom har. Och att det mer handlar om kunskap kring mognad, psykologi och vad forskning säger, inte någon politisk ideologi.

En av dom tydligaste anledningarna skulle ju exempelvis kunna vara att vi inte tillämpar barnarbete i Sverige, att vi anser att barn ska få vara barn.

Sen är det väl inte så jävla svårt att förstå (om man nu genomgått svensk grundskola och lyssnat på lektionerna, samt vuxit klart själv) hur otroligt jävla olämpligt det hade varit att ha en massa ungar med noll konsekvenstänk och ej färdigutvecklade frontallober runtspringandes på arbetsplatser med arbetsuppgifter som är utformade för vuxna människor, där man utsätts för en massa risker samt ibland ska ta övervägda beslut i stunden samt kunna ge kunder/besökare/brukare ett gott bemötande.
Att vi har en arbetsmiljölagstiftning som särskiljer på arbete för yngre ungdomar/äldre ungdomar beror på detta. Unga personer ska exempelvis inte ha arbetsuppgifter som dom mognadsmässigt inte klarar av. Samt att dom inte ska jobba x antal timmar per dag och att lagstiftningen lägger stor vikt vid barn/ungas rätt till vila och fritid, för att dom är just barn. Och inte vuxna.

Det fetade:

Är det därför 13-åringar nu skall kunna kastas i fängelse i Sverige ?
Citera
2025-11-02, 18:06
Medlem
Vi har redan för många arbetslediga. Om vi kortar ned skolan med 3 år så har du 3 årskullar till som går och rullar tummarna och konkurerrar om jobb. Att ha så unga människor gå utan sysselsättning är inte bra för någon.
Citera
2025-11-02, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9.och-
6 års folkskola 2.0: Läsa, skriva, räkna, lite samhälle, digitalt, engelska. Klart.
13–15 år: 70 % praktik på riktigt jobb, 30 % teori som faktiskt behövs (ritläsning, säkerhet, kundkontakt osv).
Vid 16: Jobb, lön, eller vidare till gymnasiet om man vill plugga till läkare eller advokat.
...

Det behövs inte idag. De enkla jobben är allt färre. Kundkontakt behöver man knappt en kurs i om man inte är hjärndöd.

13-15-åringar är dagisbarn idag jämfört med hur det var för 30 år sedan. Ingen vill ha en människa som spelar spel i mobilen på natten, kommer för sent och är trött på jobbet.

Det finns inget stort behov av enkla jobb idag, dessa jobb försvann ungefär under 50-60-talet. Vem vill göra karriär på Donken idag? Vill du bli parkmästare så är det en gymnasieutbildning som gäller, men nöjer du dig med att sopa golvet på Willys så får du slås om jobbet med alla andra analfabeter.
Citera
2025-11-02, 19:12
Medlem
mikaelss avatar
Nej, usel idé. Behåll grundskolans nio år men återställ de praktiska linjerna på gymnasiet. Alla behöver inte en gymnasieutbildning som ger högskolebehörighet.
Citera
2025-11-02, 21:44
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Tänk dig:

6 års folkskola 2.0: Läsa, skriva, räkna, lite samhälle, digitalt, engelska. Klart.
13–15 år: 70 % praktik på riktigt jobb, 30 % teori som faktiskt behövs (ritläsning, säkerhet, kundkontakt osv).
Vid 16: Jobb, lön, eller vidare till gymnasiet om man vill plugga till läkare eller advokat.

Som gamla folkskolan alltså – fast för 2025.
Ingen tvingas sitta 12 år och plugga Shakespeare om man vill meka med bilar.
Ingen blir analfabet heller.

Vi slipper:
Skoltrötta elever som hatar matte.
Brist på elektriker/rörmokare/svetsare.
Miljarder i slöseri på elever som aldrig lär sig något.

Funkar det tror ni? Eller är det "farligt med sortering"?

Min teori varför det inte finns:
Facken vill ha jobb åt lärarna.
Medelklassen vill att ALLA ska "ha chansen" (läs: deras ungar ska gå på högskola).
Företagen vill ha praktikanter – men inte ta ansvar.

Det handkar nog inte om sorteringen.
Alla yrken har förändrats sedan folkskolans tid. Uppgifter som kunde ges till den tidens 13-15-åringar finns knappast längre: på ett kontor kunde det vara att dela ut internpost, sortera, arkivera i enkla arkiv, gå ärenden, skicka paket osv.
På en läkarmottagning kunde man säkert dressera en tonåring till att tex sterilisera sprutor, men numera tar man bara fram en ny och kastar den använda. Dessutom tror jag att dagens krav på sekretess i vården gör det svårt att ha omyndiga som vårdgivare.

Sedan tror jag att dagens krav på arbetsledning av en tonåring är betydligt högre än på 60-talet. Inte minst från föräldrarnas sida...
Citera
2025-11-03, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det fetade:

Är det därför 13-åringar nu skall kunna kastas i fängelse i Sverige ?

Det är väl en diskussion ämnad för en helt annan tråd?

Personligen är jag emot att kasta 13-åringar i fängelse av flera orsaker. Men detta är ju off topic.
Citera
2025-11-03, 04:02
Medlem
Citat:
Jag är vuxen, tack, och jag tror jag lyckats ta mig igenom både pubertet och frontallobsutveckling utan handledning.

Förslaget handlar inte om att 13-åringar ska svetsa broar eller jobba 10-timmarspass. Det handlar om att skolan borde ge utrymme för dom som lär sig bäst genom att göra något på riktigt, inte bara sitta still och låtsas bry sig om Shakespeare i tolv år.

"Barnarbete" är en rätt kass etikett på organiserad praktik med handledning. Vi snackar inte Oliver Twist här, utan en modern variant av lärlingssystemet – som för övrigt fungerade rätt bra innan man bestämde sig för att alla skulle bli akademiker.

Mognad kommer inte av skydd, utan av ansvar. Att ge unga människor en chans att göra något konkret med vuxna omkring sig bygger mer självförtroende än ännu ett år med grupparbeten om klimatet.

Men visst – det är säkrare att låta alla bli skoltrötta och sedan gnälla på bristen på hantverkare.

Jag pratar inte heller om att svetsa broar eller jobba 10-timmarspass. En person under 16 år får knappt göra någonting på en arbetsplats idag eftersom det är särskilda arbetsmiljöregler. En starkt bidragande orsak till att det är svårare och svårare för elever i årskurs 8 att få två veckors prao på arbetsplatser. Det är mest en börda för en arbetsplats att ha en unge där som inte får göra någonting, och så ska någon stackars medarbetare se efter ungen hela dagarna (när dom egentligen har ett jobb att sköta) och hitta på meningslösa hittepå-arbetsuppgifter som inte innebär att dom skadar sig. Där går exempelvis alla hantverkaryrken fetbort direkt, allt som innebär lyft, bärande, hantera verktyg och maskiner, miljöer där man kan klämma sig, tappa saker, saker kan falla är big no no.

Talar vi om lärlingsplatser som man har via ett gymnasieprogram är det något annat. Och förutsätter att personen just går gymnasiet och uppnått en viss ålder och mognad. Den typen av lärlingsplatser hade ej fungerat om man plötsligt sänkt åldern.

Vem tänker du ska bekosta denna "organiserade praktik med handledning", då det kommer krävas enorma personalresurser på alla arbetsplatser för att ta emot dessa ungdomar?

Har själv jobbat inom högstadieskolan och att jag är negativ handlar inte om att jag ser ner på unga i den åldern, dom är kapabla till många fantastiska saker, men jag är också fullt medveten om deras mognadsnivå och att dom inte har något som helst konsekvenstänk, testar gränser och inte tänker längre än vad näsan räcker (vilket är helt i sin ordning, deras hjärnor funkar på det sättet i den åldern). Det är därför man måste åldersanpassa ansvaret man lägger på dom, och varför många arbetsplatser och många arbetsuppgifter är direkt olämpliga.
Citera
2025-11-03, 09:34
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Jag pratar inte heller om att svetsa broar eller jobba 10-timmarspass. En person under 16 år får knappt göra någonting på en arbetsplats idag eftersom det är särskilda arbetsmiljöregler. En starkt bidragande orsak till att det är svårare och svårare för elever i årskurs 8 att få två veckors prao på arbetsplatser. Det är mest en börda för en arbetsplats att ha en unge där som inte får göra någonting, och så ska någon stackars medarbetare se efter ungen hela dagarna (när dom egentligen har ett jobb att sköta) och hitta på meningslösa hittepå-arbetsuppgifter som inte innebär att dom skadar sig. Där går exempelvis alla hantverkaryrken fetbort direkt, allt som innebär lyft, bärande, hantera verktyg och maskiner, miljöer där man kan klämma sig, tappa saker, saker kan falla är big no no.

Talar vi om lärlingsplatser som man har via ett gymnasieprogram är det något annat. Och förutsätter att personen just går gymnasiet och uppnått en viss ålder och mognad. Den typen av lärlingsplatser hade ej fungerat om man plötsligt sänkt åldern.

Vem tänker du ska bekosta denna "organiserade praktik med handledning", då det kommer krävas enorma personalresurser på alla arbetsplatser för att ta emot dessa ungdomar?

Har själv jobbat inom högstadieskolan och att jag är negativ handlar inte om att jag ser ner på unga i den åldern, dom är kapabla till många fantastiska saker, men jag är också fullt medveten om deras mognadsnivå och att dom inte har något som helst konsekvenstänk, testar gränser och inte tänker längre än vad näsan räcker (vilket är helt i sin ordning, deras hjärnor funkar på det sättet i den åldern). Det är därför man måste åldersanpassa ansvaret man lägger på dom, och varför många arbetsplatser och många arbetsuppgifter är direkt olämpliga.

Fast du har fett fel !

Barn och ungdomar är fullt kapabla att arbeta från låg ålder om jobbet lägg upp på rätt sätt.

Sverige är därvidlag ett helsjukt land och den sk. arbetsmiljölagstiftningen är lika dålig som kontraproduktiv.
Sverige skulle funka bättre om man helt upphävde denna kontraproduktiva lagstiftning och la ner arbetsmiljöverket.
Citera
2025-11-03, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Fast du har fett fel !

Barn och ungdomar är fullt kapabla att arbeta från låg ålder om jobbet lägg upp på rätt sätt.

Sverige är därvidlag ett helsjukt land och den sk. arbetsmiljölagstiftningen är lika dålig som kontraproduktiv.
Sverige skulle funka bättre om man helt upphävde denna kontraproduktiva lagstiftning och la ner arbetsmiljöverket.

Läggs upp på rätt sätt. Berätta mer!

Att ha en massa ungar rännandes på arbetsplatser är väl det sista svensk arbetsmarknad behöver. Skulle inte dröja länge förrän arbetsgivare gjorde sig av med vuxen personal till förmån för barn; billigare och enklare (ingen störig vuxen som säger emot eller kan sina rättigheter).

Att vi har folk som dör, blir allvarligt skadade eller sjuka på arbetet visar väl att arbetsmiljölagstiftning och arbetsmiljöverket behövs. Plus skyddsombud som får utföra sitt uppdrag ifred.

Hade då fan inte velat ha mina barn ute i arbete utan(!) arbetsmiljölagstiftning. Det tror jag ingen sund förälder vid sina sinnens fulla bruk vill.
Citera
2025-11-06, 09:53
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Läggs upp på rätt sätt. Berätta mer!

Att ha en massa ungar rännandes på arbetsplatser är väl det sista svensk arbetsmarknad behöver. Skulle inte dröja länge förrän arbetsgivare gjorde sig av med vuxen personal till förmån för barn; billigare och enklare (ingen störig vuxen som säger emot eller kan sina rättigheter).

Att vi har folk som dör, blir allvarligt skadade eller sjuka på arbetet visar väl att arbetsmiljölagstiftning och arbetsmiljöverket behövs. Plus skyddsombud som får utföra sitt uppdrag ifred.

Hade då fan inte velat ha mina barn ute i arbete utan(!) arbetsmiljölagstiftning. Det tror jag ingen sund förälder vid sina sinnens fulla bruk vill.

Det fetade:
Nu talar du för en grupp som du uppenbarligen inte tillhör.
Citera
2025-11-09, 18:53
Medlem
SnowboarMusiks avatar
Den primära frågan i titeln är "Vad fan har vi inte det för?" och det är ganska enkelt.

Skolan är inte längre för att lära sig ett yrke, det är för att indoktrinera folk att inte motsäga vänster/egalitär politik. Detta görs genom att hålla unga människor kvar i institut som vi nu mera kallar för gymnasiet, högskolor/universitet m.m. Att ha propaganda i skolan har alltid varit en grej, men idag är det ett så onaturligt tillstånd som staten vill ha (sex utan att få barn, umgås med folk som inte kan sitt eget språk eller ser ut som en, inte särskilja enkla saker som män och kvinnor m.m.). För att få folk att inte bryta sig ut detta hjärntvätt måste man hålla kvar människor i ett kontrollerat indoktrinerings system tills de har nått ca 25-års åldern då neuroplasticitet stänger/saktar ner och man inte längre är lika öppet för nya idéer, från statens perspektiv är det idéer som inte de gillar. Så man helt enkelt infantiliserar folk att vara kvar i en kontrollerad miljö.

Att göra om skolan så att den fokuserar mer på yrken och att få det överstökat så fort som möjligt skulle gå emot statens agenda. Nej, det du frågar om kommer aldrig att hända och du kommer att se fler flum utbildningar istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in