Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-01, 22:44
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
YN kan ljuga eller missta sig.

LJ har sett AZ i trappen, men sedan verkar AZ gått norrut eller söderut på Luntmakargatan. Kanske till den olarmade dörren på Skandiahusets baksida?

Ingen har sett AZ på mordplatsen och då gäller väl i denna tråd att han inte kan ha varit på mordplatsen?

Det är bara JA som pekar ut SE från mordplatsen efter mordet och då betyder det i denna tråd att SE inte var där.

Är det det månne de där unkna dubbla måttstockarna som dammats av igen när det gäller AZs närvaro på mordplatsen?

YN styrker AZ:s närvaro. Ingen styrker SE:s närvaro.
Citera
2025-11-01, 22:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
YN styrker AZ:s närvaro. Ingen styrker SE:s närvaro.

"Ingen" förutom JA styrker SEs närvaro på mordplatsen även om det finns många uppgifter som rimligen bör avse SEs närvaro.

Vi vet inte om YN "ljuger som en häst travar" då TP inte slagit fast det.
Citera
2025-11-01, 22:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
"Ingen" förutom JA styrker SEs närvaro på mordplatsen även om det finns många uppgifter som rimligen bör avse SEs närvaro.

Vi vet inte om YN "ljuger som en häst travar" då TP inte slagit fast det.

JA styrker endast JÅS närvaro. Det kan till och med ett barn förstå, som någon brukar skriva.
Citera
2025-11-01, 22:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Uppenbarligen satt hon där då. Den som utförde dörrknackningen stötte på henne där och delade ut tipslappar.

Jag förstår inte hur du tänker här.

"Personligt besök" betyder att tipslämnaren personligen besökte polisen.

Polisen jobbade inte i Skandiahuset och det gjorde inte AK heller vardagen 19 mars 1986 kl 11.45.

Var hittar du uppgiften att polisen stötte på AK vid dörrknackningen?

Det verkar väl som om AK sett en tipslapp och sedan uppsökt polisen 19 mars?
Citera
2025-11-01, 23:02
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag förstår inte hur du tänker här.

"Personligt besök" betyder att tipslämnaren personligen besökte polisen.

Polisen jobbade inte i Skandiahuset och det gjorde inte AK heller vardagen 19 mars 1986 kl 11.45.

Var hittar du uppgiften att polisen stötte på AK vid dörrknackningen?

Det verkar väl som om AK sett en tipslapp och sedan uppsökt polisen 19 mars?

Nej, det står att den dörrknackande polisen delade ut tipslappar.

Alltså var det han som gjorde besöket förmiddagen den 19:e.

Det framgår även i ett annat dokument, men jag har glömt bort var.
Citera
2025-11-01, 23:06
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Men det var ju du som påstod att "stämpelklockan" satt i entrén bredvid receptionsdisken.

OK. Vi har det långsamt. Jag skrev entrén. Inte entrédörrarna. De flesta förstår att "entré" inte måste betyda "entrédörrar". Kolla ritningarna om du har svårt att förstå.

Jag skrev att skjutdörrarna var bredvid receptionsdisken. Kolla ritningarna.

Jag skrev att "stämpelklockan" (kortläsaren) satt bredvid skjutdörrarna.

Kortläsaren som Stig använde 23.20 (enligt passersystemet) och 23.19 (enligt tidredovisningssystemet) satt innanför skjutdörrarna. Hur kunde Stig annars komma ut? Var du där och hjälpte honom?

Citat:
Det gjorde den inte. Den satt inte i entrén. Den SE torde ha använt satt på andra sidan dörrarna.

Jag har nyss förklarat det.

Citat:
Därifrån bedömde han att det tog högst 30 sekunder fram till Götabanken.

Exakt. Om Stig inte talade med väktarna i "ett par minuter" och "ganska mycket".

Vilket han gjorde. Enligt väktarna.

Stig tillfrågades inte om den saken. Någonsin.

Citat:
Då finns det inte tid för något samtal ...

Det har jag nyss förklarat för dig. Det har många förklarat för dig.

Om Flashback tillämpade regel 0.03 strikt skulle du ha varit bannlyst.
Citera
2025-11-01, 23:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nej, det står att den dörrknackande polisen delade ut tipslappar.

Alltså var det han som gjorde besöket förmiddagen den 19:e.

Det framgår även i ett annat dokument, men jag har glömt bort var.

Var inte polisens besök på Skandia i själva verket före 19 mars?

AK verkar ha sett tipslapparna på sitt ordinarie nattpass.

En "ledtråd" i blanketten för "spaningsuppslag" om du ska försöka tänka själv är rutan "per brev". Det betyder inte att polisen skickar ut brev utan att polisen motar tipset per brev.

Du får be någon du litar på att förklara det här för dig.

Vi andra har redan koll på hur det gått till.
Citera
2025-11-01, 23:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Var inte polisens besök på Skandia i själva verket före 19 mars?

AK verkar ha sett tipslapparna på sitt ordinarie nattpass.

En "ledtråd" i blanketten för "spaningsuppslag" om du ska försöka tänka själv är rutan "per brev". Det betyder inte att polisen skickar ut brev utan att polisen motar tipset per brev.

Du får be någon du litar på att förklara det här för dig.

Vi andra har redan koll på hur det gått till.

Nej, du har som vanligt noll koll. Jag har redan förklarat hur det gick till.

Polismannen som utförde dörrknackningen samtalade med AK och lämnade sedan tipslappar.
Citera
2025-11-01, 23:15
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
OK. Vi har det långsamt. Jag skrev entrén. Inte entrédörrarna. De flesta förstår att "entré" inte måste betyda "entrédörrar". Kolla ritningarna om du har svårt att förstå.

Jag skrev att skjutdörrarna var bredvid receptionsdisken. Kolla ritningarna.

Jag skrev att "stämpelklockan" (kortläsaren) satt bredvid skjutdörrarna.

Kortläsaren som Stig använde 23.20 (enligt passersystemet) och 23.19 (enligt tidredovisningssystemet) satt innanför skjutdörrarna. Hur kunde Stig annars komma ut? Var du där och hjälpte honom?

Jag har nyss förklarat det.

Exakt. Om Stig inte talade med väktarna i "ett par minuter" och "ganska mycket".

Vilket han gjorde. Enligt väktarna.

Det har jag nyss förklarat för dig. Det har många förklarat för dig.

Om Flashback tillämpade regel 0.03 strikt skulle du ha varit bannlyst.

Stämpelklockan satt inte i entrén som du skrev.

Det gick att komma förbi de inre dörrarna ändå, på vägen ut, tack vare en sensor, vilket HO förklarar.

Vi tar det igen, extra sakta:

Eftersom SE säger att det var högst 30 sekunder från utstämplingen till Götabanken så hinns det inte med något samtal.

"det tar ungefär en tjugo, trettio sekunder för mig ifrån stämpelklockan och fram till den platsen utanför Götabanken där jag befann mig när jag hörde skottet".

Från stämpelklockan och INTE från entrén.

Kan någon förklara för dig att längden på dina inlägg och innehållets kvalitet inte korrelerar?
Citera
2025-11-01, 23:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nej, du har som vanligt noll koll. Jag har redan förklarat hur det gick till.

Polismannen som utförde dörrknackningen samtalade med AK och lämnade sedan tipslappar.

"Dalulven explains" är inte min lektyr.

Du får försöka förstå att AK gjorde ett personligt besök hos polisen på sin lediga onsdag 19 mars 1986.

Securitas hade inga väktare på plats på kontorstid.

Jag vet att det är svårt för dig att sätta in olika händelser i en tidslinje, men gör ett försök åtminstone.

Kanske du också förstår efter den övningen?

Vi andra greppar så klart detta redan.
Citera
2025-11-01, 23:35
Medlem
Lebels avatar
Citat:

Jo. Om man räknar skjutdörrarna till entrén.

Citat:
Det gick att komma förbi de inre dörrarna ändå, på vägen ut, tack vare en sensor, vilket HO förklarar.

Rätt svar, Dalulven. Du vinner en kaka. Du vet var kortläsaren satt.

Citat:

Eftersom SE säger att det var högst 30 sekunder från utstämplingen till Götabanken så hinns det inte med något samtal.

"det tar ungefär en tjugo, trettio sekunder för mig ifrån stämpelklockan och fram till den platsen utanför Götabanken där jag befann mig när jag hörde skottet".

Kan någon förklara för dig att längden på dina inlägg och innehållets kvalitet inte korrelerar?

Kan någon förklara för dig att dina inlägg är farliga? De medför akut risk att dö av skratt.

Att Stig säger att det tar 20 - 30 sekunder att gå från stämpelklockan (kortläsaren) till Götabanken innebär inte att Stig bekräftar att han gick raka vägen från stämpelklockan (kortläsaren) till Götabanken, utan att tala med väktarna.

Citera
2025-11-01, 23:40
Medlem
Citat:

Ja, jag minns när vi redde ut det här i tråden och hur svårt det egentligen var att fatta, men så är det.

Många tror säkert fortfarande att SE måste ha stämplat ut och sen pratat med väktarna, men han kan i princip stått i dörren och pratat med dem. Och sen stämplat ut. Eller stått ute hos dem, gått in igen och stämplat etc. Ingen vet hur det gick till.

Just den här debatten orkar iallafall inte jag ta en gång till, här får folk forska själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in