2025-10-31, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
Vi kommer nog aldrig få reda på hur det egentligen va.

Han kanske inte fattade att prata med tjejer som är 14-16 är är fel. Att ingen i hans närhet pratade med honom om detta är ju såklart ett tragisk slut.

Sen att han Rober* hetsade upp hela byn hjälpte ju direkt inte E.

Vi som bor i Malå vet hur det ligger till, vi behöver inte få veta det.

Robban hetsade inte upp en hel by. Han hetsade upp ett litet antal lika efterblivna gelikar som han själv.
Citera
2025-10-31, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilith
Självklart. Men det kan ju finnas nån galning som inte tänker riktigt som du...

Min fundering är att det anses så extremt upprörande att en 18-åring stöter på en 14-åring. När jag var 14 raggade män i alla åldrar helt skamlöst på en och det var ingen som reagerade på det. Det var "normalt" då. Hade man kjol eller smink fick man "räkna med" att medelålders män med barn i ens egen ålder tafsade på en för "de kunde inte hålla sig" då. Det var också vanligt att som högstadietjej ha en pojkvän i 20-årsåldern som tagit studenten och hade jobb, bil och egen lägenhet (fett skönt att få vara ifred ju och praktiskt med nån som kunde skjutsa en och som kunde köpa ut på Systemet). Idag anses man tydligen vara en kriminell galning och ett monster om man som 18-åring stöter på en 14-åring. Intressant.

Ja det verkar ha blivit väldigt annorlunda. Precis som du skriver var det när jag var ung. 14 åriga tjejer med 20 åriga killar och det var aldrig någon som var upprörd över det. Nu är alla pedofil så fort tjejen är under 18.
Citera
2025-10-31, 13:46
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JockBald
jo, han var precis så oskyldig!
Hur kan du veta det?
Citera
2025-10-31, 13:47
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matochpotatis
Ja det verkar ha blivit väldigt annorlunda. Precis som du skriver var det när jag var ung. 14 åriga tjejer med 20 åriga killar och det var aldrig någon som var upprörd över det. Nu är alla pedofil så fort tjejen är under 18.
Men Douglas hade fyllt 15 så då var det okej för Robban att hans son var ihop med en 50-åring?
Citera
2025-10-31, 13:49
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JockBald
100% säker andrahandsinformation från två separata källor som var på samma tillställning.
Så de satt och pussades inför folk?
Citera
2025-10-31, 16:45
Medlem
Citat:
Men Douglas hade fyllt 15 så då var det okej för Robban att hans son var ihop med en 50-åring?

Lite skillnad, tycker du inte det?
Nej, det är inte ok.
Citera
2025-10-31, 18:59
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matochpotatis
Lite skillnad, tycker du inte det?
Nej, det är inte ok.
Nej, så stor skillnad tycker jag inte att det är på 14 och 15. Jag tycker nästan att det är mer "okej" om en 14-åring är ihop med en 18-åring än att en 15-åring är ihop med nån som är 50+.

Så det var inte okej för Robban att Douglas hade en äldre flickvän? Blev han arg på Åsa eller vadå?
Citera
2025-11-01, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autonic
Jag pratar om Emanuels (mordoffrets) lillebror, inte R.B.
Jag läste slarvigt ursäkta.

Både BO och hans bror är minst sagt udda med funktionsnedsättning i så fall.

Hon den där kvinnan som är frisör verkar vara den enda normala i det samhället. Snygg var hon också hoppas hon flyttar därifrån

Den äldre kvinnan som är journalist verkade vettig också
Citera
2025-11-01, 10:52
Medlem
Citat:
Nej, så stor skillnad tycker jag inte att det är på 14 och 15. Jag tycker nästan att det är mer "okej" om en 14-åring är ihop med en 18-åring än att en 15-åring är ihop med nån som är 50+.

Så det var inte okej för Robban att Douglas hade en äldre flickvän? Blev han arg på Åsa eller vadå?

Förlåt jag läste dåligt. Jag trodde du frågade om jag tyckte det var ok med en 15 åring tillsammans med 50 åring. Och det tycker jag såklart inte att det är.

Jag vet inte alls vad Robban tyckte. Han borde rimligtvis inte gilla det. Men det förtäljer inte historien.
Citera
2025-11-01, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalotai
Grejen med detta är ju att lillebrodern inte heller är ”normal”, han har också någon intellektuell funktionsnedsättning. Även systern.
Man bör ta det dom säger och gör med en stor näve salt, samtidigt som man såklart behöver låta dom veta när det går för långt. Kanske också låta ens barn förstå att inte ta det dom säger på så stort allvar utan blockera och ignorera istället.
Men berätta att gränsen är nådd och inte genom hot och våld.

Så kan det säkert vara... Men du förstår också, precis som alla andra, att det är inte så enkelt att man bara kan säga "sådär får du inte göra" till en lätt utvecklingsstörd ung kille och sedan är problemet löst.

Han kommer aldrig själv att förändra sitt sätt att uttrycka sig sexuellt (hade varit en svår uppgift även för en normalfungerande vuxen person).

...och eftersom att han inte har uppsyn dygnet runt så är det bokstavligt en fara för allmänheten att ha honom lös. Måhända inte för den vuxna delen av befolkningen, men problemet här är ju att intresset tycks vara riktat mot barn.
Citera
2025-11-01, 16:08
Medlem
Citat:
En förstahandskälla = en 10-årig flicka boende i Lycksele, som Emil har busvisslat efter?

Jag har pratat både med flickan som blev utsatt, samt ett vittne som såg händelsen (har ingen relation till den utsatta flickan).
Citera
2025-11-01, 19:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket intressant dokumentär.

Jag har nu sett de tre delarna på SVT Play gällande det här mordet.

Mycket intressant med en ovanlig konstellation när det gäller de tre som är dömda för mordet. Påminner en hel del om fallet i Strömsund 2004. Här blev dock fallet med den personen som ansågs intresserad av unga tjejer ouppklarat. Han försvann utan i stort sett ett enda spår att kunna gå på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in