2025-11-01, 09:38
Medlem
Titanicsurvivors avatar
AfS är passè, om de ens var var inne på modet någon gång?

ÖP kommer nog inte klara det, men inget är omöjligt. I kommunvalet fick de nästan 8% av rösterna.

Jag tror att möjligheten de har är om de skulle plocka en del av SD:s röster.

SD fick nästan 11% av rösterna i kommunvalet, men drygt 22% av rösterna i kretsen till riksdagsvalet.

Det parti som jag bedömer har störst chans att ta sig in i riksdagen är partiet Nyans. De är nog snubblande nära att ta plats genom Malmö kommun.
Citera
2025-11-01, 09:44
Medlem
Run3s avatar
Jag har inte följt AFS så noga. Men jag röstade på dem 2018 och 2022. Senast jag röstade på dem var i EU-valet förra året. 2018 hade de riktigt hög energi. 2022 ganska ljummet. Nu vet jag inte.

Känns som att det varit lite för många skandaler och att partiet fått pyspunka. Pavel Gamov med resorna till Ryssland och läckage av medlemsinformation, folk som hoppat av, Gustav Kasselstrand som bor i Finland.

Tyckte AFS fortfarande var det bästa alternativet, fram tills jag fick upp ögonen för Örebropartiet. Nu känner jag starkare för Markus Allard, och tycker han känns som en bättre ledare än Gustav Kasselstrand. Men det är ju ett tag kvar till valet, så jag kan ändra mig igen.

Mattias Karlsson känner sig hotad av Markus Allard. Det säger ju något. Förhoppningsvis blir detta en spark i baken även för Gustav Kasselstrand. Så förhoppningsvis så repar sig AFS och blir ännu mer synliga och aktiva.
Citera
2025-11-01, 09:51
Medlem
HaveFuns avatar
Varför vill så många högermänniskor rösta på Örebropartiet när det leds av en kommunist?
Citera
2025-11-01, 09:59
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Varför vill så många högermänniskor rösta på Örebropartiet när det leds av en kommunist?
Den största frågan för Sveriges överlevnad är demografin. När vi väl har löst den frågan, så kan vi återgå till att käbbla om hur mycket progressiv inkomstskatt vi ska ha.
Citera
2025-11-01, 10:02
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
AfS är ju dött, var ju flera år sedan man överhuvudtaget hörde talas om dem ens. ÖP är väl de med "störst" chans - även om det knappast lär bli av (det här valet).

Jag tror det var innan valet 2018. En tråd på FB där TS frågade sig hur mycket AFS inträde i riksdagen skulle påverka SD:s ställning…

Jag blev idiotförklarad när jag påpekade att AFS skulle hamna långt ner i ”övriga partier” med några tusen röster. Man var helt övertygad om att saken redan var klar och champagnen på kylning.
Citera
2025-11-01, 11:37
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Jag tror det var innan valet 2018. En tråd på FB där TS frågade sig hur mycket AFS inträde i riksdagen skulle påverka SD:s ställning…

Jag blev idiotförklarad när jag påpekade att AFS skulle hamna långt ner i ”övriga partier” med några tusen röster. Man var helt övertygad om att saken redan var klar och champagnen på kylning.
Tur att inte alla är negativa besserwissrar som dig. Hur skulle SD ha kommit in i riksdagen från första början om alla var defaitister som du?

Krävs ledare och tidigare följare för att bygga en rörelse. Sen finns det folk som dig som är mer konformistiska, inte vågar gå utanför mallen och som bara följer sent när något redan har byggts upp och validerats av många.
Citera
2025-11-01, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Det finns inte en chans i helvete att dom gör det. Vem ska de plocka röster ifrån tänker du?
Främst från SD, men även från alla andra partier.
Vi får se på kvällen 13 september 2026 vem av oss som pejlat läget bäst.
Citera
2025-11-01, 11:46
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Tur att inte alla är negativa besserwissrar som dig. Hur skulle SD ha kommit in i riksdagen från första början om alla var defaitister som du?

Krävs ledare och tidigare följare för att bygga en rörelse. Sen finns det folk som dig som är mer konformistiska, inte vågar gå utanför mallen och som bara följer sent när något redan har byggts upp och validerats av många.

Butthurt?

Finns ledare? Nej. Tidigare följare? Ja, några besvikna som trodde SD skulle sparka ut alla invandrare på studs.

Kommer ni in nästa år?
Citera
2025-11-01, 11:53
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Butthurt?

Finns ledare? Nej. Tidigare följare? Ja, några besvikna som trodde SD skulle sparka ut alla invandrare på studs.

Kommer ni in nästa år?
Personer som du vågar bara rösta på säkra, etablerade kort som SD år 2026.

Sen finns det andra som röstade på SD 2010 och tidigare, som idag vågar rösta på AFS, Örebropartiet, MED, och andra partier utanför riksdagen.
Citera
2025-11-01, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
I riksdagsvalet 2022 blev Nyans det största partiet utanför riksdagen.

Medan det i de fåtal opinionsmätningar som särredovisat partierna utanför riksdagen så är MED det största. Jag minns att Jakob på Riks sa att MED är större än Afs i dessa mätningar.

Tror inte du kan lita på vad Riks säger. De tiger medvetet ihjäl AfS eftersom de (fortfarande) är lojala med SD.
Citera
2025-11-01, 13:03
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkattefriZon
Vilket parti har störst chans att ta sig in i riksdagen av Örebropartiet och AfS?

AfS tror jag fick 1,6% i kyrkovalet. Vet inte helt säkert.
Dom har jobbat länge på att ta sig in i riksdagen.

Örebropartiet kan ta sig in via 12-procentsspärren i Örebro län. Någon genväg till riksdagen. Pluss att man kommer att kunna rösta på dom i riksdagsvalet.

AfS syns mycket i sociala medier.
Allard syns mer i sociala medier.

Örebropartiet kan ta genväg till riksdagen | Fria Tider https://share.google/KYixZuruZtp9kR2AU
AFS har relativt god synlighet på nätet, och den ökar allteftersom.
Nyligen släpptes "Maktbarometern 2025" som visar olika aktörers inflytande i de digitala kanalerna.

På sidan 43 i rapporten redovisas inflytande ur politisk synvinkel.
Citat:
RIKSDAGSBAROMETERN
Om räckvidd och engagemang hade varit grund för partiernas mandat i riksdagen. Partiernas totala räckvidd räknas om till procent och delas procentuellt upp. För båda åren finns en 4-procentspärr.
Barometern ger AFS 21 stycken riksdagsmandat.
Det är en förbättring mot 2021-års barometer, då inte AFS klarade sig över spärren.
https://medieakademin.se/wp-content/...etern-2025.pdf
Citera
2025-11-01, 13:11
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BambuBengt
Främst från SD, men även från alla andra partier.
Vi får se på kvällen 13 september 2026 vem av oss som pejlat läget bäst.

Röstar man normalt på SD och tror att ens röst kommer räknas bättre av att rösta på ÖP 2026 är man dum i huvudet.
Det är som att kasta sin röst i sjön.

Sätter allt jag äger på att dom inte får
4%. Tror inte ens 5% av befolkningen känner till partiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in