2025-11-01, 07:30
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Klarna-Sebbe tog upp American Express i en podd som ett exempel på riktigt dåligt kreditkort för rikt folk som reser mycket. Galna växlingsavgifter som kostar hur mycket som helst, enligt Sebbe. Typ alla kort var bättre. Han har pratat med sina superrika kompisar om detta och de är överens.
Han kan säkerligen ha rätt i sak men det faktum att Klarna nu lanserar ett kreditkort som samarbetar med Eurobonus kan också ha inverkat på hans utspel.
https://eurobonusguiden.se/2025/10/klarna-och-eurobonus-ingar-samarbete/
Citera
2025-11-01, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Han kan säkerligen ha rätt i sak men det faktum att Klarna nu lanserar ett kreditkort som samarbetar med Eurobonus kan också ha inverkat på hans utspel.
https://eurobonusguiden.se/2025/10/klarna-och-eurobonus-ingar-samarbete/

Hur många olika SAS/EuroBonus kort ska det finnas:

SAS American Express
SAS Mastercard i olika varianter från SEB Kort
SAS Debetkort från Lunar

Men läser man in Klarna-samarbetet låter det inte som ett nytt kort utan något man kan välja till sitt existerande Klarna-kort?
Citera
2025-11-01, 11:14
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur många olika SAS/EuroBonus kort ska det finnas:

SAS American Express
SAS Mastercard i olika varianter från SEB Kort
SAS Debetkort från Lunar

Men läser man in Klarna-samarbetet låter det inte som ett nytt kort utan något man kan välja till sitt existerande Klarna-kort?
Sant, det gäller existerande kort och kunderna kan numera välja att Klarna Cashback går till Eurobonus-poäng.

Jo, det går inflation i olika Eurobonus-kort i olika former. Det kom någon artikel för en tid sedan som handlade om hur trångt det är i alla flyglounger numera, det som förr var sinnebilden för exklusivitet är numera vardagsmat.
Citera
2025-11-01, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worm
Såg idag att jag fått erbjudande om ett American Express Platinum och blev överlycklig

Men när jag nu börjar kolla på vad det innebär börjar jag fundera på om det är värt att punga ut de fem tusen kronor kortet kostar om året.

Frågan är nu hur ovanligt detta kort är, samt vilken "prestige" som ligger i det?

Absolut inte värt att punga ut 5papp för skräpet.

Det är bara innerstadstöntar som tror att det är flashigt med ett kort.

Ska du imponera ska du givetvis ta ut riktiga pengar från banken och flasha med en sedelbunt på nattklubben.

Dessutom extremt dyrt.I usa kallas det fattigmansskatten då bankmaffian lurat på folk extremt dyra kreditkort som dessutom har extra dyra kortköpsavgifter på varje köp.

Alla får vara med och betala högre priser och mer arbetslöshet då fler betalar med kort vilket skapar stor arbetslöshet jämfört mot kontantbetalning som skapar mer konsumtion och mer aktivitet i ekonomin för företagare och vanligt folk.

De som tar emot dyra kreditkort som amex har redan tvingats höja grundpriset för varan eller tjänsten för att betala rånar % till utländska bolag eller banken på varje köp.

Köper du business class flyg så har de med råge höjt priset för att kompensera amex skitavgifter.
Detsamma med flashiga restauranger och andra som tar amex osv.
Senast redigerad av Blatteman 2025-11-01 kl. 17:37.
Citera
2025-11-01, 20:32
Moderator
Lobengulas avatar
Enda anledningen att jag har amex är att man får "två för en" bonusar. Alltså att kunna boka en bonusresa för halva priset.
Citera
2025-11-03, 09:37
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Enda anledningen att jag har amex är att man får "två för en" bonusar. Alltså att kunna boka en bonusresa för halva priset.
Samma här plus att det går betydligt smidigare att hyra en bil med ett kreditkort i Spanien än med ett vanligt debetkort.
Citera
2025-11-09, 18:31
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Samma här plus att det går betydligt smidigare att hyra en bil med ett kreditkort i Spanien än med ett vanligt debetkort.

Precis, ett internationellt erkänt kreditkort gör livet enklare vid till exempel bilhyra. Debetkort fungerar oftast men de har helt enkelt inte samma status som ett riktigt kreditkort. Om sedan Amex är bättre eller sämre än andra kreditkort låter jag vara osagt. Det beror ju helt på vilka förmåner man upskattar. För min del är 2-1 på Eurobonus ganska schysst då jag reser en del.
Citera
2025-11-09, 20:43
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Jag tycker att allt är smidigare med kreditkort jämfört med debetkort. Enda nackdelen skulle väl vara om man har svårt att behärska sig och handlar så mycket att man inte kan reglera skulden varje månad.
Citera
2025-11-09, 20:48
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Precis, ett internationellt erkänt kreditkort gör livet enklare vid till exempel bilhyra. Debetkort fungerar oftast men de har helt enkelt inte samma status som ett riktigt kreditkort. Om sedan Amex är bättre eller sämre än andra kreditkort låter jag vara osagt. Det beror ju helt på vilka förmåner man upskattar. För min del är 2-1 på Eurobonus ganska schysst då jag reser en del.

Tog en lite mer shady bilfirma än en av de stora senast jag var i Spanien. De tog inte ens Amex.
Upplever att ungefär hälften av alla butiker inte tar Amex. För lat för att säga upp det, får ta tag i det där någon dag...
Citera
2025-11-10, 01:02
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Tog en lite mer shady bilfirma än en av de stora senast jag var i Spanien. De tog inte ens Amex.
Upplever att ungefär hälften av alla butiker inte tar Amex. För lat för att säga upp det, får ta tag i det där någon dag...

Det är en stor nackdel med Amex. De har väl högre transaktionsavgifter än alla andra, så många näringsidkare väljer bort dem. Man kommer nog alltid att kunna betala med Amex på flygbolag, hotellkedjor, taxibolag osv, men på Nisses restaurang runt hörnet är det inte lika självklart. Det funkar på Systembolaget och Ica i alla fall.
Citera
2025-11-10, 10:05
Medlem
Citat:

Jo, men det behöver man ju inget Amex för utan att Visa eller Mastercard kreditkort går minst lika bra.
En anledning till att debetkort är mindre bra är ju att hyrfirman reserverar ett förhållandevis stort belopp under uthyrningen.
Citera
2025-11-10, 17:52
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det är en stor nackdel med Amex. De har väl högre transaktionsavgifter än alla andra, så många näringsidkare väljer bort dem. Man kommer nog alltid att kunna betala med Amex på flygbolag, hotellkedjor, taxibolag osv, men på Nisses restaurang runt hörnet är det inte lika självklart. Det funkar på Systembolaget och Ica i alla fall.

Javisst, de har högre kostnader för handlaren och många småföretagare bojkottar Amex. Men har man ett debetkort som komplement (Visa/MC) så kan man få sin tunnbrödrulle hos lokala korvmojen. Det var ju samma problem med Diners Club men de har ju lagt ner sin verksamhet i Sverige.

Jag skulle nog säga att Amex lönar sig bäst om man har relativt hög omsättning samt gillar resor då "två för en" bonusresor är lockande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in