2025-10-30, 20:13
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb

Om inga andra varningssignaler dyker upp så förväntar jag mig ett sedvanligt end-of-the-year rally.
Men man skall inte ta något för givet.

Happy Halloween!
Citera
2025-10-30, 21:05
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Om inga andra varningssignaler dyker upp så förväntar jag mig ett sedvanligt end-of-the-year rally.

Happy Halloween!
Man får ta en dag i taget. Vid det här laget är man så jäkla avtrubbad av Teslas volatilitet att 4,5% känns som en liten rörelse.

Happy Halloween på dig Tesla-broder och alla björnar som kan behöva sig en upplyftande kommentar i höstmörkret, i väntan på -90% raset som kommer...snart
Citera
2025-10-30, 21:09
Medlem
otellos avatar
Både Google, Microsoft, Meta och Amazon slog Q3-estimaten med hästlängder, Tesla missade som vanligt. Bokstavligen alla stora techbolag rapporterar rekordvinster, förutom Tesla då.
Citera
2025-10-30, 21:14
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Man får ta en dag i taget. Vid det här laget är man så jäkla avtrubbad av Teslas volatilitet att 4,5% känns som en liten rörelse.

Happy Halloween på dig Tesla-broder och alla björnar som kan behöva sig en upplyftande kommentar i höstmörkret, i väntan på -90% raset som kommer...snart

Därför är trading väldigt bra för att hålla mig borta från att pilla i mina långsiktiga investeringar för mycket. Där kan jag få utlopp för mitt dåliga tålamod och fylla mitt behov av stimulans, oavsett vad trenden är från den ena minuten till den andra.

Ät inte för mycket godis nu, och se till så inga björnar kastar toapapper över huset.
Citera
2025-10-31, 01:05
Medlem
otellos avatar
Citat:

Happy Halloween!
Det har ju kommit en del varningssignaler på sistone.
1. Stor miss på earnings, EPS ner typ 40% YoY.
2. Nvidia m.fl. ska starta taxiverksamhet.
3. Andra tech-bolag presenterar rekord-earnings, dom fortsätter växa och springa ifrån Tesla.
4. Inga fler amerikanska EV-krediter, Kinesiska EV-krediter på väg att fasas ut.
5. Pågående brain-drain, chefer och ingenjörer säger upp sig.
6. Andra bolag är redan i massproduktionsstadiet när det kommer till robotar.
7. Flera NHTSA-utredningar återstartade.
8. PE långt över 300.
osv.
Citera
2025-10-31, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Du ljög när du påstod att Tesla lägger mer pengar på R&D jämfört med andra bolag, en annan användare förklarade att du hade fel/ljög, du bytte då fot och påstod helt plötsligt att R&D-budget inte spelar någon roll, du lyfter fram fucking Grok(!), en copy-paste LLM, som argument.
Är du medveten om att xAI bränner $2B/månaden på att tillhandahålla denna rasistisk Twitter-bot? Inte undra på att fascisten Elon vill lämpa över xAI på Tesla.
Jag avsåg R&D på autonomi, och inte nödvändigtvis i spenderade pengar men jag kan förstås ha fel.

Tesla började tidigt utveckla och använda autonomi i enklare form, och och jag har inte sett något annat bilföretag ha lika mycket autonomi i sina bilar på marknaden. Men rätta mig gärna om exempelvis VW med sin ca 8X allmänna R&D budget har fler och bätttre autonoma fordon ute på vägarna, eller längre räckvidd?

Jag står fast vid att resultatet har större betydelse än mängden spenderade pengar.
Citera
2025-10-31, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Det har ju kommit en del varningssignaler på sistone.
1. Stor miss på earnings, EPS ner typ 40% YoY.
2. Nvidia m.fl. ska starta taxiverksamhet.
3. Andra tech-bolag presenterar rekord-earnings, dom fortsätter växa och springa ifrån Tesla.
4. Inga fler amerikanska EV-krediter, Kinesiska EV-krediter på väg att fasas ut.
5. Pågående brain-drain, chefer och ingenjörer säger upp sig.
6. Andra bolag är redan i massproduktionsstadiet när det kommer till robotar.
7. Flera NHTSA-utredningar återstartade.
8. PE långt över 300.
osv.
Jag antar du avser humanoidrobotar i punkt 6.

Vilket företag massproducerar redan och hur är antal, pris och förmåga jämfört med Tesla. Källa?

I övrigt håller jag med om ett sjukt högt PE och att det finns fallhöjd och stora risker.
Citera
2025-10-31, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullhora
Jag avsåg R&D på autonomi, och inte nödvändigtvis i spenderade pengar men jag kan förstås ha fel.

Tesla började tidigt utveckla och använda autonomi i enklare form, och och jag har inte sett något annat bilföretag ha lika mycket autonomi i sina bilar på marknaden. Men rätta mig gärna om exempelvis VW med sin ca 8X allmänna R&D budget har fler och bätttre autonoma fordon ute på vägarna, eller längre räckvidd?

Jag står fast vid att resultatet har större betydelse än mängden spenderade pengar.

WV kommer nog bli före Tesla med självkörande fordon.

https://youtu.be/aBwdw4hwXsY?si=kMndctpq2FWWmL0q
Citera
2025-10-31, 06:43
Medlem
Citat:

Om det kommer ett -90% ras blir det betydligt lättare att gå med på Musks bonusprogram på $1T, eftersom villkoret är ett börsvärde på $8.5T, som därmed skulle innebära krav på en 58-dubbling av kursen, vilket är betydligt svårare än en 5.8-dubbling som behövs från dagens nivå.

Kanske försöker "fascisten" Musk medvetet sänka kursen tillfälligt av just detta skäl?

Snart utropar nog en Grok-styrd gestikulerande Optimus ett marknadsmässigt "Leve segern" på perfekt överatt tyska, ska ni se.
Citera
2025-10-31, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt69

Tack för bra exempel. Ser ut att fungera någorlunda, även om förare krävdes i förarsätet på prototypen.

Kan inte se att den finns att köpa eller ens beställa, finns det något enda sålt exemplar på vägarna?

Såg att de hoppas kunna sälja den redan i år men vad är senaste prognosen och vilken autonomi-nivå är den godkänd för? 2,3,4 eller 5? Och pris?

Tesla har redan över en miljon "FSD" sålda bilar på vägen, som med senaste programvaran verkar vara minst så bra som ditt exempel.
Citera
2025-10-31, 08:48
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt69

Tack för asgarvet.

Tesla har löst full autonomi.
Citera
2025-10-31, 09:46
Medlem
Citat:
Tack för asgarvet.

Tesla har löst full autonomi.

Så det är därför Tesla is facing a new federal investigation into its autonomous driving features

eller gör en googlesökning bara tesla NHTSA autonomi
Senast redigerad av Skankhunt69 2025-10-31 kl. 09:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in